Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Vattenvärmning av etanolen
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=140
Sida 7 av 8

Författare:  Obormot [ sön 09-10-04 14:18 ]
Inläggsrubrik: 

nipple for water have special ribs or skirting

fuel nipple have no - but pressure is very small - it is carburetor engine, not injector.

when we will try this heater for injector engines i will made ribs on fuel nipple by spesial tool

Bild

Bild

Författare:  karlmb [ mån 09-10-05 13:16 ]
Inläggsrubrik: 

Some larger diameter on the end of the fuel pipes are needed to make sure that the hoses are not sliding off the pipes under the influense of fuelpressure.

Författare:  askilje [ lör 09-10-10 09:43 ]
Inläggsrubrik: 

tror ni att ett lod som är godkänt för vvs lödningar kan klara av att hålla skarvarna tät vid 3 bar+ det övertryck som blir sommartid när man stänger av motorn varm?

är det någon risk för galvaniska strömmar mellan koppar och aluminium om de är i samma system men inte i direktkontakt?

Författare:  erikn [ lör 09-10-10 15:48 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
det övertryck som blir sommartid när man stänger av motorn varm?

Det kan aldrig bli övertryck. Du har ju en tryckregulator som öppnar vid 3 bar, så det kan aldrig bli högre tryck än så, även om det skulle koka.

Författare:  Obormot [ lör 09-10-10 15:55 ]
Inläggsrubrik: 

there is no danger of galvanic reaction between copper and aluminium - it possible only in direct contact zone. in old cars there is a copper radiators and aluminium heads - and no problems.

Solder do not contact with fuel and not under pressure - it seals space between copper fuel pipe and outer brass wall, it contact with water (coolant liquid) and pressure is very small.

Författare:  askilje [ lör 09-10-10 16:18 ]
Inläggsrubrik: 

ok how much pressure is it gonna be inside the coolant pipes( normally)?

Författare:  Obormot [ lör 09-10-10 18:37 ]
Inläggsrubrik: 

usually not bigger than 1.5 atm (kg/cm2)

Författare:  askilje [ lör 09-10-10 20:00 ]
Inläggsrubrik: 

erikn skrev:
askilje skrev:
det övertryck som blir sommartid när man stänger av motorn varm?

Det kan aldrig bli övertryck. Du har ju en tryckregulator som öppnar vid 3 bar, så det kan aldrig bli högre tryck än så, även om det skulle koka.
men bränslet blir ju låst i FR och har ingenstans att ta vägen, borde den inte blir högre tryck då?

Författare:  torbjorn [ lör 09-10-10 21:15 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
erikn skrev:
askilje skrev:
det övertryck som blir sommartid när man stänger av motorn varm?

Det kan aldrig bli övertryck. Du har ju en tryckregulator som öppnar vid 3 bar, så det kan aldrig bli högre tryck än så, även om det skulle koka.
men bränslet blir ju låst i FR och har ingenstans att ta vägen, borde den inte blir högre tryck då?


Bränslet tar ju sig ut via tryckregulatorn och returledningen. Eller, för den delen, bakvägen via bränslepumpen till tanken. Backventilen vid pumputloppet håller sällan perfekt tätt.
För övrigt gör ju alla mjuka gummislangar, luftblåsor som i allmänhet finns i bränslefiltret och andra delar som kan ge efter, att trycket inte skulle kunna stiga särskilt mycket pga lokal uppvärmning även om det leder till några % utvidgning av det bränsle som finns på de varmaste ställena i bränslesystemet.

Författare:  askilje [ sön 09-10-18 13:11 ]
Inläggsrubrik: 

gör det något om man får några veck på kopparröret? har inte tillgång till något bockningsverktyg

Författare:  torbjorn [ sön 09-10-18 18:55 ]
Inläggsrubrik: 

Om du inte har tillgång till bockningsverktyg kan du fylla röret med t ex sand, tenn eller bly under bockningen, se bara till att rengöra det mycket noga om du har använt sand. Tenn eller bly är lätt att smälta ur om man värmer röret med gasollampa eller varmluftpistol.
En annan möjlighet är att leta på något som går att använda som bockningsmall, t ex en kilremskiva med lagom brett spår i förhållande till rörets diameter.
Annars är ju bockningsverktyg rätt billiga nuförtiden och finns t o m på Jula och Biltema.

Författare:  karlmb [ sön 09-10-18 21:14 ]
Inläggsrubrik: 

Men visst går det bra även med några veck!

Författare:  askilje [ sön 09-10-18 21:29 ]
Inläggsrubrik: 

jag var och grejade lite idag, det blev några veck.

Skulle träna löda lite idag också, men det verkade som lödtennet inte ville fastna på kopparröret, behövs mer värme tro?. Det är ett lod som är gödkänt för VVS arbeten.

Författare:  karlmb [ sön 09-10-18 21:33 ]
Inläggsrubrik: 

troligen mer värme, ja

Författare:  askilje [ sön 09-10-18 21:45 ]
Inläggsrubrik: 

jag använde inte något flussmedel behöver man det på kopparrör?

Sida 7 av 8 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/