Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-11 18:09

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Författare Meddelande
InläggPostat: tor 12-03-15 08:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Ja, och det är som sagt en rejäl ökning av effektiviteten i förbränningen du får.
Det kommer av att man eldar större andel förgasat bränsle som lättare blandar sig med luften, än droppar som brinner med laminär flamma och ej fullständigt.
Du kan gott värma till 80 grader, dvs kylvätsketemperaturen, så det är bara att bygga en effektiv värmeväxlare kopplad på ledningen till värmepaketet i kupen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-15 09:14 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Intressant! Det skall studeras, mina beräkningar stämmer dock inte då principen är en helt annan än den jag först trodde. Men när det gäller att skapa bränsleeffektiva fordon så har principen "många bäckar små" visat sig vara väldigt framgångsrik.

Kylvattnet under drift blir den effektivaste sättet att värma helt klart, så elvärme går bort under drift och får bli något för start.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-17 00:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1082
Ort: Närke
rope_pusher skrev:
Kylvattnet under drift blir den effektivaste sättet att värma helt klart, så elvärme går bort under drift och får bli något för start.

Obormots PTC-lösning ( http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=4534&hilit=fuelrail&start=15 ) är ju sådan att när fuelrail uppnår arbetstemperatur ökar resistansen på PTC-elementen och strömförbrukningen minskar. Obormot nämner driftseffekter på 15-20W på sitt system, vilket är nästan en tiondel av vad halvljus, positions- och bakljus drar tillsammans.

Kylvattenuppvärmd fuelrail värms inte av kylvattnet när motorn är kall, och ska man elvärma en kylvattenuppvärmd fuelrail måste inte bara FR värmas upp utan även rören och kylvattnet som används för att värma FR. Använder man värmeväxlare utan uppvärmning av själva FR är det förstås en annan sak.

_________________
Volvo s60 turbo. Ej etanolkonverterad... ännu.

"When the going gets tough, the tough get duct-tape..." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör 12-03-24 21:47 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Sant där Mabuse, då var det beslutat, min elvärmning blir tvåstegs, startläge och driftläge. Blir enklare och om man värmer med 200W i startläget och betydligt lägre under drift. Nu skall jag leta rätt på en volvo orginal knapp, så att det blir en finlösning i förarkabinen! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-03-25 09:09 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 413
Ort: Norrland
karlmb skrev:
Ja, och det är som sagt en rejäl ökning av effektiviteten i förbränningen du får.
Det kommer av att man eldar större andel förgasat bränsle som lättare blandar sig med luften, än droppar som brinner med laminär flamma och ej fullständigt.
Du kan gott värma till 80 grader, dvs kylvätsketemperaturen, så det är bara att bygga en effektiv värmeväxlare kopplad på ledningen till värmepaketet i kupen.


på vilket sätt?
definiera rejält?
utan förvärmning borde det då gå ut massor av oförbränt med avgaserna och brinna upp i katten, om man nu har en sådan?
med katalysatorhaveri som följd?

eller är rejält = 4%.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 12-03-25 09:27 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
4% får definitivt betraktas som rejält i sammanhanget. Fanns det större besparingar som bilindustrin ignorerat, då vore det snudd på bedrägeri.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-29 07:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
Själv har jag mätt upp ca 10% om jag inte minns fel (finns redovisat i detta forum för flera år sedan), och någonstans läste jag om experiment i USA på något V8-järn där man kommit fram till samma sak.
Inte kanske vid temperturer kring 0 men vid -20 gr C.

Visst är det bedrägeri...jag vet fall där man valt en ogynnsammare slutväxel för att slippa montera en oljekylare...(bilförarna skulle annars välja att köra på näst högsta växeln för att toppa farten på autobahn, vilket skulle ge höga oljetemperaturer, så man valde istället en för alla, ständigt parasiterande lägre slutväxel...)

Sådana här kompromisser förekommer tyvärr ständigt.
I fallet med etanolvärmning handlar det högst troligt om att få ut bilarna på marknaden utan onödigt tidskrävande extrautveckling.
Delvis beroende på politikernas nyckfulla gynnande av nya och intressanta lösningar, en tid, innan det är dags för nästa hype. Samma sak sker nu med gasbilar och elhybrider, man tar genvägar och hafsar fram lösningar för att slippa missa subventioneringståget.
Ren cynism alltså.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-29 12:31 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 413
Ort: Norrland
så utan förvärmning finns det 10% oförbränd etanol i avgaserna?
borde inte de elda upp en katalysator?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-29 12:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
svante skrev:
så utan förvärmning finns det 10% oförbränd etanol i avgaserna?
borde inte de elda upp en katalysator?


Nej, det finns knappast så mycket oförbränt i avgaserna. Men däremot kan det vara så att om bränslet är ofullständigt förångat när det antänds, så tar det så lång tid innan det sista bränslet brinner upp att motorn inte kan omvandla den delen av energin till mekanisk energi. För att ottocykeln ska fungera som det är tänkt så bör ju förbränningen vara avslutad ungefär när kolven står i övre dödpunkt men om nu dels förbränningsvärme går åt till att förånga det bränsle som inte redan är förångat och dels förångning och slutförbränning tar sådan tid att det inte hinner brinna färdigt förrän kolven redan är halvvägs nere, så kommer det mesta av energin från det sista bränslet som brann upp att bara gå till uppvärmning av kylvatten och avgaser.

En följd av detta är att om en motor ska kunna arbeta effektivt med dåligt förångad etanol som bränsle, så bör den gå med lågt varvtal och ha små cylindrar (vilket alltså innebär många cylindrar om motorn ska kunna ge hög effekt) med väl utformade förbränningsrum. Ju högre varvtal, större cylindrar och mer opraktiska förbränningsrum desto viktigare är förvärmningen.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre 12-03-30 09:34 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 413
Ort: Norrland
missförstod dig...
då menar du motorns verkningsgrad och inte ökad effektivitet av förbränningen....


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011