Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 03:17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: fre 14-04-25 15:26 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Flödet framgår inte men det lär mätas stationärt med fritt flöde in och ut.

Jag antar att trycket efter fläkten initialt ökar när man stryper flödet i utblåset, men jag undrar om trycket öven kan minska igen när flödet bromsas (för) mycket?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 14-04-25 19:58 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Men hörni. :lol:

Fläktar är bra på att flytta luft, inte att komprimera den. Titta på hur en jetmotor är uppbyggd med axialkompressor och en turbofläktmotor. En jetmotor som ska kunna flytta så mycket luft och avgaser att du kan flyga ett stort passagerarflygplan blir ju lång då du ska komprimera den insugna luften så att du kan använda bränsle för att skapa avgaser i sådan mängd att du får dragkraft att lyfta med. En stor fläktskiva i ett steg flyttar luftmassa så att du kan lyfta, motorkärnan används bara för att driva fläkten.

Vad vill jag säga med det här då? Jo att om vi ska använda axialfläktar för att komprimera luft för att använda i en bilmotor så lär vi få använda flera fläktsteg med ledskenor i mellan. Jag kan tänka mig att man kan uppnå en viss "blowereffekt" (som man har på stora tvåtaktsdieslar) för att kompensera för dålig volymetrisk effektivitet vid låga varv och stor spjällöpningsvinkel då gashastigheten sjunker. Du ökar helt enkelt gashastigheten, inte trycket.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-04-28 16:50 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jo jag vet att axialfläktar inte är bra på att bygga upp tryck, det funkar säkert bättre med en turbo liknande radialfläkt.

Men om en radialfläkt kan ge 0,3 bar som jag fick fram, är det kanske inte helt värdelöst och två radialfläktar efter varandra borde då kunna ge ca 0,6 bar.

Bättre vore det säkert att använa en halv turbo och använda den som flät till en riktig stark och högvarvig elmotor men då krävs kanske extra kyllning av motorn.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-29 02:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
aryan skrev:
Bättre vore det säkert att använa en halv turbo och använda den som flät till en riktig stark och högvarvig elmotor men då krävs kanske extra kyllning av motorn.

Jag har sett en variant där turbon kopplats via växellåda till apparatremmen.
Jag tror det var på Peugeot Sport Club forumet.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-29 08:06 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Intressant kan det varit en sån här? http://www.procharger.com/supercharger-cutaway.shtml

Bild

Turbon har 4,1 ggr högre varvtal än ingående axeln, sen kanske remmen också dubblar varvtalet? I så fall skulle turbinhjulet bara snurra 8 ggr fortare än vevaxeln, det är väll lite jämfört med en vanlig turbo men här är turbinen kanske förhållandevis stort.

Jag såg inte att det finns någon elektrisk koppling som t ex AC pump har, då bromsar denna kompressor motorn altid även när den inte gör nån nytta. Trots det påstår de att bränsleförbrukningen inte ökar vid normal körning i faq:
Citat:
Although roots superchargers have significant parasitic load and do dramatically decrease fuel economy, centrifugal superchargers will yield approximately the same fuel economy as normally aspirated engines, under normal throttle conditions. When racing, however, fuel enconomy will decrease given the supercharged engine's ability to consume additional fuel and produce additional horsepower.


Jag har lite svart att tro det kompressorn måste altid kräva en del effekt även när den inte pumpar så mkt luft? En liknande turbin men driven av en elektromotor eller med en elctrisk koppling borde vara mera ekonomisk iom att den bara behöver snurra när det behövs (=vid fullgas?).

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-29 20:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det fanns ju mekaniskt drivna turbokompressorer på en del sportbilar på 30-talet.
I boken "Bilmotorer och motorbränslen", Nils Gustafsson, 1942, finns det några bilder på sådana installationer. Ofta var utväxlingen mellan vevaxel och kompressor 1:5 - 1:6 på den tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 14-04-29 21:37 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
De hade kanske inte en centrifigalkompressor utan en roots- eller skruv-kompressorer?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 14-04-30 13:41 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det finns flera bilder på kompressorer av båda typerna där, och det var just centrifugalkompressorer jag tänkte på när jag angav utväxlingen. Övriga typer var dels Roots och dels lamellkompressorer (alltså samma grundkonstruktion som t ex 70-talets luftpumpar för avgasrening, kompressorer för signalhorn, tryckluftverktyg).
Att döma av en rätt svepande formulering i texten så skulle centrifugalkompressorerna förekomma framför allt på amerikanska bilar samt flygmotorer, medan europeiska biltillverkare föredrog olika slags deplacementkompressorer.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011