Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Volvo B200K
InläggPostat: tis 07-02-13 22:35 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Hej på er!
Är det någon som vet hur mycket man kan öka kompressionen på en B200K volvomotor? Jag har hört att det inte gick att öka så mycket på den.. stämmer det?
Hur blir det med kamaxeln och ventiltider och sånt om man slipar ner topplocket lite.. Har det någon betydelse? måste jag skaffa kortare rem och annat drev. Justerbart drev har jag hört finns.. vad kostar sånt?
Om vi säger att jag anpassar den för e85 nu... med kompressionen.. hur långt från e100 blir det? Är det kanske bättre att vänta med arbetet tills det finns e100 att köpa?
Tändingen har jag har redan ändrat en hel del, och så funderar jag på att bygga ett ordenligt EGR system också. Är det kanske bättre med ett större EGR system istället för att höja kompressionen?
Jag har kört 9 år på enbart E85 nu! Vägrar tanka E75.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-02-14 00:46 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag har inte koll på 200K-motorn men däremot vet jag en del om 230 F och de har ju en del gemensamt.
Om man planar mer än ca: 2.6 mm så räcker inte remspännarens justermån till, då kan man istället använda en rem som är en kugg kortare (d.v.s. 122 kugg, det är en Ford-rem, finns att köpa hos KG-trimmning) men då räcker inte justermånen till åt andra hållet, därför måste man plana minst 3.1 mm om man använder den kortare remmen.
Varje kugg på remmen är 9.3 mm det leder till att om man planar 4,65 mm och använder den kortare remmen så behöver man inget ställbart drev.
Det är 9.3 mm/kugg på kamdrevet och 42 tänder = 391 mm. 391 mm/360 grader =1.085. Det betyder att det är 1.085 mm (planing)/grad på kamaxeln, det är lika med att 1.00 mm planing ger 1.84 vevaxelgrads förkjutning av kamaxelinställningen. (Man får ju själv bestämma hur mycket det får fela, innan man använder ett ställbart drev).
Så här lång tär motorerna lika.
Det som jag vet och har provat med 230 F är :
Det fungerar att plana 3.0 mm.
Kortare rem är nödvändigt (122 kugg).
Kompressionsförhållandet stiger från 9.8:1 till 12.0:1, kompressionstrycket stiger från ca: 13.6 till 16.8 (enligt min dassiga mätare).
Det går till nöds att köra på E30 utan att det spikar (i alla fall när det är 0-gradigt).
Det enklaste sättet att kolla hur mycket det går att plana är ju att ta av toppen och lägga lite modellera på ventiltallrikarna, montera tillbaka toppen med den gamla packningen (dra bara bultarna lätt). Drag runt motorn 2 hela varv, montera av toppen, kontrollera tjockleken på den ihoppressade modelleran. Plana 1 mm mindre än detta mått, förutsatt att kompressionförhållandet inte blir högre än 14.0:1 (gränsen vid E85 brukar ligga vid ca: 15.0:1).

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-02-24 13:16 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
ok! Tack för ett utförligt svar!

