Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 10:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Plana B5252 topp?
InläggPostat: sön 12-05-20 21:54 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Min Volvo 850 har nu lite större spridare, lite högre kompression (fulhack genom att trycka ihop btr:en med hammare). Den går som en klocka. Men man vill ju optimera den lite till.

Kan man plana toppen på en B5252? Jag har sett folk nämna på nätet att man inte kan ta av mer än 0.25-0.35 mm på 850 topp. Stämmer detta och varför?

Om man inte kan plana toppen, vad finns det för möjligheter att öka kompressionen?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plana B5252 topp?
InläggPostat: sön 12-05-20 22:01 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
rope_pusher skrev:
Min Volvo 850 har nu lite större spridare, lite högre kompression (fulhack genom att trycka ihop btr:en med hammare).

Man höjer inte kompressionen genom att knacka på en BTR?
Möjligen ändra bränsletrycket, vilket antagligen var det du tänkte skriva?

Är det så lämpligt egentligen att göra mekanisk åverkan på den? Man får en defekt komponent i bränslesystemet, och med defekten en osäker funktion. Hade jag önskat höja bränsletrycket hade nog jag letat efter en annan BTR att skruva dit istället för den som redan sitter där.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plana B5252 topp?
InläggPostat: sön 12-05-20 22:05 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Det är i princip bara en fjäder och ett membran, jag tryckte ihop btr:en och därmed fjädern som sitter inne i den. Mina spridare som jag fick tag på var några % för små, så en liten tryckökning var allt som behövdes. Då är ett fulhack lämpligt, inte tänker jag öda pengar på en fin btr till en gammal 850.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plana B5252 topp?
InläggPostat: sön 12-05-20 22:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är möjligt att det inte finns mer plats än ett par 10-delar att plana av.
Det beror på ventilerna som annars krockar med kolven.
Det är olyckligt stora ventilvinklar i den toppen 29 +29 grader, då blir det trångt.
Vad man kan göra är att minska ventilyftet, durationen (båda kräver annan kamaxel), man kan tex montera kammar från en turbo,de har mindre duration och ev lägre lyft (turbon trycker in ändå), eller göra större uttag i kolven där ventilerna kommer närmast.
För att vara säker måste man provmontera toppen med modellera i förbränningsrummet och prova att dra runt motorn två varv.
Sedan mäta upp leran på tunnaste stället för att få en uppfattning om hur marginal det finns att ta bort på topplocket.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plana B5252 topp?
InläggPostat: sön 12-05-20 22:38 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Tack, får ta en funderare. Då den gått ganska många mil skulle motorn ändå behöva en genomgång i sommar oavsett om jag planar den eller ej. Men då skall jag utreda hur mycket man kan plana och vad man kan få ut av en annan kam. Grabben har tröttnat på sin modellera ändå.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plana B5252 topp?
InläggPostat: mån 12-05-21 14:12 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Nu har jag funderat och studerat lite bilder på B5252 toppen. Plana toppen blir på nästa bil helt enkelt. Det var för mycket meck bara för att hitta de där milimetrarna.

Eventuellt skulle man kunna ha kostymbyggda kolvar. Men det är aldeles för mycket jobb för en så billig bil, det blir inte helt billigt heller då jag inte känner någon som kan göra det.

Men näst bil, då skall jag kolla upp sånt här innan man köper!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011