Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 09:29

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-09-14 20:03 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Hmm,, har ju en B230FK,, bilen är en -97,, men räcker det inte med att dra ur strömmen över natten?

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-14 20:23 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Silver skrev:
Hmm,, har ju en B230FK,, bilen är en -97,, men räcker det inte med att dra ur strömmen över natten?


Tror den är för ny för det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-09-14 20:40 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Den är för gammal för att köra via datorn.
Har en egenbyggt obd till blinkkodsläsar modul. Testat att koppla in OBD och datorn men den får ingen kontakt,, tror det va nått test den tog,, om det va ABS eller SRS den läste, men inge annat.
Funderar på om det gör nån skillnad med 341 spridarna på 346cc mot de gröna på 357cc/3bar i förbrukning?
Eller om den drar mer om den har lire för snå spridare och får jobba mer?

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-15 07:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
På en bil med LH 2.4 och blinkkodavläsning så raderas adapteringen samtidigt som man raderar felkoderna. Fördelen med att göra så är att styrdonet ställs i ett läge för "snabbadaptering" efter en felkodsradering.

Jag har sett uppgifter om en körcykel för att utnyttja den där snabbadapteringen på bästa sätt, den gällde iofs LH 2.4 på Saab men det är inte omöjligt att samma sak gäller för alla Bosch-system av den generationen oavsett vilken bil det sitter på:
1) Se till att motorn är kall, läs av och radera felkoder från både insprutnings- och tändsystem.
2) Kallstarta motorn och låt den gå på tomgång tills den är varm (termostaten har öppnat så att övre kylarslangen är varm). Stäng av. Under denna körning är det tillåtet att hjälpa till med gasen om det behövs vid start eller om den inte går pålitligt på tomgång.
3) Starta omedelbart och låt motorn gå på tomgång 2 minuter, stäng av igen. Under denna körning får gasen inte röras alls, inte ens i startögonblicket.
4) Starta omedelbart och ta en provtur. Under provturen ska man köra minst en minut med konstant gaspådrag och konstant hastighet på mer än 70 km/h.

Det är rätt intressant att även de LH 2.4 -system som inte verkar kunna kommunicera med en OBD II -läsare har hårdvara för dubbelriktad kommunikation enligt ISO 9141-standarden (undantaget några av de äldsta styrdonen som satt på Saab av 1988 års modell, de kan bara sända data, inte ta emot på K-ledningen, Volvo hade dock dubbelriktat stöd redan från första början). Om man disassemblerar programvaran i styrdonet så visar det sig att det finns kod som initierar kommunikationskretsarna för att signalera enligt OBD-standarden (10,4 kbit/s), men tydligen skiljer dataformat och sånt för mycket från hur standarden verkligen blev i slutänden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-15 08:23 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Låter lite intressant, ska testa det sen när jag ändå ska iväg en sväng idag till márten å kika lite.
Tur att gamla hederliga volvomotorer blir fort varrma,, bortsett från lågfriktions testet de misslyckade med. Skulle jag ställt min gröna gamla 245-76 med den helroenoverade D24T i på tomgång så får man nog vänta halva förmiddagen på att den ska bli varm =) fast den behöver ju dock aldrig adapteras heller då =D

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-15 10:22 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Körde det där receptet imorse innan jag åkte.
Resultat blev att lambda lampan tände sog under varmkörningen,, sen går den sämre än förut =\
släkte felkoderna igen på vägen, men går fortfarande sopigt,,
Vet inte va lång tid det tar för boxen att köra in sig,, men ska kolla på hemvägen.
Blir nog att beställa en strypventil och dra ner trycket till 0.6 och utgå därifrån,, nu står den på 1bar jämnt men tycker att han går sämre än på 1.3,, så kanske bättre at justera trycket efter bränslet under körning? Så man känner att det blir bäst blandningaförhållande?
Förstår inte att denna bilen skulle trilskas så förbaskat när 245an gick som en klocka och billigt.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-15 11:33 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Vad fick du för felkoder?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-15 12:24 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
På morgon vid adapteringen så gav den 1-1-1 på båda,, efter varmkörningen så gav den 1-1-3 på bränsle när lambda lampan tänt sig.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-15 16:07 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Bara 113? Brukar oftast vara en till felkod, jag gissar på 221 då du satte dit mindre spridare. Du vet att den kan lagra tre felkoder samtidigt. Det är bara att fortsätta att läsaut felkoder tills man kommer tillbaka till den första.

