Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-18 13:25 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Sen har vi den här gamla vanliga förbistringen när det gäller att tala om kompressionsförhållanden på tvåtaktsmotorer: är vevhuskompressionen medräknad eller inte i de siffror som nämns?

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 18:55 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-17 11:35
Inlägg: 13
Ort: Från
torbjorn skrev:
Sen har vi den här gamla vanliga förbistringen när det gäller att tala om kompressionsförhållanden på tvåtaktsmotorer: är vevhuskompressionen medräknad eller inte i de siffror som nämns?
Vevhuskompression?? Varför ska man räkna med den?? Vevhuskomp. och komp.förhållande är ju två skilda saker. Nåväl kollade mitt squishmått/klämspalt på rd'n ca:1,6 mm. suck! Då går det ju inte att plana mer än ett uns tänkte jag :( Ringde då till Ebos och frågade hur jag skulle få upp kompet? Det går fint att plana ända ner till squishbandet säger han då :shock: under förutsättning att avgasporten är lite högre än standard annars spikar du sönder kolvarna. Berättade att jag åker på E85 och då tyckte han att det var hellungt. Så jag köpte en topppackning i koppar (svindyr) oxå som är lite tunnare än std. Priset motiverar man ju lätt med att det går att återanvända den bra många ggr. genom att glödga den före mont.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-10-24 21:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Fråga mig inte varför, men ibland gör man uppenbarligen det. När man ser kompressionssiffror på uppåt 10:1 för t ex gamla mopedmotorer och utombordare från 60-talet så är säkert vevhuskompressionen medräknad. Men för en relativt vass skotermotor där t ex 7:1 anges så har man definitivt inte räknat med vevhuskompressionen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-25 13:54 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-17 11:35
Inlägg: 13
Ort: Från
Det kanske är "korrigerad" kompression du tänker på?? En del envisas ju med att mäta slaget sen avgasporten har stängt och får då ett mycket lägre värde...Bara förvirrande anser jag därför att pipan "stänger" ju avgasporten med sin returpuls. Rd'n är ett bra exempel..Yamaha uppger 6:1 i komp men om man räknar på "rätt" sätt blir ca: 11:1......


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-25 15:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I och för sig, men det gäller ju i så fall bara om avgassystemet faktiskt är avstämt på något sätt, och dessutom bara inom ett ganska snävt varvtalsområde.
På en gammal utombordare finns det inte en tillstymmelse till avsiktlig avstämning av avgassystemet. Samtliga avgasportar mynnar i en vattenkyld samlingskammare och från den går sedan ett rör ner längs riggen för att släppa ut avgaserna under vattnet. En och samma motortyp kan ha olika längder på riggen för att passa olika modeller av båtar, och i och med detta blir ju avgasrörets längd också olika.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-10-25 16:05 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-17 11:35
Inlägg: 13
Ort: Från
Bara dom kunde bestämma sig och mäta på samma sätt så skulle ju en massa missförstånd undvikas. För det är ju som du säger väldigt förvirrande med en gammal evinrude som ger 10:1 och en rd 350 som ger 6:1 !! Egendomligt minst sagt! rd'n har avstämda rör (nåja he he) std.
och snurran har verkligen inte det.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-11-10 11:27 
Offline

Blev medlem: ons 07-10-17 11:35
Inlägg: 13
Ort: Från
Har planat toppen till rd'n nu och kunde inte hålla mig ifrån en provkörning
trots minusgrader och halka =läskigt! Nåväl hojen går kanonbra nu :D och svarar på gas ungefär som en crosshoj! Så tändningen låter jag vara. Detta pga. att det inte verkar finnas nåt behov av att mixtra med den. Har nu tyvärr ingen aning om vad jag hamnade på för komp. förhållande men huvudsaken är ju att det funkar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011