Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Insugstemperatur
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=1706
Sida 1 av 1

Författare:  Repen [ mån 07-10-29 11:31 ]
Inläggsrubrik:  Insugstemperatur

Hur varmt ska man låta insugsluften bli mätt mellan lmm och gasspjället.
Jag har med kanska enkla medel fått upp tempen till ca 50 grader oberoende om jag kör 50 eller 140 km/h

Författare:  karlmb [ mån 07-10-29 15:39 ]
Inläggsrubrik: 

Turbo eller hur gör du?
Du kan låta det bli så varmt som detaljerna på vägen klarar.
Har du inga plastdetaljer förrän framme vid spridarna (som ju kyls bra av etanolen) kan du säkert ha 100 grader.

Författare:  Repen [ mån 07-10-29 18:56 ]
Inläggsrubrik: 

Jag har isolerat aluminiumslangen från förvärmaren runt grenröret, tagit bort termostaten i luftblandaren och satt en manuell reglering med wire in i bilen,monterat en skiva ca 150 mm framför kylaren,tagit bort kallluft tillförslen sidan om kylaren och blockerat hålet ut mot fronten och för att få lite koll på tempen borrade jag ett hål mellen lmm och spjällhuset och stoppade in utetempgivaren där (tätad för att inte få fel signal till ecun.Ska förbättra plåten runt grenröret förytterligare uppvärmning (rost)

Författare:  Repen [ mån 07-10-29 20:00 ]
Inläggsrubrik: 

Har glömt att nämna att det är en Volvo 740 -88b med flexitune och demonterad kat (demonterad av tidigare ägare) Vid senaste besiktningen gjord på bf95 klarade den katvärdena utan kat monterad.

Författare:  torbjorn [ mån 07-10-29 21:29 ]
Inläggsrubrik: 

Undrar hur hög lufttemperatur varmtråds-luftmängdmätaren i ett LH 2.4-system klarar innan man får konstiga mätfel? Nåja, systemet borde ju tända motorelektronikvarningslampan och sätta felkod i så fall...

Författare:  karlmb [ tis 07-10-30 13:08 ]
Inläggsrubrik: 

Jaså den varma luften går igenom LMM?
Då borde väl ECu tycka att motorn nog kommer att knacka nu och därför sänka tändningen...

Författare:  matsuda [ sön 09-08-02 20:36 ]
Inläggsrubrik: 

Om jag vill värma insugsluften bör jag alltså göra det efter LMM om jag har någorlunda "ny" (efter 1990) elektronisk insprutning, eller?

Författare:  torbjorn [ ons 09-08-05 09:19 ]
Inläggsrubrik: 

matsuda skrev:
Om jag vill värma insugsluften bör jag alltså göra det efter LMM om jag har någorlunda "ny" (efter 1990) elektronisk insprutning, eller?


Det beror på hur mycket du tänker värma. En vanlig varmtråds-LMM klarar säkert åtminstone 80 °C utan problem. Om bilen har lufttemperaturmätning (det finns inte på alla varmtrådssystem, exempelvis finns det inte alls på LH 2.4 /EZ-K) så bör du ta reda på vid vilken temperatur mätkretsen bottnar och om motorstyrsystemet börjar göra några dumheter vid höga lufttemperaturer, och i så fall lägga dig under de gränserna.

De enda säkra uppgifter jag har om mätområden för lufttempmätkretsarna gäller gamla L-jetronic-system. På sådana styrdon för VW Transporter bottnar mätkretsen vid +40 °C medan gränsen ligger ca 10 °C högre på en del styrdon för t ex Citroën CX och Fiat Argenta.

Författare:  matsuda [ ons 09-08-05 09:46 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tror knappast att jag kommer upp i 80 grader med den förvärmning jag kör nu i alal fall. Styrsystemet har dock lufttemperaturmätare och jag tror även att haynesboken har ett diagram över hur resistansen över den ser ut vid olika temperaturer så där borde jag kunna se när den bottnar. Säkrast är väl att lägga sig under den temperaturen som du säger.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/