Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tis 24-03-19 11:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 14-07-10 22:56 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Nu börjar det bli skarpt läge för att öka kompressionen i min 850. Den har börjat dra olja och jag måste därför ändå lyfta av toppen för motorrenovering. Då kan man passa på att fixa bättre kompression i pannan.

Att plana en B5252S topp för högre kompression är inte så lämpligt då den enligt rykte inte skall planas mer än några tiondelar, även om jag sett folk på nätet som planat 0.6 mm.

En annan sak jag funderade på var att sätta toppen på en dieselbotten, men dieslarna har 81 mm diameter medan B5252S har 83 mm. Att hitta nya kolvar som gör jobbet visade sig vara svårt, men jag är öppen för tips.

Ett annat sätt att öka kompressionen borde väl vara att byta stakarna? Dieselstakarna från D5 motorerna går längre som jag förstått det kan man öka kompressionen med längre stakar?

Jag letar efter metoder att öka kompressionen utan att behöva svetsa på skit på mina kolvar. Alla förslag tas tacksamt emot.

Äsch, jag provar och trycka in massa glasull i toppen. :)


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-07-13 09:54 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Ok, en helg av studera kolv, vevstake-utbud på nätet till ögonen blöder så har ett par nya alternativ dykt upp.

Jag kan byta vevstakar till 146 mm, men det finns inte att få tag i(det finns racingstakar på 147 mm till turbomotorerna och dem med orginalkolv minus drygt 1 mm skulle funka, men det är inga billiga stakar). Jag skulle kunna ta en kolv med högre kompressionshöjd på 3 mm, vilket blir 39 mm kompressionshöjd, några såna har jag inte hittat. Jag skulle kunna byta till turbostakarna med en kolv med 6,5 mm högre kompressionshöjd till runt 42.5 mm komphöjd, men några sådana till 83 mm diameter har jag inte hittat.

Nu tittar jag på två alternativ för att få ett större urval av kolvar att välja mellan. Det ena är att sätta in cylinderfoder, racingfoder är dock oerhört dyra. Men då skulle jag kunna få ned diametern på kolvarna till mellan 83-81 mm och få ett större sortiment kolvar att välja mellan. Det andra billiga alternativet är kolvringar, finns det kolvringar som gör det möjligt att använda en kolv med mindre diameter i min 83 mm topp? Hur mycket mindre kolv kan man använda med hjälp av kolvringar innan det börjar bli dåligt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-07-13 11:11 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
Jag är inte något speciellt kunnig på området så jag spånar mest här. Men alla dina tankespår strandar ju i att det ena eller andra inte finns eller fungerar inte ihop med det som finns.
Skulle det inte vara enklare att leta upp en färdig bil med fyrventilsmotor eller en med turbomotor direkt? Just turbo kan ju vara en fördelaktig egenskap med E85.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-07-13 11:52 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Tja, man har det man har. Men jag VET att det går att lösa, så det är egentligen bara att handla 147mm stakarna och köra igång. Men återbruk är ju det bästa, så helst skulle jag sett att det funkade med standardgrejer som man kan plocka ihop på skroten. Sen har jag inga planer på att pensionera min gamla 850 efter bara 23 kmil (förre ägarna skötte den dåligt då den redan drar olja). Sugmotor vill jag ha för de är bränslesnåla. Sen är jag ingen riktig mekare utan bara en klåpare, en ny motor skulle också innebära en inlärningskurva, en ny bil skulle innebära att jag måste lära mig massa saker som jag redan vet om 850.

Medan jag ventilerar frustration, så kan jag även gnälla över att det är så svårt att få bra överskådlig information om motorer, det är onödigt döljande av information som rimligen borde tillfalla bilägaren med tanke på priset på en bil.

Det finns några intressanta Peugeot kolvar. Jag undrar om det är stora risker med att borra upp kolvars fästen till att passa den stora kolvbulten i Volvo. För om man borrar upp assymetriskt kan man hitta 0.5-1 mm höjd.

Vet inte hur jag skall tänka om man skall köpa en motor som är rolig att leka med, kanske skall man satsa på den minsta modellen i en vanlig motorserie, då finns det rimligen massa grejer på eftermarknaden.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-07-13 14:02 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
Går det inte att hitta en vev med lite större slaglängd? Förutom mer komp får du lite högre cylindervolym på köpet.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 14-07-13 18:37 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1983
Ort: 08- och Småland
http://www.acm-ab.se/spm-billet-vevaxel ... -mm/1319-0

Priset för en eftermarknadsprodukt tangerar priset för en annan bil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån 14-07-14 06:37 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det är synd att moderna personbilsmotorer är så högvarviga, annars hade det kanske kunnat fungera att göra som på stationära dieslar när förra seklet var ungt - borra och gänga några hål i kolvtoppen och skruva fast en "brännplatta" ovanpå kolven.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011