Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-11 21:14 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Kom ihåg att förvärmningen bara är nyttig vid dellast då det ökar på förgasningen av bränslet och minskar sugförlusterna genom den ökade luftvolymen vid högre temperatur. Nära maxeffekt skall man inte förvärma om man vill uppnå maximal effekt ur motorn.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-06-11 23:11 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Nja, vid kyla är situationen den att man eldar droppar istf förgasat bränsle i högre grad. Detta är negativt för verkningsgraden och effekten.
Kanske finns det en övre last-gräns, över vilken det alltid blir fråga om hyffsad förgasning även vintertid, men det vet vi inget om.
Helt klart är dock att den volumetriska verkningsgraden, som direkt påverkar maxeffekten, påverkas mindre av att fullständigt förånga bränslet än av att värma luften.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-09 21:27 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
vad tror ni om att montera och isolera något slags element framför intercoolern ist för att ta bort den? värmen tas väl upp bättre om man värmer en större yta?

isf skulle man kunna koppla elementet direkt till batteriet och kunna börja värma luften några minuter innan start.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-10 07:27 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nja, att värma upp insugningsluften elektriskt är inte rimligt, det går åt alldeles för höga effekter för att man ska kunna ta ut det ur bilens elsystem. Det som däremot kan komma ifråga är ju att ordna någon form av värmestavar framför spridarna eller lokal uppvärmning av ytan i insugningsportarna efter spridarna, så att kondenserat bränsle som slår sig ner där kan förångas igen. Ungefär som avgasvärmda "hot spot"-anordningar på äldre förgasarmotorer, eller det elektriska värmeelementet rakt under förgasare/centralinsprutning på många tyska 80- och 90-talsbilar (t ex VAG-bilar med centralinsprutning, Ford Sierra 2.0 med förgasare, MB 102-motor med förgasare).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-10 14:22 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
och värmestavar kan man göra själv genom att leda ström genom någon slags metall?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-10 17:52 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Det skulle väl vara PTC-element i så fall?

Med lämplig form. Finns någon tråd om detta har jag för mig.. på engelska tror jag.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-10 18:12 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
4 st ptc element för 700 kr st vill jag nog inte lägga ut pengar på .

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-10 20:08 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det går att hitta PTC-element betydligt billigare än så. De här elementen som används i samband med centralinsprutning eller förgasare är väl onödigt skrymmande för att montera i varje enskild insugningsport men det finns många mindre sorter också, som det bör vara god tillgång på begagnade av. T ex de små värmeelement som sitter på strategiska platser i vevhusventilationen på många 90-talsbilar för att hindra hopfrysning. Eller värmeelement för eluppvärmda spolarmunstycken för den delen.
Om man ser på andra håll än bilbranschen så sitter det ett PTC-värmeelement i nästan alla gamla VHS-video för att hålla videotrumman varm och kondensfri. Skotorkar, hårkrullningsapparater och liknande innehåller också ofta PTC-element fast de är förstås ofta avsedda för 230 V snarare än för 12 V. Firmor som t ex OEM Component har ett stort utbud av PTC-element för industriellt bruk, de kanske också kan ha något som går att använda.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-10 21:32 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
Går det inte ganska enkelt att tillverka egna värmare?

edit: 4 st sånna här monterade efter spridarna torde väl räcka?

http://shop.conrad.se/websale7/?shopid= ... 4%2Fmd5%7D

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-11 10:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det där elementet från Conrad verkar vara alldeles för stort för att få plats mellan spridare och insugningsventil. Jag tänker mig snarare någon slags stavformat värmeelement, eller en värmefolie som ligger an mot insidan av insugningsporten.
Förresten, både stavformade element och värmefolier förekommer ju som handtagsvärmare på snöskotrar, det kan också vara en möjlighet att snoka på vad som finns i den branschen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-11 11:11 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
elementet är i 3 delar och om man använder alla 3 är det 9 cm långt. Jag ska kolla om de ryms, men om dem ryms är de väl idealiska för att värma bränslet med?

om dem inte ryms efter spridarna borde de rymmas just innan spridarna men då kanske man får de fenomenet att värmt bränsle far tillbaka till tanken?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-11 11:13 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
torbjorn skrev:
Det där elementet från Conrad verkar vara alldeles för stort för att få plats mellan spridare och insugningsventil. Jag tänker mig snarare någon slags stavformat värmeelement, eller en värmefolie som ligger an mot insidan av insugningsporten.
Förresten, både stavformade element och värmefolier förekommer ju som handtagsvärmare på snöskotrar, det kan också vara en möjlighet att snoka på vad som finns i den branschen.
finns lokala skoterskrotar där jag bor så det kan vara värt att kolla om dem inte skulla få plats.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-11 12:36 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
förresten tror du att en handvärmare från en skoter räcker om man värmer utsidan av insugsröret?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-11 13:39 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
askilje skrev:
elementet är i 3 delar och om man använder alla 3 är det 9 cm långt. Jag ska kolla om de ryms, men om dem ryms är de väl idealiska för att värma bränslet med?

om dem inte ryms efter spridarna borde de rymmas just innan spridarna men då kanske man får de fenomenet att värmt bränsle far tillbaka till tanken?
har kollat, det ryms i princip inget efter spridarna de sitter nästan i motorblocket. Det är däremot gott om plats just innan. ett ptc element som är 90x 27mm med yttemp på 200 grader C före varje spridare torde väl duga. Inte rör sig väl bränslet som är just innan spridaren tillbaka till tanken?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-12 00:20 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Askilje, till din 900 finns det fabriksfärdig lösning som bara behöver trimmas lite.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011