Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 07:57

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bytta kolvar
InläggPostat: sön 12-06-17 16:07 
Offline

Blev medlem: tor 12-05-31 19:36
Inlägg: 18
Det verkar som det vanligaste är att folket planar toppen för att höja kompressionen, men det verkar enklare att byta kolvar eller öka ladutrycket med en turbo eller kompressor.

Själv fundera jag på att montera en svans turbo dock har jag inte kommit fram till någon formel för vilket tryck som är det optimala, eller är det så enkel att desto högre tryck desto bättre?

Bilen jag funderar på att Etanol konvertera är en V6 på 2,8 liter som ger ca 140 hästar. Då det verkar omöjligt att registrera bilen med turbo så funderar jag på att "gömma" den så den inte syns vilket gör den kommer sitta där ljud dämparen sitter idag.

Har inte hittat något om vilken kompression det är i motorn original jag tror motorn heter L44 Sen tänkte jag koppla på en extra lambda mätare för att kolla hur motorn klarar av att regler insprutningen för etanol. Jag hoppas det räcker att bara fixa en kallstarts funktion. Om labdan blir för log och motorn går dåligt tänkte jag börja med att öka bränsle trycket.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: sön 12-06-17 21:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tänk på att en turbo inte alls förbättrar verkningsgraden vid måttliga effektuttag, då motorn ändå körs med mer eller mindre stängt gasspjäll. Då ökar den bara pumpförlusterna.

Om man planar topp eller byter kolvar för att höja kompressionen beror på många andra faktorer, t ex om kolvar som ger lämplig kompression finns tillgängliga till rimligt pris för den motor man arbetar med, om motorn är så sliten att det ändå är dags för cylinderslipning och kolvbyte, eller för den delen om en topp ändå måste planas t ex efter en kokning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: ons 12-06-20 22:13 
Offline

Blev medlem: tor 12-05-31 19:36
Inlägg: 18
torbjorn skrev:
Tänk på att en turbo inte alls förbättrar verkningsgraden vid måttliga effektuttag, då motorn ändå körs med mer eller mindre stängt gasspjäll. Då ökar den bara pumpförlusterna.

Om man planar topp eller byter kolvar för att höja kompressionen beror på många andra faktorer, t ex om kolvar som ger lämplig kompression finns tillgängliga till rimligt pris för den motor man arbetar med, om motorn är så sliten att det ändå är dags för cylinderslipning och kolvbyte, eller för den delen om en topp ändå måste planas t ex efter en kokning.


Kan du utveckala det.

Säg att man kör 90 kilometer i timmen utan turbo kommer då gasspjället mer öppet en om man har turbo. Om det är ett riktigt antagande betyder det då inte att motorn med turbo är mer effektiv då den behöver mindre bränsle?

Desto mer stängda spjällen är vid 90 km/ h desto bättre, även om det medför ökade pumpförluster?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: ons 12-06-20 23:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om du kör 90 utan turbo med lite mera öppnad gasspjäll än med turbo och mindre öppnad gasspjäll lär graden av cylinderfyllning vara ungeför den samma. Kompressionstrycket blir då också lika hög och det blir ingen verkningsgradsvinst. Gasspället och turbo bromsar gasflödet och ökar därmed motorns pumpförlustar lite.

Men om man med turbo kan köra med högre utväxling kanske det går att få verkningsgradsvinst ändå.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: tor 12-06-21 16:00 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Säg att man kör 90 kilometer i timmen utan turbo kommer då gasspjället mer öppet en om man har turbo. Om det är ett riktigt antagande betyder det då inte att motorn med turbo är mer effektiv då den behöver mindre bränsle?


Nej. För det som mest gör motorn ineffektiv är just att du måste stänga spjället.
Det är ju därför en stor motor är ineffektivare än en liten vid landsvägskörning.
Först när man öppnar spjället så har den stora motorn en chans.


Citat:
Desto mer stängda spjällen är vid 90 km/ h desto bättre, även om det medför ökade pumpförluster?


Möjligen, om allt annat är lika. Men är det ett resultat av att man pumpar in mer luft mot spjället så blir det ju direkt en förlust istället, som i detta fall.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: tor 12-06-21 22:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Tänk på att om man jämför en turbomotor och en sugmotor som går med samma undertryck i insugningsröret och därmed samma fyllnadsgrad så har turbomotorn större pumpförluster eftersom den inte bara behöver göra av med effekt på att suga luft förbi det stängda gasspjället, utan även på att trycka luft genom turbindelen av turbon.

