Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:02

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis 08-03-25 16:21 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-16 13:55
Inlägg: 10
Ort: Från
Hej!

Har ett motorbygge i tankarna, lite i testsyfte. Målsättning är en mycket körglad motor som samtidigt drar så mycket nytta av E85 som det bara går. Bilen kommer enbart att brukas sommartid.

Det är en Volvo B20 :oops: jag ska bygga på.

Borrat block till 2.1L, steg 3 topp med optimerade ventilsäten och optimerade kanaler/förbränningsrum. Insprutning av eftermarknadstyp. Vass kamaxel och brytarlös tändning.

Så min fråga är: Hur hög kompression törs jag ha på E85? 15kg? Skulle gärna gått högre men vill inte köra låg tändning bara för att undvika spikningar.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 17:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
17:1 eller mer har nämnts:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=346
Mao, man skulle kunna ta en diesel rätt av..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-03-25 19:11 
Offline

Blev medlem: sön 07-12-16 13:55
Inlägg: 10
Ort: Från
karlmb skrev:
17:1 eller mer har nämnts:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=346
Mao, man skulle kunna ta en diesel rätt av..


Tack för tipset. Läste den artikeln tidigare och fann den intressant. Problemet som jag ser det är att den motorn optimerats för mer eller mindre ren etanol och inte E85. Även om jag skulle ge mig in i EGR modifikation så tror jag bensinen i E85 ställer till med spikningar vid kompressionsförhållande över 15:1, eller har jag fel?

Kanske i.o.m. väl genomtänkta förbränningsrum utan skarpa kanter att man vågar gå mot 15.5?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 20:33 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-12 12:58
Inlägg: 20
Ort: Kungälv / Ytterby
hakno skrev:
karlmb skrev:
17:1 eller mer har nämnts:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=346
Mao, man skulle kunna ta en diesel rätt av..


Tack för tipset. Läste den artikeln tidigare och fann den intressant. Problemet som jag ser det är att den motorn optimerats för mer eller mindre ren etanol och inte E85. Även om jag skulle ge mig in i EGR modifikation så tror jag bensinen i E85 ställer till med spikningar vid kompressionsförhållande över 15:1, eller har jag fel?

Kanske i.o.m. väl genomtänkta förbränningsrum utan skarpa kanter att man vågar gå mot 15.5?


Beror ju HELT på hur maskinen är bestyckad i övrigt, du har ju både statisk (det du pratar om) och dynamisk kompression t.ex., den dynamiska beror också på kamtiderna, men sedan inverkar grundfyllnadsgraden m.m. så till den "grad" att det skiljer kollosalt mellan olika maskiner.

Vissa börjar tappa kontrollen över förbränningen redan vid 13:1, men då beror det ofta på dålig squish, klen gnista å andra dumheter som kan fixas till. Men runt 15:1 är nog ett bra mål att sikta på iaf. Men vet man inte hur den specifika maskinen beter sig på just det bränslet med såpass mycket komp så gör man säkrast i att ta det i steg.

_________________
Peugeot 106XR -92 1124cc räserbil, än så länge på bensin men snart får hon gå på bolaget !
Peugeot 309, räserbil på E85 med megasquirt m.m. , död.... utskrotad, må den vila i frid.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 21:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kanske ska erinra sig att de stora masugnsgasdrivna motorer med kompressionsförhållanden uppåt 13:1 som förr fanns vid alla järnverk, brukade ha minst 4, ibland 6 tändstift i varje förbränningsrum.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-19 23:16 
Offline

Blev medlem: mån 08-04-21 20:33
Inlägg: 570
Ort: Från
s.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-06-17 12:09 
Offline

Blev medlem: tor 12-05-31 19:36
Inlägg: 18
Jag har lite samma fundering dock är jag bara ute efter optimal verkningsgrad (låg förbrukning) hur mycket bör turbon ladda?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-07-25 18:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hur gick det med B20:n, hakno?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 16-02-20 10:31 
Offline

Blev medlem: tis 08-10-14 19:12
Inlägg: 17
Ort: hyttebo färila hälsinglan
Jag kör med 13,9/1 I kompression förhållande på min 2149cc b20 å e85 med smidda je kolvar m stakar typ steg4 topp å motor puls insug å weber 50. ....ska köra i bänk i början av mars....


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011