Error skrev:
Hög kompression är inget problem för lager och vevaxel, B18 konstruerades ju ursprungligen (1955) för att användas som marin dieselmotor.
Wow det visste jag inte, låter alltså perfekt som högkomp etanolmotor!
Error skrev:
Däremot kan det vara läge för smidda kolvar vid höga belastningar men då handlar det om mer värme och högre varvtal, än vad du siktar på.
Värme hadde jag ifs redan problem med i sommras redan i sydfrankrike vid temp rund 40 grader och LPG (motorgas) drift som brinner mycket hetare så fick jag motortemp uppemot 120 gr och fick jag kyla extra med värmen!
Jag funderar på större kylaremöjligheter. På tal om kylare vill jag även montera en slirkoppling på fläkten.
Error skrev:
Vevstakarna gillar inte heller höga varvtal (>7500 rpm) längre stunder, likaså skall man inte ladda mer än 1 Bar med turbo.?
Inget problem för min del.
Error skrev:
Jagt antar att du inte tänker köra med öppen vevhusventilation, har du någon bra lösning för det?
Jag har skaffat lock och oljefälla för slutet vevhusventilation från B20, jag måste bara vända fästet (såga och svetsa) på oljefällan för B20 har skruven på andra sidan

om nu ingen har en oljefälla till B18 liggande..
Jag har gjort en nippel i luftfilterhuset till vevhusventilationslangen och ska göra en strypt vakum anslutning, vet du hur stort hålet där brukar vara? Måste då förståss ändra tomgånsinställningen som kompenserar för tjuvluften
Error skrev:
Var kan man köpa 123ignition ?
Hos mig,
www.123ignition.se rabatt för nya och gamla medlemmar av etanol.nu
MvH Aryan