Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 21:04 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Volvo245GLT skrev:
530-toppen är en "vanlig" topp, så den kan du allt plana. :)
Heron-toppen heter 631 och återfinns normalt sett i alla 240/740 med förgasare (B230K-motorn) från -87.


Om kamremmen går av på B200K så skadas inget, men om jag har slipat ner toppoen 4.6 mm, går grejer sönder då om remmen går av? Kröker det ventilerna eller händer det nåt mer?
Tål resten av motorn ett kompressionsförhållande på 14:1? Jag kör lugnt.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-07-14 22:45 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Eftersom ventilerna sitter ganska rakt i linje med kolvarna på en B200-motor, så är risken stor att det blir mer skador än "bara" krökta ventiler om ventiler och kolvar verkligen slår ihop på allvar.
Däremot brukar ju motorer med V-ställda eller kraftigt lutande ventiler klara sig med bara böjda ventiler och små skråmor på kolvtopparna efter ett kamremshaveri.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-10-31 19:45 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 22:17
Inlägg: 11
Ort: Småland
Henrik Jansson skrev:
ok, trevligt!
Vet du hur mycket man kan plana?
Någon sa att B200K kanske har en förhöjning på kolvtoppen, som då går upp en bit i topplocket, vilket skulle minska möjligheten till planing, vet du hur det är med det?

Japp det är högre komp i B200K än i tex. B200F och det är bara kolvarna som skiljer. Därför kan en B200K ventilkrocka men inte en B200F.
Med andra ord kan man kanske plana lite mindre i en B200K för att den redan har "högt" kompressionsförhållande. Men summa summarum så spelar det ju ingen roll om kolvarna är högre eller att man planar mer. Resultatet blir ju det samma (i princip).


Henrik Jansson skrev:
Volvo245GLT skrev:
530-toppen är en "vanlig" topp, så den kan du allt plana. :)
Heron-toppen heter 631 och återfinns normalt sett i alla 240/740 med förgasare (B230K-motorn) från -87.


Om kamremmen går av på B200K så skadas inget, men om jag har slipat ner toppoen 4.6 mm, går grejer sönder då om remmen går av? Kröker det ventilerna eller händer det nåt mer?
Tål resten av motorn ett kompressionsförhållande på 14:1? Jag kör lugnt.


Har inte hört talas om nån B200K som heron-motor. Är bara B230K som har förbränningsrummen i kolvarna.

B200K skall skadas då ventilerna är fullt öppna och kolven kommer upp. Har en sådan topp i verkstaden som satt på en motor jag köpte skadad men har inte inspekterat den än. Motorn gick i allafall inte utan byte av topp.

Och planar du då nästan 5mm kan du ju vara säker på ventilkrock oavsett vilken motor du har (volvo rödblock) .

Kan ju vara bra med en frisk bottendel med friska lager om man ska belasta den med 14:1 i kompressionsförhållande.
Min bror planade 4 mm på en B230E och den lät som en diesel sen. (knack knack) men vet inte vad det var som knackade. Var mest på tomgång vill jag minnas. Gick som ett skott.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-12-16 23:16 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
Ok, tack för alla bra svar jag får här.. men så till det viktigaste av allt.. hur mycket tjänar jag på detta på bränsleföbrukningen?
Kompressionen är nu 10:1, om jag gör en rejäl kompressionshöjning, hur mycket är rimligt att anta att jag kan sänka förbrukningen? Nu drar min bil 1,0 liter e85 / mil.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 12:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag tror du tjänar mkt mer på att köra motorn magert än att höja från 10:1 till säg 11.5:1.
Du har ju ingen kat så det är bara att fixa magerkörning i de lägena du inte kör om.
Lägg hellre energin på det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 13:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om motorn hade haft ursprungligt kompressionsförhållande omkring 8 eller kanske ännu lägre, så hade mer funnits att vinna på en kompressionsökning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 22:36 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
jo.. magert kör jag ändå, men det hindrar väl inte kompressionshöjning?
Och så hade jag väl tänkt en kompression på runt 14 eller nåt.. Borde inte det göra kanske mycket? någon här hade sänkt förbrukningen från 1,08 til 1,00 med en mindre förändring.
min bil drar 1,0 nu.. bara kompressionshöjning borde väl göra att jag kommer till 0,9 ialalfall? sen en extra växel till.. och mer EGR borde väl göra gott också?
Jag har 4 växlar nu.. 4an har utväxling 1:1. 5an har 0,8:1 eller nåt sånt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 22:59 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 22:17
Inlägg: 11
Ort: Småland
Henrik Jansson skrev:
jo.. magert kör jag ändå, men det hindrar väl inte kompressionshöjning?
Och så hade jag väl tänkt en kompression på runt 14 eller nåt.. Borde inte det göra kanske mycket? någon här hade sänkt förbrukningen från 1,08 til 1,00 med en mindre förändring.
min bil drar 1,0 nu.. bara kompressionshöjning borde väl göra att jag kommer till 0,9 ialalfall? sen en extra växel till.. och mer EGR borde väl göra gott också?
Jag har 4 växlar nu.. 4an har utväxling 1:1. 5an har 0,8:1 eller nåt sånt.


