Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 12:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: komp på b230f med e85
InläggPostat: ons 08-10-08 15:04 
Offline

Blev medlem: ons 08-10-08 14:54
Inlägg: 2
Ort: Skara
Tänkte ta av min topp en del eftersom jag bara kör på e85.

har 10:1 i komp nu. hur mycket kan jag ta av / köra med för komp innan de kan bli problem?

Mvh


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-10-08 18:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man bör kunna gå upp till 13:1 eller något sånt, om man är helt säker på att man bara ska köra på E85 och aldrig behöver "nödtanka" bensin (erfarenheten visar ju att det kan behövas emellanåt för att lösa upp "rosa klägg").

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 10:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
I och för sig vet jag om åtminstone ett fall där det verkar som om klägget löste sig vid 50 % blandtankning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 08-10-12 16:02 
Offline

Blev medlem: ons 08-10-08 14:54
Inlägg: 2
Ort: Skara
okej. över 13:1 börjar de altså krisa på e85?
får se hur jag gör men om man behöver tanka bensin så får vi se hur de går


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-17 06:26 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
I mitt senaste projekt (en 940 -94 med B230 FD), planade jag toppen 4,5 mm. Kompressionsförhållandet blev ungefär 14,7;1.
Motorn blev (som väntat) åtskilligt starkare speciellt på låga varvtal.

En sak som förbryllar mig, är att motorn går mjukare på låga varvtal och kraftiga gaspådrag än vad den gjorde innan planingen. Full gas på 5:an i 25 km/h är ingen katastrof för komforten.

På vinterbränsle kan man ibland höra en kort spikning vid snabba gaspådrag (om det är några plusgrader ute).
Det går att köra E50 (t.ex. för att få bort "rosa klägg"), om man kör på tomgång.

Förbrukningen på bensin var 0.78 (oplanat).
Förbrukningen på E85 var 1.08 (oplanat).
Förbrukningen på E85 är 0.98 (med 4.5 mm planat).

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-17 10:15 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Du kanske ska överväga kallare tändstift när du ökar kompressionen så pass mycket. Alkoholer har tydligen lättare att antändas av hot spots än bensin. Spikningar (pre-ignition alltså) kan sluta rätt illa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-17 11:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
matsuda skrev:
Du kanske ska överväga kallare tändstift när du ökar kompressionen så pass mycket. Alkoholer har tydligen lättare att antändas av hot spots än bensin. Spikningar (pre-ignition alltså) kan sluta rätt illa.


Å andra sidan så håller ju sig tändstiften kallare vid körning på E85 tack vare att ångbildningsentalpiteten är så mycket större än för bensin (bränslet "kyler" bättre). Med för kalla tändstift är det bara onödigt stor risk för problem med att de blir blöta av kondensvatten vid kallstart eller körning med kall motor.

Antändning av bränslet pga varma ytor i förbränningsrummet är inte samma sak som spikningar, utan den sortens fenomen kallar man glödtändning. Den inträffar vanligen redan i början av kompressionstakten och leder antingen mest bara till effektförlust eller (om insugningsventilen är otät) kraftiga puffar i insugningsröret. När en motor har gått på E85 ett tag och blivit sotfri (eller för den delen på en nyrenoverad motor) slipper man för övrigt helt och hållet den bensinrelaterade risken för glödtändningar pga glödande sotflagor i förbränningsrummet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-17 17:57 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
torbjorn skrev:
Å andra sidan så håller ju sig tändstiften kallare vid körning på E85

SAAB sätter ju i ett knäpp hårdare stift i BioPowerbilarna.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-17 22:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
J.K Nilsson skrev:
torbjorn skrev:
Å andra sidan så håller ju sig tändstiften kallare vid körning på E85

SAAB sätter ju i ett knäpp hårdare stift i BioPowerbilarna.

J.K Nilsson


Jo, men med deras DI-tändsystem gör det inte så mycket om tändstiften blir blöta vid en kallstart, som på en äldre bil med vanligt induktivt tändsystem som har hög inre resistans.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-11-17 23:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
J.K Nilsson skrev:
torbjorn skrev:
Å andra sidan så håller ju sig tändstiften kallare vid körning på E85

SAAB sätter ju i ett knäpp hårdare stift i BioPowerbilarna.

J.K Nilsson

Även Peugeot kör med kallare tändstift.
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 6570#46570

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-18 00:51 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
Jag har testat med både ett steg upp och ett steg ner från original och det påverkar inte spikningstendenserna.
Jag valde det varmaste av de 3 olika stiften p.g.a. att motorn går en aning bättre under varmkörningsperioden.

På höga varvtal (+4000 rpm), under t.ex. omkörningar så kommer ett svagt ljud som skulle kunna vara en spikning. Mina funderingar går i riktning mot knacksensorn, kanske den har börjat "höra dåligt".

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-11-18 10:48 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Är det vid fullgas och har din bil då fetare blandning än lambda 1?

Du skulle egentligen behöva en anpassat tändkurva med mera förtändning på låga varv/dellast och mindre vi höga varv/hög belastning/ fetare blandning.

Förbränningen går snabbare med E85 vid fullast och särskilt när det finns fullgasanrikning och skillnaden är störst omkring lambda 1,1 vid E100, se http://www.epa.gov/otaq/presentations/g ... 051303.pdf slide 9:

Bild

Etanol linjen är för E100 därför borde E85 och E75 borde nog ligga mellan dessa, den snabbare förbränningen vid varm motor är ju också en av orsaker till att verkningsgraden kan blir bättre med etanol.

Dina förbruknings sifror visar på 11% verkningsgrad ökning, enligt SAE presentationen ska det med 19,5 kompression och turbo(!) kunna bli 41% verkningsgrad, dvs ngt bättre än dieselmotorer och 25% bättre än bensinmotorn.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: komp på b230f med e85
InläggPostat: fre 12-09-21 23:37 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
En liten rapport om hur det har gått efter planingen av toppen. Bilen har nu gått 31500 mil, varav de senaste 13000 med 4,5 mm planad topp. Kompressionsförhållandet är ca: 14,7:1 och kompressionstrycket är lite drygt 17 Bar.
De "problem" som jag har åtgärdat är byte av båda bränslepumparna, ny BTR, byte till bredbandslambdasond och ny koppling (min far lånade bilen en vecka och har för vana att låta foten vara kvar på kopplingspedalen).
Förbrukningen på landsväg snittfart 96 km/h verklig fart är ca: 0,94-0,97.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: komp på b230f med e85
InläggPostat: sön 13-02-17 15:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-02-04 19:54
Inlägg: 91
Ort: Från
Hur blir det om man planar en B230F motor då?
Blir det någon skillnad?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011