Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:55

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 10:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Ja. Tänk på att det inte hinner föras över så mkt värme under den lilla sträcka soppan passerar varma motordelar, en ytterligare uppvärmingsenhet behövs utom just efter en varmstart.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 10:45 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Och jag skulle koppla förbi intercoolern (med silikonslang som är värmetålig) om du kan.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 11:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Och jag skulle koppla förbi intercoolern (med silikonslang som är värmetålig) om du kan.

/Aryan


Enklare att bara värma soppan vintertid...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 12:03 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag vet inte, bygga om till returlöst system, bygga och ha plats för vvxl osv.

Har man ändå turbo får man varmluft insugsluft på köpet om man eliminerar IC. En annan skillnad är att avgasröret blir snabbare varm än vattnet efter start.

Sen behöver det ena inte utesluta det andra.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 14:33 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej !

Hmm...

Undertecknad har kört Saaben med förbikopplad intercooler
sedan i våras...

Inga problem har märkts med det insugningsluften
blivit varmare...

Insugnings/tryckröret har blivit ganska varmt under krypkörningar i tätorter...

Ändå inga problem med "för mycket" värme på insugningsluften !

Lycka till med funderingarna !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 14:46 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Kul att höra att teori och praktik stämmer, märker du någon skillnad/förbättring/minskad förbrukning med det?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-09-12 21:05 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 07-02-25 08:09
Inlägg: 369
torbjorn skrev:
Motströmsvärmeväxlarna från dieselumbau.de är ju intressanta om man vill "isolera" varmt bränsle i motorrummet från kallt bränsle i tanken, genom att låta framlednings- och returbränsle passera åt var sitt håll genom samma värmeväxlare.

Är det någon som har haft tillfälle att se de där värmeväxlarna med egna ögon än?


Min tyska är ju obefintlig så..

De 2 översta av Aryans bilder visar motströms vvx?

Kan man räkna med att de tål bränsletrycket om man skulle använda dem som du föreslår som vvx för bränslet?

Vet inte om det finns specat på deras hemsida iofs men trycket i ett slutet kylsystem lär väl inte gå över 1 kg/cm2 iaf?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 08-09-13 20:39 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
aryan skrev:
Kul att höra att teori och praktik stämmer, märker du någon skillnad/förbättring/minskad förbrukning med det?

/Aryan


Hej igen !

Hmm...

Nja...Har inte kollat förbrukningen så noga...
med intercoolern eller utan...

Och har kanske haft den "tunga kängan" på gasfoten/farthållaren
mest hela sommaren...

Åkte som exempel då E4:an norrut från Mjölby, med farthållaren
inställd på laglig fart, tankade då i Timrå norr om Sundsvall och
förbrukningen var då 1,154 lit/mil (med 100% E85 i tanken och
Lucas 444:orna och intercoolern förbikopplad).

Finns vissa likheter vid omkörningarna, med lastbilen som blir
omkörd (av en Saab) i reklamfilmen...

Kan hända att det kan gå att få ner förbrukningen ytterligare,
men tycker mig inte haft tid att ändra */ mer ännu på Saaben.

*/ Typ börjat jobba med "dead end" fuelrail osv...

Åker för närvarande med gamla vanliga Ford Taurusen (fabriks FFV)

Lycka till med funderingarna !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 10:04 
Offline

Blev medlem: sön 07-11-25 20:44
Inlägg: 238
Fredrik skrev:
Här kommer min enkla lösning:
Drog bränsleslangen utmed övre kylarslangen och satte rörisolering runt.
Det värmer bränslet bra.
Bild


Värms inte hela tanken upp med denna lösning? Bränslet återcirkulerar till tanken.

_________________
Jörgen
Smart Roadster 45 kw -04 Jack Black (Lilla Svarten)
Smart Roadster 45+ kw -04 Gul/Svart (Getingen) E85-konverterad


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-04-29 12:56 
Offline

Blev medlem: tis 08-01-08 21:34
Inlägg: 84
Ort: Sandnes, Norge
krassegrand skrev:
Fredrik skrev:
Här kommer min enkla lösning:
Drog bränsleslangen utmed övre kylarslangen och satte rörisolering runt.
Det värmer bränslet bra.
Bild


Värms inte hela tanken upp med denna lösning? Bränslet återcirkulerar till tanken.


Ikke på den, det er en 240 med Weber forgasser. De har normalt ikke retur...

_________________
2013 Kia Rio 1.25 CVVT - E85
2013 Honda NC700X DCT - E10
2011 Ford S-Max 2.0 TDCI - B7
2010 Briggs & Stratton 2.6HP - E85
2007 Briggs & Stratton 5.5HP - E85
2001 Hyundai H1 SV 2,5TD - B30
1982 Nissan 280ZX Turbo - E55
1973 Porsche 914


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-16 15:35 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
för att en vvx ska vara effektiv måste metallen vara i kontakt med etanolen på båda sidorna(varmt/kallt) ? lr räcker det med att linda inn båda bränsleslangarna med tex alu folie? isf skulle det vara ett billigt alternativ.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-16 16:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
för att en vvx ska vara effektiv måste metallen vara i kontakt med etanolen på båda sidorna(varmt/kallt) ? lr räcker det med att linda inn båda bränsleslangarna med tex alu folie? isf skulle det vara ett billigt alternativ.


Nej. Gummit i slangarna isolerar för bra för att det ska vara en möjlig lösning.

Ska man ha en billig bränsleförvärmare tar man lämpligen en titt på ett kasserat absorptionskylskåp, där brukar det finnas en eller två värmeväxlare av typen med koncentriska rör.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 21:45 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
hello!

what do you think about this antifreeze - fuel heater?

Bild

Bild

Bild

i have dead end fuel rail, so flow of ethanol thru this heater will not very big.

i using brass water pipes for antifreeze and copper 8 mm pipe for ethanol. Central brass section can be much longer - but i think it will be enough.

antifreeze can be plugged from heating of throttle body - this pipe is thin and always hot.

i dont know how to seal space between copper pipe and brass wall - i dont want to solder and hope to find some other solution - like "special" nut or something like that.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 22:30 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
I think that the fuelpipe is a littke too short for a propper heat transfer.

This is just as compact but has a much larger heat transfer beccause it has a larger surface.
Bild

But you need to solder it.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-14 15:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Effektive lenght of fuelpipe inside coolant flow should be about 80 cm to ensure enough heat transfer in all situations, according to my experiments.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 110 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011