Ett sätt att undvika detta skulle kunna vara att ha en mycket stor wastegate och styra den så att den får stå fullt öppen i alla driftfall utom vid fullgas. När gasspjället väl är fullt öppet och man trampar ner gaspedalen, börjar wastegate gradvis att stängas (så länge den inte måste öppna igen för att begränsa laddtrycket).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: tor 12-06-21 23:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Om man sätter en (halv turbo) turbin i insugsröret kopplat till en elmotor/generator skulle man kunna strypa motorn genom använda elmotorn som generator i stället för gasspjället och så dellvis återvinna pumpförlusterna, vid större effektbehov släpper man motor/generatorn fri och för extra accelerations/boost skulle man kunna köra elmotorn och driva turbinen som en elturbo.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: mån 12-06-25 18:20 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
aryan skrev:
Om man sätter en (halv turbo) turbin i insugsröret kopplat till en elmotor/generator skulle man kunna strypa motorn genom använda elmotorn som generator i stället för gasspjället och så dellvis återvinna pumpförlusterna, vid större effektbehov släpper man motor/generatorn fri och för extra accelerations/boost skulle man kunna köra elmotorn och driva turbinen som en elturbo.

Verkar vara en utmärkt idé! Då kan man ju göra en av Ottomotorns nackdelar till en fördel då man kan utnyttja pumpförlusterna till den nödvändiga elgenereringen. Verkningsgraden ökar genom att generatorn inte behöver belasta vevaxeleffekten. Det borde fungera även med en kompressor isf en turbo.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: tis 12-06-26 08:25 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
i teorin ja, men en stillstående kompressorturbin släpper igenom ganska mycket luft, och den kan inte köras baklänges.
då behöver man en pump med fast deplacement.

ett annat sätt....
om man behåller turbon intakt och istf en wastegateventil bromsar man laddtrycket mha en påkopplad generator,
då kanske man kan ta tillvara en del av tryckslöseriet till avgasröret i en vanlig ottomotor.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: tis 12-06-26 11:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
svante skrev:
Då har man byggt sig en elektrisk turbokompound!
Tror dock det blir svårt att bygga en generator som pallar 50-100000 rpm....


Det blir nog en så att säga ganska lång och smal maskin i så fall. En vanlig bilgenerator klarar ju 8000-10000 varv/minut, man får skala ner den så att turbons maxvarvtal ger ungefär samma periferihastighet hos generatorns rotor, och minska polantalet (12 i en vanlig bilgenerator) så att man får rimlig frekvens hos den inducerade växelspänningen och inte alltför stora virvelströmsförluster i statorplåten. För en given elektrisk effekt kan man vänta sig att luftgapsvolymen blir konstant även om förhållandet mellan längd och diameter ändras.
Förmodligen får man avstå från släpringar och fältlindning, och istället satsa på en permanentmagnetgenerator som regleras med tyristorer i likriktarbryggan (alltså samma teknik som vid t ex svänghjulsmagnetgeneratorer på båtmotorer eller motorcyklar).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: tis 12-06-26 11:36 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Min kommentar, sorry:
Då har man byggt sig en elektrisk turbokompound!
Tror dock det blir svårt att bygga en generator som pallar 50-100000 rpm....

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: tis 12-06-26 13:39 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Moderna brusschless högvarvsmotorer som skulle kunna funka som högvarvsgenerator finns för modellbyggen.

T ex denna vattenkylda klarar i alla fall minst 40.000 varv/minut utan utväxling:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Motor.html

Citat:
Specs:
RPM/v: 2200kv
Poles: 4
Max voltage: 18.5V (5S)
Max Current: 100A
Max Watts: 1200w
Resistance: 0.0094ohm
No Load Current: 2.9A
Can Diameter: 39mm (actual motor diameter)
Can Diameter inc. Water Jacket: 49mm
Can Length: 69mm
Shaft Size: 5mm
Weight: 415g


För att få ett större reglerområde vid tomgång mm skulle man kunna ha två styck elturbiner, en liten för att få högt flöde vid låga varvtal/effekt då ska styrsytemet stänga ett spjäll till den större elturbinen.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: tis 12-06-26 14:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Hmm, tror det är bättre att ladda batteriet genom att styra laddregulatorn till att bara ladda upp det till 60% eller så, och sedan bara låta generatorn ladda max vid motorbroms.
BMW har väl detta i produktion redan?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: tis 12-06-26 15:13 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Det kan man givetvis göra ändå.

Men du behöver el för varselljus, styrsystem, elektisk bränsle och vattenpump mm det kan lätt bli en del som en generator + vattenpump drar, turbogeneratorn skulle kunna återvinna energin gratis ur pumpförlusterna.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bytta kolvar
InläggPostat: tis 12-06-26 15:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Det kan man givetvis göra ändå.

Men du behöver el för varselljus, styrsystem, elektisk bränsle och vattenpump mm det kan lätt bli en del som en generator + vattenpump drar, turbogeneratorn skulle kunna återvinna energin gratis ur pumpförlusterna.


Bättre då att köra magert så att man kan öppna spjället och ta bort dem istället..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011