Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 17-09-22 05:32

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: ons 16-11-16 12:27 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
Almbo skrev:
kontakten till insugsluften är lite ostabil och tänder motorlampan. Ingen data från systemet ang. insugsluften, sätter den till 10C.

Ett tråkigt fel :|

J.K Nilsson


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: ons 16-11-16 13:49 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Almbo skrev:
aryan skrev:
Om man betraktar värmeeffekten från avgasgrenröret som värmer insugsluften mer eller mindre konstant blir väll insugslufttemperaturen utöver utomhustemperatur helt beroende på mängden luft som går in i motorn, dvs ju högre varvtal + gasspjällsöppning ju mindre insugslufttemperaturen påverkas.
Kan kanske vara bra om lite tätare luft kommer vid gaspådrag, som omkörning eller i motlut. Kanske blir det lite mer luft och bränsle och ger några mer hk.


Ja det kan det säkert vara när motorn är varm, för uppvärmningen och effektförlusten lär nog bli mkt liten vid fullgas + högvarv när luften hämtas längs avgasgrenröret eller framme vid grillen.

Vid kall motor har jag med centralinsprutning ofta upplevt att motorn “tvekar” lite när vid större gaspådrag medan den går hur bra som helst vid låg belastning Om detta då beror på att insugsluften inte uppvärms lika mycket eller annat som t ex att tryckökningen i insuget och förbränningsrummet gör att bränslet har svårare att förångas och antändas vet jag inte men det försvinner när motorn hunnit bli varmare.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tor 16-12-15 17:38 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Hej igen.
Det har varit dåligt med fin justeringar. Letat lite tjuvluft...Hmmm, saknas lite på den till vänster, men o-ringen satt kvar insuget. Den högra sitter där nu.
Bild
Det var lite svårt att få bilen att gå jämt.
Vad har ni (som har T5, möjligen T7/8) för vakumslangar? Mina släpper ibland från spjällhuset och är det slangen till MAP (trycksensorn) så går bilen dåligt igen.
Gjorde en snabbtest idag (bild kommer) där ett insugsrör från 9-5'a monterades mellan luftfiltret och väldigt nära grenröret, och det blev ingen större skillnad. Minus tre (-3) grader ute, plus fem (+5) utan avgasvärmd insugsluft, och plus fjorton (+14) med avgasvärmt insugsluft. Ingen större, jag hade trott 30-50 grader. Men det är ganska mycket luft som ska värmas upp, 0.5-1 liter per varv vilket ger 20 liter per sekund vid 2000 rpm. Får göra något som leder värme från grenrör till insug.

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tor 16-12-15 23:19 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4467
Ort: Sundsvall
Beträffande vakuumslangar så har jag ingen erfarenhet av så moderna Saab ur den synpunkten, men jag vet att 9000 från tidigt 90-tal hade slangar av högst tvivelaktig kvalitet.
En källa till vakuumslangar av anmärkningsvärt god kvalitet är Ford-vrak från 80- och 90-talet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: sön 16-12-18 11:57 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7081
Ort: Älvsjö
Almbo skrev:
Men det är ganska mycket luft som ska värmas upp, 0.5-1 liter per varv vilket ger 20 liter per sekund vid 2000 rpm.


Håller med att det är mkt luft som ska värmas upp. Men inte ens vid fullgas kan man räkna att en 4takts motor pumpar 100% av slagvolymen i två varv.

Om man vet hur mkt bränsle som motorn förbrukar kan man utifrån AFR vid lambda 1 räkna ut hur mkt luft som år igenom motorn.

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Var ska man mäta?
InläggPostat: tis 17-03-14 11:41 
Offline

Blev medlem: mån 14-07-28 19:44
Inlägg: 22
Ort: Almunge
Hej återigen. Går trögt mellan uppdateringarna.
Har försökt med bredbandslambda, lite oengagerat, men har nu fått igång den. Trodde det skulle vara standard värden på smalbandsdelen men det var 2,80 volt för att få AFR på 10,2 i T5Suite och 0,05 volt för att få 18,2. Har inte testat med bredbandsdelen ännu.
Är det normalt att bränsletrycksregulatorn ger högre tryck kall, och lägre när motorn är varm? Det var förvirrande när den ställdes på 2,5 bar vid tomgång, kall, (-0,58 enligt T5Suite). När bilen gått ett par il så var trycket nede på under två vid samma insugstryck.
Förvärmningen av luften är påbörjad, men långt ifrån färdig. Har bara röret från en 9-5:a, för att ta varmluft från avgasröret, men det behövs en samlare av luften för att få tag i den varma luften. Monterade dit en bit plast från en spolarvätskedunk för att samla varmluft, skydda mot vinden, men den smälte av värmen, precis som befarat. Ett värmeskydd från en turbobil kan kanske passa bra då den ser ut att gå mot vänster i motorrummet, så det ligger på listan vid nästa besök på skroten.
Luftburken fick snabeln kortad för att få in insugsröret från 9-5. Bild https://drive.google.com/open?id=0B_ytmE4TVZKUZUZqaHByRktIX1k
Insugsröret och luftburk, moterat. Bild https://drive.google.com/open?id=0B_ytmE4TVZKUV1B3a3Y4ODVIQ1U
Testen med en samlare vid insuget/avgasröret ökade temperaturen i insugsröret med omkring 10 grader. Det var på kvällen med c:a fem plusgrader. på 70-väg ökade temperaturen från 33, med bara 9-5:ans insugsrör mellan avgasrör och luftburk, till 45 grader, och på 100-väg från 38 till 50.
Måste fundera ut någon reglering av lufttemperaturen då temperaturen varit uppe i 65 på tomgång, stillastående, nu när det varit runt noll grader, gissar att det kan bli riktigt varmt i sommar vid kökörning.
Har lödit om vattenröret på bränslefördelningsröret, trodde att det skulle höja bränsletemperaturen, men såg bara marginell skillnad. Det är 70 grader på undersidan av bränslefördelningsröret på stället längst bort från motorn sett från vattenröret, och vattenröret ligger på ovansidan.

Snart försvinner länkarna från dropbox, ska hitta någon ersättare, så det kan bli tråkigt utan bilder.

_________________
SAAB 900S (sugmotor 2.0i) -1996. Trionickonverterad. -431 insprutningsmunstycken.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011