matsuda skrev:
Om jag vill värma insugsluften bör jag alltså göra det efter LMM om jag har någorlunda "ny" (efter 1990) elektronisk insprutning, eller?
Det beror på hur mycket du tänker värma. En vanlig varmtråds-LMM klarar säkert åtminstone 80 °C utan problem. Om bilen har lufttemperaturmätning (det finns inte på alla varmtrådssystem, exempelvis finns det inte alls på LH 2.4 /EZ-K) så bör du ta reda på vid vilken temperatur mätkretsen bottnar och om motorstyrsystemet börjar göra några dumheter vid höga lufttemperaturer, och i så fall lägga dig under de gränserna.
De enda säkra uppgifter jag har om mätområden för lufttempmätkretsarna gäller gamla L-jetronic-system. På sådana styrdon för VW Transporter bottnar mätkretsen vid +40 °C medan gränsen ligger ca 10 °C högre på en del styrdon för t ex Citroën CX och Fiat Argenta.