Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 06:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 20:03 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är ingen risk att en normalt dimensionerad startmotor i bra skick blir för svag om man höjer kompressionsförhållandet, men det är klart att marginalerna för dåligt batteri eller en risig startmotor minskar. Ska man höja kompressionsförhållandet på en gammal bil bör man passa på att renovera startmotorn samtidigt.

Visserligen behövs det högre tändspänning, men på en bil med fabriksmonterat brytarlöst tändsystem ska det utan vidare räcka till om det bara är i bra skick och alla delar är av rätt sort. Problem kan man möjligen vänta sig på gamla bilar med brytarstyrt tändsystem eller om t ex tändspole eller tändmodul är bytt mot tvivelaktiga piratdelar.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-08-06 16:48 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag planade toppen på min Volvo 740 -88 med B230F och automatlåda.
3.0 mm tog jag och det ökade kompressionsförhållandet från 9.8:1 till 12.0:1.
Förbrukningen minskade från 1.08 till 1.00 (på landsväg) och motorn blev åtskilligt starkare, tyvärr har jag p.g.a. lathet inte justerat kamaxeln, vilket leder till att den (teoretiskt) står 3 grader fel.
Har även provat att höja tändningen, som mest 7 grader (efter planingen), det sänkte inte förbrukningen men motorn drar bättre i mellanregistret, tyvärr spikar den när man närmar sig 5000 r/min (t.ex. vid omkörningar på 2:an och 3:an).

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Konvertera en Mustang
InläggPostat: tis 08-08-26 09:31 
Offline

Blev medlem: mån 08-08-25 12:38
Inlägg: 6
Ort: Stockholm
Hej jag håller på att importera en Mustang GT, funderar på att konvertera den, Men istället för att Plana toppen funderar jag på att turbo konvertera den.

Jag är inte ute efter mer effekt utan att öka verkningsgraden. Har ni några bra tips på hur jag skall räkna ut vilket ladtryck jag skall ha?

Om det går skulle jag vilja låta motorn vara orörd i övrigt.

Jag har inte ställt om tändningen på en bil någon gång men jag antar att det skulle vara bra att ställa bak tändningen något. Hur skall jag räckna ut hur mycket, eller finns det något bra standard värde för e85?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-26 10:13 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Henrik Jansson skrev:
Är det någon som har höjt kompressionen, isåfall hur mycket, och hur har det märkts på bränsleförbrukningen? Påverkar det starten? Kallstarter? Kan startmotorn bli för svag vid för hög kompression? Kräver det starkare gnista?( hört nåt om det)


Det finns företag som mapar om för E85. Om bilen har turbo så antar jag att de utnyttjar den möjligheten till kompresionshöjning.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Etanol/turbo i Mustang
InläggPostat: tis 08-08-26 11:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ett intressant projekt, berätta hur det går, men du har startat tre trådar med samma ämne. Det kan bli lite rörigt för den som skall försöka besvara. Så fortsätt helst i en tråd, den här t.ex. Det underlättar. Om inte annat när någon vill söka på närliggande sökord.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera en Mustang
InläggPostat: tis 08-08-26 18:39 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Alan skrev:
-----
Jag är inte ute efter mer effekt utan att öka verkningsgraden. Har ni några bra tips på hur jag skall räkna ut vilket ladtryck jag skall ha?
-----

Det går inte att öka verkningsgraden på dellast med turbo. Turbo är just till för att höja vridmoment och maxeffekt.

Enklast sätt att höja verkningsgraden är att ordna ordentlig luftförvärmning och EGR.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-16 19:15 
Offline

Blev medlem: tor 12-05-31 19:36
Inlägg: 18
Har lite samma fundering, men efter att ha läst tråden så verkar det rätt vättigt att turbo ladda för att minska bränsleförbukningen och öka verkningsgraden, turbon laddar juh även vid normal last.

Undrar om en fiero V6 har EGR ventil det borde den ha?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-16 21:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Vill påstå att det aldrig kan höja verkningsgraden att låta en turbo arbeta, om man kan få in tillräckligt med luft utan.
Detta trots att man kan höja kompressionen rejält med ett bränsle med högre oktantal, som E85.
Besparingen med turbo man kan få är att man kan krympa motorn och ändå behålla en hög toppeffekt/vridmoment, och normalt sett betyder det bättre dellastverkningsgrad.

(Kan man istället eliminera pumpförlusterna på dellast på något annat sätt så faller nyttan med att bygga en mindre motor, man kan t.ex. köra magert och då motorn i det läget blir svag, öppna gasspjället mera, vilket minskar pumpförlusterna. Detta är hela iden med sk DI-motorer som har börjat bli vanliga idag. Bäst exempel är kanske Mercedes CGI som lyckats nå dieseleffektivtet med bensinmotorer som samtidigt kan lämna rejält med effekt vid behov då de har stor slagvolym.
Det fina i kråksången är dock att man med etanol i tanken inte behöver bygga sig en komlicerad DI-motor, etanol kan brinna mkt magert, till skillnad från fossil bensin!)

