Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 09:42

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-04 14:18 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
nipple for water have special ribs or skirting

fuel nipple have no - but pressure is very small - it is carburetor engine, not injector.

when we will try this heater for injector engines i will made ribs on fuel nipple by spesial tool

Bild

Bild


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-10-05 13:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Some larger diameter on the end of the fuel pipes are needed to make sure that the hoses are not sliding off the pipes under the influense of fuelpressure.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-10 09:43 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
tror ni att ett lod som är godkänt för vvs lödningar kan klara av att hålla skarvarna tät vid 3 bar+ det övertryck som blir sommartid när man stänger av motorn varm?

är det någon risk för galvaniska strömmar mellan koppar och aluminium om de är i samma system men inte i direktkontakt?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-10 15:48 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
askilje skrev:
det övertryck som blir sommartid när man stänger av motorn varm?

Det kan aldrig bli övertryck. Du har ju en tryckregulator som öppnar vid 3 bar, så det kan aldrig bli högre tryck än så, även om det skulle koka.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-10 15:55 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
there is no danger of galvanic reaction between copper and aluminium - it possible only in direct contact zone. in old cars there is a copper radiators and aluminium heads - and no problems.

Solder do not contact with fuel and not under pressure - it seals space between copper fuel pipe and outer brass wall, it contact with water (coolant liquid) and pressure is very small.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-10 16:18 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ok how much pressure is it gonna be inside the coolant pipes( normally)?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-10 18:37 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
usually not bigger than 1.5 atm (kg/cm2)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-10 20:00 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
erikn skrev:
askilje skrev:
det övertryck som blir sommartid när man stänger av motorn varm?

Det kan aldrig bli övertryck. Du har ju en tryckregulator som öppnar vid 3 bar, så det kan aldrig bli högre tryck än så, även om det skulle koka.
men bränslet blir ju låst i FR och har ingenstans att ta vägen, borde den inte blir högre tryck då?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-10-10 21:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
erikn skrev:
askilje skrev:
det övertryck som blir sommartid när man stänger av motorn varm?

Det kan aldrig bli övertryck. Du har ju en tryckregulator som öppnar vid 3 bar, så det kan aldrig bli högre tryck än så, även om det skulle koka.
men bränslet blir ju låst i FR och har ingenstans att ta vägen, borde den inte blir högre tryck då?


Bränslet tar ju sig ut via tryckregulatorn och returledningen. Eller, för den delen, bakvägen via bränslepumpen till tanken. Backventilen vid pumputloppet håller sällan perfekt tätt.
För övrigt gör ju alla mjuka gummislangar, luftblåsor som i allmänhet finns i bränslefiltret och andra delar som kan ge efter, att trycket inte skulle kunna stiga särskilt mycket pga lokal uppvärmning även om det leder till några % utvidgning av det bränsle som finns på de varmaste ställena i bränslesystemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-18 13:11 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
gör det något om man får några veck på kopparröret? har inte tillgång till något bockningsverktyg

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-18 18:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om du inte har tillgång till bockningsverktyg kan du fylla röret med t ex sand, tenn eller bly under bockningen, se bara till att rengöra det mycket noga om du har använt sand. Tenn eller bly är lätt att smälta ur om man värmer röret med gasollampa eller varmluftpistol.
En annan möjlighet är att leta på något som går att använda som bockningsmall, t ex en kilremskiva med lagom brett spår i förhållande till rörets diameter.
Annars är ju bockningsverktyg rätt billiga nuförtiden och finns t o m på Jula och Biltema.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-18 21:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Men visst går det bra även med några veck!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-18 21:29 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag var och grejade lite idag, det blev några veck.

Skulle träna löda lite idag också, men det verkade som lödtennet inte ville fastna på kopparröret, behövs mer värme tro?. Det är ett lod som är gödkänt för VVS arbeten.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-18 21:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
troligen mer värme, ja

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-10-18 21:45 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag använde inte något flussmedel behöver man det på kopparrör?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011