Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:47

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 12-08-31 14:39 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nja..har du mätt lambdasignalen?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-08-31 15:48 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Japp, ett antal gånger, pendlar som den ska. men rycker fortfarande som ett miffo,, kände det förut,, känns som den är lite efter när turbon kommer med när ja for in till stan förut,, man ser att turbon kommer, men den accar inte med den utan kommer efter ett tag med ett ryck,, så jag vet inte vad som felar med denna bilen,, ett mysterium.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-08-31 19:58 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
När turbotrycket byggs upp snabbt krävs lite acc-anrikning, kan något ha satt den ur spel?
Du kör hela tiden på sprit nu? Etanol sänker behovet av acc-anrikning pga den goda magertåligheten, men det finns gränser när det börjar bli roligt, det har jag märkt i AMGn.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-08-31 20:18 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
In en blek där du. Ja, jag kör endast sprit, trött på att tanka bensin, så den håller ja mig borta ifrån.
Men det som förbryllar är att den ändå är så ha kig även innan den laddar vid belastning på låga varv,, 245an ja hade gjorde inte tillstymelse till hack, misständning, bränslemängdsfel när ja hade den, den kunde man segdra och trampa på med 5an i på låga varv och den bara drog. Men denna har gäckat mig ända sen ja köpte den och körde hem dem från Alingsås,, den va likadan då,, hackade vid belastning, men då på bensin och i originalutförande,, försökte hänga på morsan när hon hade sin SAAB 900 Talladega,, men fick kämpa med växlingarna för att haka på under hemvägen,, tänkte att det kanske skulle styra upp sig med en motorrenovering, rev isär å bytte allt som går att byta utom ventiler och styrnigar,, men vid första provturen va den ändå likadan, även efter alla felsökningar och byten av komponenter,, det som är lite mysko är att den ger motortempgivarsignal felaktig eller utebliven, trotts kontroll av kablar, externt dragna kablar till boxen, motortempgivarna jag testad är felfria och funkar klockrent i en annan bil,, men likförbaskat så ger den felkoden hela tiden, vet inte va det kan bero på, är boxen själv som gör att det svänger så, då jag testat alla 3 boxarna på arbetsbänken med enbart ström, jord och givarkabel till pin 13,, en LH2.4 box från 240 -90 i bilen ger dock stabil signal, men den ligger ju inne med fel programvara och elfläkten startar direkt även med eller utan tändningen på,, så skulle som sagt va intressant att se vad andra har för givarsignal från motortempgivaren på sina 940 turbo,, om den som min pendlar mellan 0.4 upp till 0.68v,, vilket motsvarar en pendling på motortemp från 80 till ca40 grader enligt uträkning till motorstyrningen,, har som sagt spårat vart i boxen signalen som pendlar går,, men det gör mig inte klokare då alla 3 boxar är likadana. Broder ropade in en 984 box på tradera,, så tänkte ja skulle mäta den när han får hem den och se. Men skulle va intressant att veta om andras 940 turbo också pendlar på pin 13 konstant,, för då kan man utesluta det och låta det va om deras bilar går bra. Vet inte vad mer man kan byta på denna för att se im den kan gå normalt,, helt slut på idéer då bränsleboxen å är utbytt till en chippad guldbox,, men likadan ändå. Så nu vet ja inte vad som finns att byta ut längre, enda jag inte bytt är tändmodulen och svänghjulsgivaren, men dessa ska antingen funka eller inte funka,, starta eller inte starta så att säga. Så kag är rätt rådlös för tillfället tyvärr =\

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-01 08:37 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
snabba motorhack kan ju bara vara två saker...
snabb varierande dutycykel till spridarna, mäta med typ ett oscilloskop i bilen under körning...??
eller tändningsproblem
jag gissar på tändningen, byt det du inte i bytt i den...?
med ett oscilloskop kan man ju titta på pulsen från hallgivaren åckså...
eller bara byt alla tänddelar.
är jorden mellan motor och chassi ok?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-01 08:47 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Alla 3 jorpunkter är rengjorda och putsade vid renoveringen,, dutycycle'n? Den borde ju ha ändrats då jag gått igenom 3 boxar utan nån skillnad? Är väll genom LH boxen allt bränsle styrs?
Allt i tändningsväg är bytt, även fördelarplattan på toppen, rotor, lock, kablar, stift är volvo original men fortfarande samma symptom som innan.
Lättaste vore om nån man hade bott inom avstånd till nån som kan allt sånt där så de hade kunnat testköra den live. Hur funkar en sånt där osciloskop grej?

