hakno skrev:
karlmb skrev:
17:1 eller mer har nämnts:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=346Mao, man skulle kunna ta en diesel rätt av..
Tack för tipset. Läste den artikeln tidigare och fann den intressant. Problemet som jag ser det är att den motorn optimerats för mer eller mindre ren etanol och inte E85. Även om jag skulle ge mig in i EGR modifikation så tror jag bensinen i E85 ställer till med spikningar vid kompressionsförhållande över 15:1, eller har jag fel?
Kanske i.o.m. väl genomtänkta förbränningsrum utan skarpa kanter att man vågar gå mot 15.5?
Beror ju HELT på hur maskinen är bestyckad i övrigt, du har ju både statisk (det du pratar om) och dynamisk kompression t.ex., den dynamiska beror också på kamtiderna, men sedan inverkar grundfyllnadsgraden m.m. så till den "grad" att det skiljer kollosalt mellan olika maskiner.
Vissa börjar tappa kontrollen över förbränningen redan vid 13:1, men då beror det ofta på dålig squish, klen gnista å andra dumheter som kan fixas till. Men runt 15:1 är nog ett bra mål att sikta på iaf. Men vet man inte hur den specifika maskinen beter sig på just det bränslet med såpass mycket komp så gör man säkrast i att ta det i steg.