Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

oljeuppvärmning insug
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=1656
Sida 1 av 1

Författare:  aryan [ tis 07-10-16 16:21 ]
Inläggsrubrik:  oljeuppvärmning insug

Min 2cv motor har två långa insugsrör till de både (boxer) cylinderna från centralförgasaren och en oljekylare.

Insuget värms lite av ett avgas balansrör men när det är lite kyligare så räcker det inte till, dessutom är motorn överkyld med oljekylare och luftkylning.

Det finns förståss inget kylarvatten men man skulle kunna förbättra insugsrörets värme genom att veckla ett kopparrör rund insuget och låta en extern oljekylartermostat styra om oljan rån oljekylare till insugsrörets värmeväxlare så länge oljan inte blir för hett.

Då har man fått snabbare uppvärmning av oljan, av insugsröret och vid hög belastning då man kanske inte vill ha uppvärmningen av insuget längre kopplas den automatiskt bort.

Vad tror ni om det?

/Aryan

Författare:  GL [ tis 07-10-16 18:43 ]
Inläggsrubrik: 

Går det inte att skärma av luftkylningsintaget tills motorn blivit varm och sedan reglera mängden luft så kylningen inte blir för stor?

Författare:  torbjorn [ tis 07-10-16 18:55 ]
Inläggsrubrik: 

Det kan vara intressant att jämföra med Citroën GS/GSA här. Första årsmodellen av GS hade insugningsröret förvärmt med motorolja, men det ändrades snabbt till avgasförvärmning istället.

Dessutom finns en vanlig termostatstyrd förvärmning av inkommande luft till förgasaren, som tar värme från en kåpa runt höger avgasgrenrör. Jag har aldrig mätt vad man i verkligheten får för lufttemperatur från den förvärmningen, men enligt verkstadshandboken ska termostaten reglera på omkring 35 °C. Helt klart är i varje fall att om förvärmningsslangen har lossnat så går motorn inte på tomgång utan choke om utetemperaturen är nedåt -15 °C!

På GS finns ingen termostat alls för kylningen, utan man reglerar kylningen manuellt genom att sätta dit en kylarskärm på vintern. Från 1980 och framåt görs avskärmningen i två steg - dels en skärm som kan skjutas ner i en hållare omedelbart framför fläkten och dels skärmar som man monterar utifrån mot grillen.

Författare:  aryan [ tis 07-10-16 19:11 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Det kan vara intressant att jämföra med Citroën GS/GSA här. Första årsmodellen av GS hade insugningsröret förvärmt med motorolja, men det ändrades snabbt till avgasförvärmning istället.


Ah det visste jag inte, jag har en GS Haynes men där hittar jag inte detta. Avgas uppvärmning är förståss enklare och det har även 2cv-n men den är ju en kompromis som säkerligen oftast inte är det mest bränsle ekonomiska.

torbjorn skrev:
Dessutom finns en vanlig termostatstyrd förvärmning av inkommande luft till förgasaren, som tar värme från en kåpa runt höger avgasgrenrör. Jag har aldrig mätt vad man i verkligheten får för lufttemperatur från den förvärmningen, men enligt verkstadshandboken ska termostaten reglera på omkring 35 °C. Helt klart är i varje fall att om förvärmningsslangen har lossnat så går motorn inte på tomgång utan choke om utetemperaturen är nedåt -15 °C!


2cv (+Dyane & AMI) är lite enklare, den har ingen luftförvärming alls och ska klara sig helt på avgasuppvärmingen.

torbjorn skrev:
På GS finns ingen termostat alls för kylningen, utan man reglerar kylningen manuellt genom att sätta dit en kylarskärm på vintern. Från 1980 och framåt görs avskärmningen i två steg - dels en skärm som kan skjutas ner i en hållare omedelbart framför fläkten och dels skärmar som man monterar utifrån mot grillen.


Så är det också på 2cv. Fast bara ett steg med skärmen på grillen, det räcker knappast när det blir kallare. En termostat i oljekylaren finns inte men jag har testad med det, och det hjälper men den är fortfarande överkyld. Jag har kört en hel del utan fläkt och det fungerar för det mesta utan att oljetemperaturen blir för hög.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ tis 07-10-16 19:32 ]
Inläggsrubrik: 

I den vanliga (svenskspråkiga, ljusblå) Haynesboken för GS står det inget om den där allra äldsta 1015 cc-motorn.

Jag har för mig att jag har sett en uppgift om att man gick över från olje- till avgasförvärmning för att förvärmningen skulle komma igång snabbare efter kallstart.

