Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

maximal kompression på E85 optimerad motor?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=26&t=2615
Sida 1 av 1

Författare:  hakno [ tis 08-03-25 16:21 ]
Inläggsrubrik:  maximal kompression på E85 optimerad motor?

Hej!

Har ett motorbygge i tankarna, lite i testsyfte. Målsättning är en mycket körglad motor som samtidigt drar så mycket nytta av E85 som det bara går. Bilen kommer enbart att brukas sommartid.

Det är en Volvo B20 :oops: jag ska bygga på.

Borrat block till 2.1L, steg 3 topp med optimerade ventilsäten och optimerade kanaler/förbränningsrum. Insprutning av eftermarknadstyp. Vass kamaxel och brytarlös tändning.

Så min fråga är: Hur hög kompression törs jag ha på E85? 15kg? Skulle gärna gått högre men vill inte köra låg tändning bara för att undvika spikningar.

Författare:  karlmb [ tis 08-03-25 17:39 ]
Inläggsrubrik: 

17:1 eller mer har nämnts:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=346
Mao, man skulle kunna ta en diesel rätt av..

Författare:  hakno [ tis 08-03-25 19:11 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
17:1 eller mer har nämnts:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=346
Mao, man skulle kunna ta en diesel rätt av..


Tack för tipset. Läste den artikeln tidigare och fann den intressant. Problemet som jag ser det är att den motorn optimerats för mer eller mindre ren etanol och inte E85. Även om jag skulle ge mig in i EGR modifikation så tror jag bensinen i E85 ställer till med spikningar vid kompressionsförhållande över 15:1, eller har jag fel?

Kanske i.o.m. väl genomtänkta förbränningsrum utan skarpa kanter att man vågar gå mot 15.5?

Författare:  snillet [ fre 08-09-19 20:33 ]
Inläggsrubrik: 

hakno skrev:
karlmb skrev:
17:1 eller mer har nämnts:
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=346
Mao, man skulle kunna ta en diesel rätt av..


Tack för tipset. Läste den artikeln tidigare och fann den intressant. Problemet som jag ser det är att den motorn optimerats för mer eller mindre ren etanol och inte E85. Även om jag skulle ge mig in i EGR modifikation så tror jag bensinen i E85 ställer till med spikningar vid kompressionsförhållande över 15:1, eller har jag fel?

Kanske i.o.m. väl genomtänkta förbränningsrum utan skarpa kanter att man vågar gå mot 15.5?


Beror ju HELT på hur maskinen är bestyckad i övrigt, du har ju både statisk (det du pratar om) och dynamisk kompression t.ex., den dynamiska beror också på kamtiderna, men sedan inverkar grundfyllnadsgraden m.m. så till den "grad" att det skiljer kollosalt mellan olika maskiner.

Vissa börjar tappa kontrollen över förbränningen redan vid 13:1, men då beror det ofta på dålig squish, klen gnista å andra dumheter som kan fixas till. Men runt 15:1 är nog ett bra mål att sikta på iaf. Men vet man inte hur den specifika maskinen beter sig på just det bränslet med såpass mycket komp så gör man säkrast i att ta det i steg.

Författare:  torbjorn [ fre 08-09-19 21:15 ]
Inläggsrubrik: 

Man kanske ska erinra sig att de stora masugnsgasdrivna motorer med kompressionsförhållanden uppåt 13:1 som förr fanns vid alla järnverk, brukade ha minst 4, ibland 6 tändstift i varje förbränningsrum.

Författare:  PRIUS [ fre 08-09-19 23:16 ]
Inläggsrubrik: 

s.

Författare:  lilja [ sön 12-06-17 12:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: maximal kompression på E85 optimerad motor?

Jag har lite samma fundering dock är jag bara ute efter optimal verkningsgrad (låg förbrukning) hur mycket bör turbon ladda?

Författare:  karlmb [ ons 12-07-25 18:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: maximal kompression på E85 optimerad motor?

Hur gick det med B20:n, hakno?

Författare:  maltek [ lör 16-02-20 10:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: maximal kompression på E85 optimerad motor?

Jag kör med 13,9/1 I kompression förhållande på min 2149cc b20 å e85 med smidda je kolvar m stakar typ steg4 topp å motor puls insug å weber 50. ....ska köra i bänk i början av mars....

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/