Jag tror att du kommer få fördelar av kompressionsökningen. Effektivare förbränning vilket ger lägre bränsleförbrukning och fler hästkrafter och allmänt piggare motor samt att den kanske får lättare att tända till vid kallstarter. Dock blir det tyngre att dra runt för startmotorn.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 23:14 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Borde gå lättare att magerköra mistänker jag med mera kompression och därmed större turbulens i förbränningsrummet.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-12-17 23:56 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Blir det verkligen lättare att kallstarta med högre kompression?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 09:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Under förutsättning att startmotorn kan hålla lika högt varvtal efter kompressionshöjningen så borde kallstarten teoretiskt sett kanske bli något lättare. Men om kompressionshöjningen leder till att det börjar gå så tungt att varvtalet sjunker, och dessutom batterispänningen kanske blir i lägsta laget för tändsystemet, så kan man nog inte säga att kallstarterna underlättas. I varje fall så minskar ju marginalerna för dåligt batteri, spänningsfall och sånt.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 20:07 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 22:17
Inlägg: 11
Ort: Småland
matsuda skrev:
Blir det verkligen lättare att kallstarta med högre kompression?


Jag tänkte att den högre kompressionen medför en större/snabbare värmestegring i cylindrarna vilket borde gynna antändningen av etanolen.

Med reservation för tyngre gång och sånt som torbjorn nämnde.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-12-18 20:48 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Topplocksplaning kanske då vore nåt eftersom jag misstänker att toppen läcker, det vill säga jag kan behöva få den fixad eller skaffa en ny, samt att bilen faktiskt kallstartar dåligt. När jag ändå då är igång kan jag lika gärna se till att få den planad. Har ett kompressionsförhållande på 9,3:1 just nu så det finns väl en del vunnet antar jag?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 00:01 
Offline

Blev medlem: tor 08-01-03 22:17
Inlägg: 11
Ort: Småland
matsuda skrev:
Topplocksplaning kanske då vore nåt eftersom jag misstänker att toppen läcker, det vill säga jag kan behöva få den fixad eller skaffa en ny, samt att bilen faktiskt kallstartar dåligt. När jag ändå då är igång kan jag lika gärna se till att få den planad. Har ett kompressionsförhållande på 9,3:1 just nu så det finns väl en del vunnet antar jag?


Observera att det där med kallstart är min personliga teor, ingen fakta!

Jo visst har du för lågt komp.förhållande nu så det kan bara bli bättre.
Men vågar inte ge mig på att tala om exakt hur mycket du ska plana.
Antar att du ibland vill kunna köra på bensin?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-12-19 00:04 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Aldrig mer bensin :). Det värsta jag kan tänka mig hälla i är E75. Den enda gången jag kan tänka mig hälla i bensin är ifall det finns rosa klegg som behöver lösas upp.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011