Undrar om man skulle kunna göra ett termostatstyrt kylluftspjäll av typ "solfjäderbländare", ungefär som spjällen man kunde se i en del gamla köksfläktar förr i tiden. Man manövrerade spjället med två snören, när man drar förbi ändläget påverkas en strömbrytare för att starta eller stoppa fläktmotorn.

Författare:  aryan [ tis 07-10-16 20:01 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
I den vanliga (svenskspråkiga, ljusblå) Haynesboken för GS står det inget om den där allra äldsta 1015 cc-motorn.


Jag har säkert samma fast på Holländska :-)

torbjorn skrev:
Jag har för mig att jag har sett en uppgift om att man gick över från olje- till avgasförvärmning för att förvärmningen skulle komma igång snabbare efter kallstart.


Ja det går säker snabbare, det tar en bra stund innan oljan kommer upp i temperatur över 70 grader, nått som talar emot min ide.

torbjorn skrev:
Undrar om man skulle kunna göra ett termostatstyrt kylluftspjäll av typ "solfjäderbländare", ungefär som spjällen man kunde se i en del gamla köksfläktar förr i tiden. Man manövrerade spjället med två snören, när man drar förbi ändläget påverkas en strömbrytare för att starta eller stoppa fläktmotorn.


Ja dessa bahco köksfläktar är ursnygga, men hela grejen med en mekanisk fläkt som alltid snurrar är ganska dumt. En elfläkt blir mkt bättre eller menar du att det ska vara denna elfläkt med avstängning i en elektrisk version? Det skulle förståss ge ännu bättre värmereglage när man även kan stänga helt.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ tis 07-10-16 20:24 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tänkte mig nog att man skulle behålla den mekaniska fläkten tillsammans med ett termostatstyrt spjäll. Om man stryper luften helt och hållet till en fläkt så innebär den ju ingen mekanisk belastning heller. Tänk t ex på att en dammsugare varvar upp när man håller för slangen.

Författare:  aryan [ tis 07-10-16 20:36 ]
Inläggsrubrik: 

Ja det stämmer bra med radialfläktar som i en dammsugare men med en axialfläkt ökar belastningen ju högre tryckskillnad det är mellan fram och baksidan av propellor/fläkten.

Endast strypning ger därför en högre motstånd än om fartvinden fritt får passera fram till fläkten.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ tis 07-10-16 20:43 ]
Inläggsrubrik: 

Jo, om man stryper flödet så ökar belastningen till en början, men avtar igen när luftflödet går mot 0. Hmm...

Författare:  aryan [ ons 07-10-17 09:03 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Jo, om man stryper flödet så ökar belastningen till en början, men avtar igen när luftflödet går mot 0. Hmm...


I teori ja, men luftflödet blir aldrig 0, dels går luften "rund" fläkten där det altid måste finns en spalt och dels vill luften hela tiden gå tillbaka mellan bladen som gör att det uppstår en maasa bromsande turbulens.

Man kan enkelt testa med en axialkylfläkt från en dator, det blir aldrig som med en dammsugare; ju mer man stryper den ju saktare den snurrar. Andra luftkylda motorer som använder radialfläktar skulle det dock funka bra på. Panhard hade något sånt system i sina luftkyda 2-cyl boxermotorer och en radialfläkt med en termostat styrd "persien".

Jag tror den enklare lösningen är att använda elfläkt även om en kompletterande avtäckning skulle behövas attminstånde vintertid.

En annan sak jag undrar om nu när vi ändå blir lite OT om det finns någon data om hur mkt man kan tjäna på att ersätta en traditionell generator v-bälte med en multirib bälte. Det allra bästa vore förståss att skippa remmen helt och montera en modern permanent magnet generator direkt på vevaxeln, ungefär som denna, http://www.euromotoelectrics.com/EDLMG.html

Det skulle minska generator förlusterna ännu mkt mera!

/Aryan

Författare:  torbjorn [ ons 07-10-17 10:38 ]
Inläggsrubrik: 

Förlusterna i en vanlig kilremstransmission är nog ganska försumbara jämfört med de förluster som man ändå har i generatorn. En normal växelströmsgenerator för bil har verkningsgrad omkring 50-60 % när den belastas till märkström, då är det mesta av förlusterna kopparförluster i statorlindningen och spänningsfall i likriktardioderna.

Man kan vinna en hel del på att välja en överdimensionerad generator, som ju har lägre resistans i statorlindningen. Det är bland annat därför som man kan hitta 90 A generatorer på t ex VW Golf från 80-talet, som inte har någon nämnvärd strömförbrukande extrautrustning. Man ansåg att den bränslebesparing man får på lägre generatorförluster gott och väl väger upp förbrukningsökning pga större tyngd hos den kraftigare generatorn, samt ränta och amortering på merkostnaden.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/