Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=26&t=6430
Sida 4 av 5

Författare:  Silver [ mån 12-09-03 13:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Fundera på en sak,, är det smidigare att investera i ett MS insprut ist? Då ska man väll kunna justera och ställa in det specat för E85 med kallstart och allt sånt?
Är det nån som har erfarenhet av MS och hur det är att handskas med?
Enda jag vet om MS är att många som trimmar stoppar i det, där tar min kunskap om MS slut, men det kan väll inte ta många timmar att lära in sig på det.
Slippa hålla på att förlora förståndet över denna bilen, varför den ska trilskas, hacka, krångla osv.

Författare:  karlmb [ mån 12-09-03 15:47 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Lambda signalen ska snarare pendla mellan 0.2V och 0.8V (omkring 0.45V). Kommer den aldrig under 0.4V utan snarare pendla kring 0.6V, går bilen för fett.
Har du rätt sond (4-tråds?). Är den jordad korrekt?
Gällande temgivarsignalen, har du provat med ett fast motstånd direkt anslutet till ECU-ingången?

Författare:  Silver [ mån 12-09-03 18:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Okej, så kanske det va,, den pendlade inom rätt värden när ja stre med han i tele då, kom bara inte ihåg vad det va för nått =) vart mycke sen dess, flytt, renovering av hus och massa annat så siffror som jag mätte och hade koll på då är som bortblåsta.
Testat att mäta boxarna med 2 olika givare och även med tom signal,, den pendlar dock detsamma, gjort på alla boxar även utan last,, dvs 5v signalen har pendlat mellan 4,5-5v på den men inte på nått annat stift,, 240 boxen däremot va 5v stabil, stabil med båda givarna ävem när de värmdes upp så sjönk värdet bit för bit men pendlande på turboboxarna.
En sak jag däremot måste ha dagdrömt är att när ja köpte tänddelarna på Volvo så glömde ja bort tändkablarna, så det har suttit i huvve att de byttes med men de är gamla sen ja köpte bilen. Kan de ha sån inverkan att han kanske hoppar nånstans så att han inte orkar antända bränslet ordentligt i cylindern??
Vet inte om de kan ha sån inverkan på motorn men ska ringa Volvo och se om de har hemma imorn å ta med ett nytt packe isåfall.
Såg det förut när ja va ner och grejade med bilen och passade på att dra ner WG klockan lite,, tänkte han skulle ligga runt 1-1.2 i ladd istället,, känns som bakaxeln håller på att vridas om spm han vart innan, så vill ha ner han lite i drag,, han ska ju inte ut på strippen bara va skön att köra.

Författare:  Silver [ mån 12-09-03 19:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Biltemas "torra" spole med hög voltuteffekt, är det nått att satsa på tro? Fundera på om man ska köpa med en sån imorn annars,, så kanske man kan höja gapet på stiften lite mer för bättre gnista?
Tror det ligger på 0,7 nu men går det dra upp till 0,9 med en sån spole?

Författare:  aryan [ mån 12-09-03 21:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Den är inte bättre än nya Volvo’s (Bosch) original, men det kan ju hända att den är dålig och får intern överslag när motorbalastning/kompressionstryck (och tändspänning) ökar. I så fall kan du testa om Biltemas funkar bättre men om du får miständningar med max överladdning så skulle jag nu först testa med lite mindre gnistgap i stället för större!

/Aryan

Författare:  karlmb [ mån 12-09-03 22:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Visst kan det vara fel på högspänningssidan...

Författare:  Silver [ mån 12-09-03 23:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Ja, det kanske inte skadar att prova då i princip allt annat är provat vid det här laget =\
Läst lite om den spolen på nätet, står att det ska va ett förkopplingsmotstånd helst på den så den inte bränner om man står med tändningen på utan att bilen går? Någon som vet nått om det? Eller ska man prova med biltemas chromade tändspole ist som är komplett med sånt motstånd?

Författare:  torbjorn [ tis 12-09-04 11:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Silver skrev:
Biltemas "torra" spole med hög voltuteffekt, är det nått att satsa på tro? Fundera på om man ska köpa med en sån imorn annars,, så kanske man kan höja gapet på stiften lite mer för bättre gnista?
Tror det ligger på 0,7 nu men går det dra upp till 0,9 med en sån spole?



