Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 04:58

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: komp ökning i 2t motor
InläggPostat: mån 07-10-15 11:22 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-15 11:03
Inlägg: 4
Ort: Från
jag har en 2t motor som har drygt 9 i båda cyllarna. hur många % ska jag öka trycket för att få bra gång med e85?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 12:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Är väl inte så enkelt att ändra kompressionen om man inte skall ändra även porttiderna? Och vill du det?
Kallstarten kan du nog ordna ändå, utan att behöva höja kompet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 17:40 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-15 11:03
Inlägg: 4
Ort: Från
Motorn de handlar om är en snöskotermotor på ca 550cc, och den har inga ventiler eller liknande, skall enbart plana toppen var de tänkt, men vad ska kompen ligga på för att motorn ska gå som bäst?
kallstarter har vi löst på annat vis.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-15 20:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kan inte säga något definitivt som gäller för alla motorer, utan det blir nog till att prova sig fram från fall till fall. Man bör också komma ihåg att kompressionsförhållandet inte alls nödvändigtvis är lika med det tryck man kan mäta upp med en kompressionsprovare.

Ytterligare en sak som spelar in är ju tändläget. En skotermotor har oftast någon mycket enkel och grovhuggen elektronisk tändförställning som CDI-boxen sköter själv. Det kan vara något i stil med två olika fasta tändlägen, ett sent tändläge för start och ett tidigare från tomgångsvarvtal och uppåt. Om man inte vet hur tändförställningen fungerar på just den motor man håller på med så ska man nog ta det försiktigt med kompressionshöjning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-16 14:57 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-15 11:03
Inlägg: 4
Ort: Från
det finns inget att man bör öka den med ca 20% eller liknande?

vad gäller tändningen på den så går de finlira hur mycket som helst, så de ska inte vara några problem att få till


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-16 15:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nej. Vanligtvis ändrar man inte kompressionen alls i samband med en etanolkonvertering. Man börjar med att få allt annat i ordning så att motorn går bra, om man därefter konstaterar något problem som kanske går att lösa med högre kompression (t ex för hög bränsleförbrukning) så kan man prova med kompressionsökning den dagen.

I praktiken vinner man oftast mer på att ordna bra luftförvärmning, så att man verkligen får bränslet väl förångat.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-16 15:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
s.k.o.t.e.r. skrev:
det finns inget att man bör öka den med ca 20% eller liknande?

vad gäller tändningen på den så går de finlira hur mycket som helst, så de ska inte vara några problem att få till


I princip ser jag inga hinder i att höja om du kan.
De nivåer man kan komma upp till i kompförhållande är inga problem för E85.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-10-16 18:21 
Offline

Blev medlem: mån 07-10-15 11:03
Inlägg: 4
Ort: Från
som jag förstår de så talar torbjorn emot att öka kompen karlmb för att höja. har jag förstått rätt då?

har jag fått de om bakfoten att jag kan få ut mer effekt om man ökar kompen, eller stämmer de?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-17 09:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
s.k.o.t.e.r. skrev:
som jag förstår de så talar torbjorn emot att öka kompen karlmb för att höja. har jag förstått rätt då?

har jag fått de om bakfoten att jag kan få ut mer effekt om man ökar kompen, eller stämmer de?


Torbjörn menar bara att det ger mer att ordna andra saker först.
Ja, du kan även få mer effekt av att höja kompressionsförhållandet.
Eftersom verkningsgraden vid knackfri MBT (bästa tändläget) ökar i linjär proportion till komp-förhållandet stiger även momentet ut från motorn vid samma gaspådrag.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-17 11:59 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-17 11:35
Inlägg: 13
Ort: Från
Hej s.k.o.t.e.r å ni andra!Klart att kompet ska upp! Det finns ju 104 oktan att gå på istället för 98. Men hur mycket det beror väl på typ av motor och tändningen såklart. Sparkade liv i rd'n (350) igår med sprit i tanken : ) std. komp eller tom. lägre pga. filade kolvtoppar, tändläge oxå std. iövrigt är den lite portad + jollyrör och vm 34:or med UFO brickor. Vart verkligen förvånad hur bra det funkar! lite klenare på låga varv men efter 7000 går minst lika bra som innan : ) Och nu luktar den ju gott!! Fick verkligen blodad tand. Nu blir det kompökning till våren och ev. mixtra lite med tändning. Hittade nämligen "högkompkolvar" på ebay till banshee (quad) å dom passar ju. Vet ej vad dom ger men dom är högre iallafall så jag testar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-17 12:43 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tjena, Plåten!
Gamla RD350 är vekligen en skön maskin!
Med sprit i blir den ju tom rumsren!
Och bör kunna gå enormt bra med E85, särskilt om du höjer kompet!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-18 00:08 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-17 11:35
Inlägg: 13
Ort: Från
Kul med lite respons :lol: Läste länken du har klistrat i effekt tråden.
Intressant! "Järnet" verkar kunna sin sprit : ) Åkte rd till jobbet idag (kallt som fan men kul..) och hadde lite demonstration. Så nu är det flera som är sugna att testa på lite olika fordon.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-18 10:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja, fast "järnet" verkar ju mest ha kört med Metanol.
Han verkar ha fått en del att fundera på nu när E85 är så lättillgängligt..
Har du sett:
www.limmet.se ?
Ny film (de gamla duger rätt bra också): http://racemovie.mine.nu/movies/volvo_2 ... ilfilm.wmv

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: komp ökning i 2t motor
InläggPostat: tor 07-10-18 11:58 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-17 11:35
Inlägg: 13
Ort: Från
s.k.o.t.e.r. skrev:
jag har en 2t motor som har drygt 9 i båda cyllarna. hur många % ska jag öka trycket för att få bra gång med e85?
Ni har väl en gammal rotaxmotor va? Då borde det ju gå att plana sig till mera komp vilket är svårt med en modern 2t motor (blir för tajt klämspalt) Jag hade gjort så här: Ner med lödtenn genom stifthålet och lirka den längst ut på kolvtoppen i linje med kolvbulten. Vrid runt motorn å ta ut tennet och mät tjockleken. Ner till 1,5 mm. i klämspalt borde det gå att plana den,MEN det är ju oxå olika på motorer såklart så mejla tikka eller nån så får ni säkert fakta. Är ju lite "raggarvarning" att göra på detta sätt men det är billigt :roll: Det bästa (å dyrast) är ju såklart att fixa helt nya f.rum men vem vet egentligen hur dom ska vara designad
till 2t E85??? Med rätt design borde motorn klara runt 14:1 Men då är det nog smidda kolvar som gäller + rätt tändning, borde bli bra ryt dock he he
Förresten har väl rotax en massa olika tjocka cyl.fots packningar man kan labba med. Nä jobbet väntar :evil: lycka till å glöm ej att posta era bravader.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-18 12:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Om lyckas få till samma squish (klämspalt) som i original så borde det funka även med superhögt komp-förhållande och E85.
Olika tjocka cylinderfotspackningar låter ju trevligt!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011