Intressant kan det varit en sån här?
http://www.procharger.com/supercharger-cutaway.shtml
Turbon har 4,1 ggr högre varvtal än ingående axeln, sen kanske remmen också dubblar varvtalet? I så fall skulle turbinhjulet bara snurra 8 ggr fortare än vevaxeln, det är väll lite jämfört med en vanlig turbo men här är turbinen kanske förhållandevis stort.
Jag såg inte att det finns någon elektrisk koppling som t ex AC pump har, då bromsar denna kompressor motorn altid även när den inte gör nån nytta. Trots det påstår de att bränsleförbrukningen inte ökar vid normal körning i faq:
Citat:
Although roots superchargers have significant parasitic load and do dramatically decrease fuel economy, centrifugal superchargers will yield approximately the same fuel economy as normally aspirated engines, under normal throttle conditions. When racing, however, fuel enconomy will decrease given the supercharged engine's ability to consume additional fuel and produce additional horsepower.
Jag har lite svart att tro det kompressorn måste altid kräva en del effekt även när den inte pumpar så mkt luft? En liknande turbin men driven av en elektromotor eller med en elctrisk koppling borde vara mera ekonomisk iom att den bara behöver snurra när det behövs (=vid fullgas?).