Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 05:41

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 12-07-25 19:48 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har under vintern roat mig med att topprenovera motorn i samband med att toppackningen började läcka efter en smärre överhettning..
Samtidigt passade jag givetvis på att höja kompressionen i motorn så mycket som möjligt.. :twisted:
Det visade sig att Smartmotorn, även kallad Suprex, är en av mkt få motorer där en enkel rejäl avhyvling kan göras utan krav på några andra åtgärder som urtag för ventiler i kolvar eller liknande.
Det gick att ta av 2.5mm vilket enligt mina beräkningar ska höja kompressionen från 9,5:1 till 13,3:1.
3 mm jämnt hade höjt till 14,4:1 men jag fegade med tanke på att jag har originalstakar och orenoverad motor.
(Det är iaf gott om gods kvar i toppen om man tar även 3 mm, gjutningen bildar i princip en 6mm "platta" i botten som kan tunnas ut lite..)
Dessutom är det intressant att få veta vad en "måttlig" kompressionshöjning kan ge.
Det visade sig dessutom att faktiskt det ena tändstiftet, det på avgassidan, med 2.5 mm avplaning kommer endast ett par-tre tiondelar ifrån kolven trots att det är en skålad kolv som stiftet hamnar i rätt bra.
Det var min motorrenoverare som påminde mig om att kolla hur det blir med det stiftet...så det hade jag aldrig med i beräkningarna från början. Nu finns det ju stift som till skillnad från Smartens har färre än 4 sidoelektroder, så om man vill borde man kunna modda stift och eller packning så att ingen sidoelektrod pekar ner mot kolven i åtdraget läge.

Sagt och gjort, kamkedjespännaren kunde lätt ta upp en 5 mm för lång (2x2.5mm) kamkedja och timingen hamnade 2.5 mm senare än original. Det motsvarar ca 2-3 grader för sen kan, men det borde enbart förbättra bottenvridet, VVT-motorer senarelägger ju kammen med 10-20 grader vid låga varv.
På höga varv borde det inte ge några större problem eftersom motorn ju har turbo...

För att säkerställa starten även vintertid bytte jag startmotor till en från en Smart Cdi, som har en liknande motor.
Dags för start.
Startade direkt, gick lungt och fint, men kanske att man lite mer kände av att det sitter en 3-cyl.maskin i bilen.
Efter en kort provkörning kunde konstateras att bilen definitivt fått bättre bottenvrid och även vrid genom hela registret. Toppeffekt måste rimligen också gått upp för nu når man enkelt toppfarten på 140 (reglerad), tidigare fick man vänta ett bra tag.
När man kör omkring med bilen känns nu den automatiserade lådan mkt mer harmonisk, som om den egentligen var programmerad med denna motor...med mer vrid i alla lägen.. 8)

Efter några uppkörda tankar kunde jag också konstatera att förbrukningen utan andra åtgärder än denna kompressionsökning dessutom sänkts med 10%.

Tyvärr har en av tändspolarna, eller dess högspänningskablar börjat få problem (jag hatar numera motormonterade tändspolar!), och motorn går tidvis på 2 cylindrar, varför jag parkerat bilen i väntan på nya spolar och kablar som jag kan montera på något svalare och mindre vibrerande ställe än på motorn.

När detta är löst kommer jag på något sätt att börja manipulera tändning och blandning (bilen verkar 100% E85kompatibel så när som på kallstarten, vilket jag löst med ett elegant automatiskt kallstartsmotstånd som funkar utmärkt nu på sommaren iaf, tack DrMabuse!: viewtopic.php?f=12&t=6497&start=30 )
, och köra magert, och framförallt ta bort den på Smart mkt tidigt kommande fullgasuppfetningen (redan från 2900 rpm...) Då kan vi nog få se riktigt bra förbrukningssiffror.

Slutligen ställer jag väl på turbotrycket lite grann, 100 hk ska ju inte vara några problem tydligen... :twisted:

Jag hoppas ni ursäktar att jag först skrev om detta i ett Smartforum, men de behövde faktiskt lite etanolkunskap... :wink:
Här finns lite mer info for den som är intresserad:
http://www.smartmaniacs.co.uk/showthrea ... inder-head

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-07-25 22:46 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
karlmb skrev:
bilen verkar 100% E85kompatibel så när som på kallstarten, vilket jag löst med ett elegant automatiskt kallstartsmotstånd som funkar utmärkt nu på sommaren iaf, tack DrMabuse!: http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.ph ... 7&start=30

Varsågod!
Lösningen är nog för enkel för att patenteras, och jag har inte heller övervägt att förvägra mina etanolvänner något sådant. Sprid gärna runt idén/kopplingen, men jag ser gärna att den tillägnas etanol.nu ungefär som i stil med GNU-licenserna för open-source programvaror.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-07-31 13:49 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Dr. Mabuse skrev:
karlmb skrev:
bilen verkar 100% E85kompatibel så när som på kallstarten, vilket jag löst med ett elegant automatiskt kallstartsmotstånd som funkar utmärkt nu på sommaren iaf, tack DrMabuse!: viewtopic.php?f=12&t=6497&start=30

Varsågod!
Lösningen är nog för enkel för att patenteras, och jag har inte heller övervägt att förvägra mina etanolvänner något sådant. Sprid gärna runt idén/kopplingen, men jag ser gärna att den tillägnas etanol.nu ungefär som i stil med GNU-licenserna för open-source programvaror.


Tack för licensen!!
Vi kan kalla den etanol.nu-motståndet! :lol:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-07-31 18:04 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul, 10% förbrukningsminskning är redan väldig bra! Hoppas på flera uppdateringar!

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 12-07-31 20:59 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
karlmb skrev:
Tack för licensen!!
Vi kan kalla den etanol.nu-motståndet! :lol:

Dr. Mabuse-motståndet känns lite mycket, med tanke på att jag bara stod för designen, det var ju du som byggde och testade prototypen. :wink:
Design: Dr. Mabuse
Proof of Concept & Prototype: karlmb

:lol:

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011