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-01 17:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Det är nog inte lätt att kortfattat beskriva ett oscilloskop, men vi prövar med Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oscilloskop
Det ritar i alla fall ut spänningen så som den ser ut i en i förväg vald tidsenhet. En stabil likspänning blir ett vågrätt streck, från vänster till höger. En växelspänning blir en vågkurva ~ och kallas för sinuskurva om den är jämn och regelbunden. En pulserande spänning blir ett streck i nerkanten, nollstrecket (om det handlar om noll volt) sedan stiger den lodrätt upp till övre spänningsnivån och sedan faller direkt lodrätt ner till noll igen. Så håller det på så i ett så kallat pulståg. Sedan kan det finnas en massa zick-zack-spänningar och helt enkelt brus som ser väldigt jobbigt ut, om man inte vill ha det.
Du kanske har sett en frekvenskurva från ljud? Det är bara en massa streck uppåt och neråt av olika längd. Sådant kan man också se i ett oscilloskop. Vanligtvis mäter det spänningen lodrätt uppåt och neråt medan tiden går vågrätt på bildskärmen.
Det här var mycket kortfattat. Det finns hur mycket mer som helst att berätta om vad man kan göra med ett oscilloskop.
Det finns numera digitala oscilloskop med platt skärm. Dom gamla hade ett bildrör som var mindre (bildytan) och vanligtvis längre än ett gammaldags tevebildrör.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-01 18:42 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Jaha, enkelt beskrivet som en EKG på sjukhuset alltså.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-01 18:45 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
De enda jag egentligen söker svar på, från nån allkunnig eller nån av motorgudarna va fan det är för fel på bilen så den kan gå normalt,, enda jag önskar av den sen ja köpte den.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-09-01 20:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Som jag har skrivit förut, så vore det mycket intressant att kolla - just med oscilloskop - hur pendlingen på tempgivarspänningen egentligen ser ut. Om det rör sig om en fyrkantvåg, sinus, sågtand eller någon annan kurvform.
Om man ser samma störning på både givarsignalen för LH och EZ-K eller bara på den ena av dem. Om någon annan spänning internt i LH-styrdonet - t ex allmänna 5 V-matningen eller resetsignalen till processorn - pendlar på samma sätt.

Jag föreslår att du försöker hitta någon oscilloskopinnehavare som kan en del om mätteknik någonstans i dina hemtrakter - kanske gammal TV-reparatör, radioamatör, "televerksgubbe", folk på universitetet eller så. Det viktiga är elektronik- och mätteknikkunnande, det behöver inte alls vara någon som är verksam i just bilbranschen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-02 09:02 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
hur e de med bränslepumpen? du kör på E85 OCH turbo OCH trim...
är den original eller ngt bättre?
är det alltid flöde i returen från btr?
och inga bubblor?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-02 09:35 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Den är i princip ny från en flexifuel,, vet inte vad den ligger på i tryck men kommer från en V50 då en vän jobbat på volvo och fixade fram en,, men han gick likadant med originalpumpen,, ingen skillnad varken bättre eller sämre. Tänkte på en 044 pump först, men då de inte egentligen är specade för E85 så blev det en specad för E85.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-02 09:48 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Missade svaret med osciloskopet där. Tänkte ja skulle vänta tills broder fått sin 984 box och testmäta den.
De boxarna jag haft har mätt pendlande på 5v signalen ut från pin 13 även utan att givaren vart ikopplad,, med den inkopplad så,, nu kommer ja inte ihåg vad startvärdet på kall givare va,, men varm skulle den ligga på 0,4 om ja inte minns fel,, kopplade in tempgivaren med boxen på bänken, kollade kallvärdey och då pendlade det likt en lambda,, tog gasbrännaren och värmde givaren långsamt,, spänningen sjönk stadigt men signalen va pendlande tills den landa på 0,4 men när den va i maxläge om man säger så pendla den fortfarande mellan 0,4-0,68v upp och ner ca 2ggr/sek.
När ja testade 240 -90 boxen i bilen då låg signalen helt still, sjönk stadigt till 0,4 och där låg den, hela vägen från kall till varm. Så begriper inte varför 3 turbo boxar av olika modeller har pendlat men den enda 240 boxen jag har och har testat har vart perfekt i alla världen, förutom att elfläkten startar så fort man pluggar i boxen då den inte har styrning för fläkten.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-02 10:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Du skrev aldrig hur du mätt lambdasignalen, har du en tillräckligt snabb multimeter, har du mätt just där signalen går in i ECU?
Hur pendlar spänningen, mellan vilka värden och hur snabbt?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-09-02 13:18 
Offline

Blev medlem: tor 12-03-22 23:36
Inlägg: 123
Ort: Karlstad
Japp, har mätt den med en multimeter med direktvisning eller vad man ska kalla det.
Vet faktiskt inte vad eller vart jag inte har mätt längre på den där bilen, även kollat igenom kabelstammen i motorrummet, kontakterna bakom fjädertornen, även skyddat dom med oxiclean och kontaktspray.
Kommer inte ihåg värdena,, men den pendlar emellan där den ska,, om det va 0,4-0,7v? Pratade med kompisen i på volvo i tele samtidigt så han sa att det va rätt värden som den gav när ja mätte den, men även om han jobbar på volvo så har han inte lyckas klura ut vad felet är.
Men att bilen ständigt säger motortemperaturgivar signal felaktig eller utebliven?? Även om jag släckt felkoden 20ggr, startat om bilen och den kommer tillbaka,, med alla 3 boxar, bytt givare, externt dragen kabel osv, och det är ju kod från LH boxen,, så vet inte vad det är för myglo med just det.

_________________
"Friskt kopplat hälften brunnet"
"Inget puts är så bra att det inte kan bli bättre"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011