Hur stor roll spelar det om kamaxeln påverkas lite? kan det tillochmed vara så att det blir lite bättre om man ändrar åt något håll.
Vet någon vad ett ställbart kamaxeldrev kostar om man skulle behöva det?
Vad kostar det att lämna in ett topplock till någon som hyvlar av det lite?...
Om man ändå gör dett arbetet.. kan det vara ide att byta ventiler och kanske nåt mer för att tåla etanol bättre? Jag tänkte om det snart finns ren etanol att köpa så kanske det ställer lite mer krav på grejerna?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Ställbara kamdrev
InläggPostat: lör 07-02-24 14:19 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Ställbara kamdrev kostar någon tusenlapp och säljs av trimfirmor. Här är ett exempel: http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=69
Men det finns många fler.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-02-24 21:39 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
ok, min motor, B200K, sitter i en volvo 244 DL -85.
Kompressionen är 10,0 enligt instruktionsboken. Mer vet jag inte om den.
Men en gång för snart 10 år sen när jag skulle konvertera till etanol så ringde jag upp en volvo verkstad, och försökte ta reda på hur mycket det skulle gå att höja kompressionen.. jag vet inte om han la ner så mycket energi på att ta reda på hur det låg till men han tittade i några papper och sa att det inte var så mycket typ.. så då tyckte jag inte att det var värt arbetet och kostnaden.
Men det skulle va bra om nån visste så man slipper skriva isär den för att få veta.
"botten vrid" är det bättre effekt på låga varv?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-02-24 23:47 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Klart intressant. På min radfyra är det kamkedja, men det är ju inte så stor skillnad. Spännare sitter till vänster framifrån sett, så en planing borde göra att kammen kommer efter vevaxeln. Om jag tänker rätt, vevaxeln roterar ju åt höger framifrån sett. Planar man tillräckligt borde det vara möjligt att kugga fram kamaxeldrevet en kugge och hamna lite före vevaxeln och få bättre bottenvrid. Tål att funderas på, jag borde nog börja med att ta reda på hur många kuggar det är på drevet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 19:04 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Nu har det inte hänt nåt på länge med mina planer på att höja kompressionen, eftersom jag hörde från en volvoverkstad att det inet skulle gå att höja kompressionen speciellt mycket på min motor, B 200K sitter i en volvo 240 DL från 1985. Men Idag hörde jag med KGtrimning och enligt do skulle det gå att höja mycket, de trodde inte det skulle va nåt problem att slipa ner topplocket 4,65 mm. Är det någon som vet hur mycket det skulle höja kompressinen? kompressionen är nu 10:1. Jag vet inte vad det är för slaglängd men det kanske nån vet? Jag vet inte heller hur förbränningsrummet ser ut i toppen och inte heller hur kolvarna ser ut, om de har en grop elelr förhöjning, nån som vet?
Och är det nån som vet vilken kompression som man bör eftersträva? nånstans 12-14?
(Jag kör på e85 och tankar aldrig e75, och jag jobbar för att få tillgång på e100)
Och hur mycket sänker det bränsleförbrukningen? Angående ställbart drev, kan det vara nån fördel om kamtiderna ändras?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-07-11 20:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Så vitt jag vet så är B200K en s k Heron-motor, det innebär att hela förbränningsrummet ligger som en fördjupning i kolven och toppens undersida är helt plan (som på en diesel). Om detta stämmer med verkligheten, så skulle det alltså inte vara möjligt att höja kompressionsförhållandet genom att plana toppen.

10:1 är tillräckligt högt kompressionsförhållande för att man inte ska vinna så mycket på en kompressionshöjning att det är värt besväret. Jag föreslår att du låter motorn vara som den är om du inte ändå måste lyfta toppen av någon annan anledning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 21:15 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Ok, jo jag har hört lite olika uppgifter om det. Man kanske kan hitta ett topplock på skroten och titta på hur det ser ut. Ingen som vet hur det ser ut? Ett topplock till B200K i en volvo 244DL från 1985. En lite ovanlig motor. Och hur ser kolvtopparna ut?
Topplocket har nummer 1000530, står gjutet på sidan ovanför de míttersta tändstiften.

Men borde inte en höjning av kompressionen från 10 till 12-14 göra ganska mycket på bränsleförbrukningen?
Är det någon som har nån erfarenhet av detta?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-07-13 23:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-26 23:30
Inlägg: 298
Ort: Ljusne
530-toppen är en "vanlig" topp, så den kan du allt plana. :)
Heron-toppen heter 631 och återfinns normalt sett i alla 240/740 med förgasare (B230K-motorn) från -87.

_________________
#Linus Johansson
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 09:52 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
ok, trevligt!
Vet du hur mycket man kan plana?
Någon sa att B200K kanske har en förhöjning på kolvtoppen, som då går upp en bit i topplocket, vilket skulle minska möjligheten till planing, vet du hur det är med det?
Och om man ändå plockar av toppen, finns det något mer man kan passa på att göra då som har med etanol att göra. Jag hoppas på tillgång til ren etanol så småningom, kan det kräva nån annan sorts ventiler eller nåt?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 10:59 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Problemet med ren etanol, helt utan iblandning av andra sorters kolväten, är ju att den har en tendens att bilda ättiksyra om bränsleblandningen blir för fet eller förbränningen ofullständig av någon anledning. Men att göra en motor fullständigt immun mot ättiksyra skulle kräva mer åtgärder än att bara ge sig på ventiler och ventilsäten, i första hand är det nog kolvarna av aluminium som riskerar att bli illa åtgångna då.
Det är nog i så fall bättre att sträva efter att alltid köra på så mager blandning som möjligt för att minimera risken för ättiksyrebildning. Men litegrann av det, i samband med kallstarter, kommer man nog aldrig ifrån.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011