Nej, absolut inte. Den tändspolen är avsedd för ett tändsystem med brytarkontakter, och går väl i nödfall att använda ihop med en del gammaldags brytarlösa system med förkopplingsmotstånd (exempelvis det tändsystem som Volvo använde på B21E och B23E i slutet av 70-talet). Men den kommer inte att fungera bra ihop med ett "modernt" brytarlöst system med strömbegränsning i tändmodulen, så som det ser ut på en Volvo 940. På sådana tändsystem är det bara originaltändspole eller en annan tändspole som bevisligen har samma elektriska data (resistans och induktans i båda lindningarna, kopplingsgrad mellan primär och sekundär, omsättningstal) , som gäller.

Författare:  Silver [ tis 12-09-04 11:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Tur ja inte monterade den jag köpte då =)
Va förbi Biltema och köpte en torrspole, sen åkta jag till Elmia och som tur är så hade de allt hemma,, va ut och monterade kablarna inkl tändspolekabeln direkt och åkta iväg,, inte ett ryck vid belastning eller liknande,, enda som känns nu är turbon när den laddar i etapper,, så ska ställa ner den mot 1-1,1 nånstans som maxtryck så kanske den kommer gå jämnare sen,, men de vanliga ryckena som vart där hela tiden är väck,, vad jag känner iallafall,, ska provköras lite mer så det inte bara är inbillning, men när jag låg på 5an och trampade pedalen sakta ner mot bott så känner jag ingen tvekan eller ryck alls längre,, den bara bölar som vanligt tills den börjar ladda och då börjar den dra som den ska göra,
Men laddar lite (ketchup effekt) så kan va att den är för påställd mot vad turbon egentligen är gjord för att ge i konstantlad, men jag tycker att den laddar jämnare när den väl börjar än innan.
Kanske är för att den inte missar nån tändning längre så det blir flödesfall från någon/några cylindrar längre, oförbränt bränsle som lambdan registrerar och försöker kompensera m,m?
Så det verkar va tändkablarna som vart boven i dramat ända sen ja köpte den.
:roll: att man då inte kom att tänka på det direkt när ja monterade allt i tändväg nytt innan motorn lyftes i och skippade kablarna för att de inte hade allt på lager just då och tänkte att "Dom kan ja ta senare, den går ju fint ändå" :cry: man skulle va nominerad till idiotpriset i garagemek 2012.

Författare:  Silver [ ons 12-09-05 21:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Nu är även turbon nedställd lite till ca 1,1-1,2,, är som en helt annan bil nu,, äntligen så som kag ville ha dem från början,, mjuk och fin i gången men ändå nog med kraft för att köra om söndagsåkare på landsvägen =)
Helt fantastiskt =D nu är det bara vibrationerna under som ska kollas upp,, om det är stödlagergummit som gett sig med åren,, sen är inte bussningarna i bakvagnen de bästa då den drar lite snett vid pådrag. Men närmast ligger att rensa ljuddämparna,, eller dvs dra raka rör igenom dom :roll: så de är original men lite bättre flöde och skönare ljud :)

Författare:  karlmb [ ons 12-09-12 19:48 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Haha, grattis!
Jo, jag känner igen det där. :lol:
Man utesluter helt irrationellt något som är rätt självklart pga att man egentligen kan för mkt om motorer..
Vi missade det också...

Författare:  Silver [ ons 12-09-12 22:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Ja det är väll så ibland.
Nu hackar den inte längre men minimala dippar känns när turbon laddar på,, vet inte va det är,, men nu går den iallafall okej för övrigt.

Författare:  karlmb [ tor 12-09-13 20:54 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Dipparna kanske beror på små fel i adaptionen pga de tidigare felen.
När laddtrycket varierar lite snabbare så ändras också lambda snabbare än vad systemet hinner med att anpassa direkt, har man inte kört där utan misständningar innan så har adaptionen fel värden i tabellen och då varierar också momentet som motorn ger.

Författare:  Silver [ fre 12-09-14 16:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Hur fixar man sånt då?
Dra ut batteriet över natten och låta datorn gå tom?
Sänkt laddtrycket till 1bar jämnt nu och satt i röda Saab turbo spridare och testar med. Se om det ör nån skillnad i förbrukning med snäppet mindre spridare.

Författare:  karlmb [ fre 12-09-14 18:44 ]
Inläggsrubrik:  Re: Etanolkonvertering 940 LTT/FTT komp exprimenterande?

Bara att köra i alla tänkbara lastfall, till sist ska det rätta till sig.
Ett annat alternativ är att nollställa adapteringen, mappen i sig ska vara bättre och mer jämn, hur man nollar beror på vilken motor man har.

Sida 4 av 5 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/