Vissa fördelar finns dock med turbo, man kan använda kammar med mindre överlapp, vilket ger mindre mängd färskgas ut i avgaserna vid gasväxling, samt att intern EGR ökar, vilket ökar verkningsgraden ngt.
Till viss del kan man tillvarata ngt av avgasernas rörelseenergi i turbon, men å andra sidan behövs den till att pressa avgaserna ut igenom avgassystemet om man vill ha anständiga bullernivåer.
Menar dock att detta sammantaget inte väger upp det ökade strömningsmotståndet i ett turboagregat.
Dessutom ökar temperaturerna på gaserna i motorn, vilket med fel bränsle leder till behov av extrabränsle för att kyla vitala motordelar, vilket blir förödande för effektiviteten.
Etanol är dock en såpass bra kylare att detta oftast är onödigt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-06-16 21:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
lilja skrev:
Undrar om en fiero V6 har EGR ventil det borde den ha?


EGR är så gott som standardutrustning på GM-motorer från 80-talet, åtminstone på de som saknar katalysator. Dock är den oftast av enklast möjliga till/från-typ som helt enkelt styrs av ett vakuumuttag strax före gasspjället, den återcirkulerade avgasmängden bestäms av en fast strypning. Ett bekymmer med många av GM:s EGR-system är att ventilen sitter svåråtkomligt till på insugningsröret (det medför att Bilprovningen ofta inte kontrollerar EGR fastän det egentligen borde göras vid besiktning), och att avgaserna för EGR passerar trånga borrade kanaler i gjutgods som lätt blir igensatta och är besvärliga att rensa.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera en Mustang
InläggPostat: tor 12-06-21 15:55 
Offline

Blev medlem: tor 12-05-31 19:36
Inlägg: 18
GL skrev:
Alan skrev:
-----
Jag är inte ute efter mer effekt utan att öka verkningsgraden. Har ni några bra tips på hur jag skall räkna ut vilket ladtryck jag skall ha?
-----

Det går inte att öka verkningsgraden på dellast med turbo. Turbo är just till för att höja vridmoment och maxeffekt.

Enklast sätt att höja verkningsgraden är att ordna ordentlig luftförvärmning och EGR.



En liten turbo ger faktiskt en luft förvärmnings effekt. Varför ökas inte verkningsgraden vid dellast? Turbon laddar juh hela tiden och ökar bränsle luftblandningen som kommer in i cylindrarna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Konvertera en Mustang
InläggPostat: tor 12-06-21 17:04 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
lilja skrev:
Varför ökas inte verkningsgraden vid dellast? Turbon laddar juh hela tiden och ökar bränsle luftblandningen som kommer in i cylindrarna?


Vad vill Du uppnå med ökar verkningsgrad? Minskad bränsleförbrukning?
Du kan ju inte spara bränsle genom att trycka in mer bränsle/luft!

Jörgen

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 17:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Varför ökas inte verkningsgraden vid dellast? Turbon laddar juh hela tiden och ökar bränsle luftblandningen som kommer in i cylindrarna?


Laddar den mot stängt gasspjäll blir det bara mer förluster.
Om det skulle gå in mer luft o bränsle pga högre laddtryck i cylindern, så stänger du ju ännu mer gasspjället, och det blir mer stryp/pumpförluster där.
Det kan aldrig löna sig att pumpa mot stängda spjäll, eller hur?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-06-21 21:52 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Man kan ta ut en betydligt högre effekt ur motorn med turbo, men turbon stjäl verkningsgrad.

Har man en Fiero kan jag absolut förstå behovet av att slänga på en turbo. En "sportig" bil som den förtjänade ett bättre öde än att bli så under-motoriserad som den tillslut blev. Ganska precis som de Lorean DMC-12: den konstruerades ursprungligen med en dubbelturbo i tankarna, men utan turbon blev RPV-6:a mest bara slö. Det fanns en anledning till att Robert Zemeckis motortekniker slängde i en Porsce-motor i den deLorean som var med i Tillbaka till Framtiden... :lol:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 12-06-25 07:35 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
Man kan ta ut en betydligt högre effekt ur motorn med turbo, men turbon stjäl verkningsgrad.

Har man en Fiero kan jag absolut förstå behovet av att slänga på en turbo. En "sportig" bil som den förtjänade ett bättre öde än att bli så under-motoriserad som den tillslut blev. Ganska precis som de Lorean DMC-12: den konstruerades ursprungligen med en dubbelturbo i tankarna, men utan turbon blev RPV-6:a mest bara slö. Det fanns en anledning till att Robert Zemeckis motortekniker slängde i en Porsce-motor i den deLorean som var med i Tillbaka till Framtiden... :lol:


Detta argument att montera turbo är givetvis mkt lovvärt!
Go, go, go!!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011