Från http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=31891&start=0&st=0&sk=t&sd=a

1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.

2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast (tänder lampa)
Villkor:
Det adaptiva systemet kompenserar för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen.
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–2–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert, luftläckage, lågt bränsletryck, felaktiga givarsignaler.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart, eventuellt hög bränsleförbrukning, olika körbarhetsproblem.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-15 17:17 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Jodå, det vet ja =) man måste ju läsa alla koder ett varv innan man kan radera dom, så har att kört fom ett varv, men bara 1-1-1 och 1-1-3,, inge annat. Så det va bara den, men petade i de gröna spridarna igen ocj deog upp trycket till 1.3bar, så den gick som en kula 1-2-3an, men inte testat mer då det va en kort väg innan jag fick vända, men ska testa den på vägen hem.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-15 20:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Silver skrev:
Tur att gamla hederliga volvomotorer blir fort varrma,,


Men se upp så du inte blir lurad av tempmätaren. På 700-serie från ca 1987 och framåt och, vad jag vet, på alla 900-serie så fungerar den ju så att nålen går upp till mittläge redan vid ungefär 50-55 °C och sedan inte går vidare åt höger förrän en bit över 100 °C. Så det kan vara långt kvar till arbetstemperatur och öppnad termostat när motorn verkar varm enligt tempmätaren.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-15 20:12 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Kollade aldrig slangen, men han fick stå ett bra tag då batteriet roligt nog va lite dött imorse så jag fick ta hjälp att hinka igång den, så han stog nog en 20 min iallafall och gick så att det skulle gå att få igång den igen när jag vred av motorn.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-15 20:38 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Efter att ja stanna till hos kompisen på vägen hem förut, bytte spridare, drog upp turbon igen till 1.3 och läste alla 1-1-1 koder 2 gånger och nollade igen så går han görfint nu,, drar fint på hela registret, svarar direkt, inga monstruösa dippar när turbon börjar ladda eller så.
Så det verkar som han trivs med de gröna 968 spridarna och lite högre laddtryck.
Hoppas bara detta håller i sig nu så att han inte krånglar vidare igen,, med de
Röda spridarna efter "adaptionen" och kodnollning även om han visade 1-1-1 imorse så gick han som en påse nötter, orka inte mer än 3500rpm, sen va han mest död och ryckte som om man kör på de vita "vakna till om man är sömnig vid ratten" sträcken. Men nu va det som natt och dag,, kanske hjälpte med adaptionen, köra lite sen byta tillbaka till de gröna och höjde turbon 0,3.
Konstig jädra bil detta,, verkar som han går som han känner för dag för dag.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-12-01 08:19 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Tänkte bara lägga in en uppdatering att sedan tändkablarna byttes och testet med dom röda spridarna och adaptionen, sen tillbaka till de gröna igen så har motorn gått som en klocka.
De små dipparma som kom ibland är helt borta sen ja rev undan den chippade Guldboxen å satte i original, gjorde samma med bränsleboxen att jag plockade ur chippet,, man ska tydligen hålla sig ifrån chiptrim när det kommer till E85 enligt mina erfarenheter och problem med detta bygget =)
Motorn har efter det fått en helt annan karaktär och varvar inte till vid start som förut,, och den går lika bra på 1.5 i ladd i somras som den gör nu på 0.8 då vinterdäcken sitter på,, dvs inga ryck, dippar osv.
Så summa summarum att han gått som han gjort förut va: Obytta tändkablar och Trimchip tändning/bränsle.
Så kan ju alltid hoppas det hjälper nån som gjort samma fel som mig att blanda in B95 trim i E85 konvertering och vart senil nog att glömma byta tändkablar.
Har även hört att man hellre ska använda Volvo 460 tändstift än 940T tändstift (Volvo original sett) då de är snäppet kallare om det spökar med det.

Man lär så länge man skruvar =)

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 13-02-03 18:54 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Gött att du hittade felet!
Man ska aldrig ge upp!
Och ja, högspänningsfel tror jag blir vanligare o vanligare numera när vi har över 100000 V att ta hand om! Det är nog detta som vi inte riktigt tagit till oss ännu. Vi lever kvar i felsökning så som den var för 20 år sedan men det håller inte i en del fall.
En viktig lärdom.

Din tråd kommer att vara till nytta för många!!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011