Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 21:00

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 15:21 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Intressant!
E85 är alltså ca: 2.4 J/(g*K)

Alltså för att att få en fet blandning luft/E85 till 25 grader måste E85 värmas upp till kokpunken om luften är -15°C.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 07-09-19 19:41 
Offline

Blev medlem: fre 07-04-13 07:38
Inlägg: 50
Ort: Från
Jag är ju ingen kemist men siffrorna är förmodligen i rätt härad iaf.....
/J.M


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-05 12:14 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
För att få en helt förångad blandning menar du?
Men det borde man få ändå (även om inte allt är förångat i insugningskanlerna) eftersom blandningen ju värms upp ytterligare under inströmning och kompression i cylindern.
Vore det inte så skulle det nog inte gå att köra alls på vintern.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-05 12:34 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
...eftersom blandningen ju värms upp ytterligare under inströmning och kompression i cylindern.
Vore det inte så skulle det nog inte gå att köra alls på vintern.


Ja självklart! Men kompressionsuppvärmningen och gnistans hetta är förståss den enda man kan förlita på vid kallstarten.

Jag gjorde lite expiriment där jag lätt tändstiftet bli "förvärmd" genom att dra en flambåge/gnistor i 10 secunder innan start och det hjälpte faktist redan.

En speciell kombinerad glöd och tändstift borde kunna lösa kallstartsproblemen tror jag. Man skulle kunna göra lite expiriment med t ex en gräsklippar motor och montera in ett glödstift i toppen och se hur det funkar! Kanske ska göra det i vinter om jag orkar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-05 13:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
JO, men kan man räkna ut hur mycket man behöver värma etanol vid olika lufttemperaturer för att få samma förångningsgrad som med bensin i insugningskanalen så vore ju mkt vunnet.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-05 13:20 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
aryan skrev:
torbjorn skrev:
Man kan ju erinra sig vad Edvard Hubendick, som på 1920-talet forskade på etanoldrift av förbränningsmotorer vid KTH, rekommenderade: att man skulle styra luftförvärmningen för att få en gastemperatur på 25-30 °C EFTER förgasaren, det motsvarade som regel 100-120 °C på luften före förgasaren om bränslet höll rumstemperatur.


Skulle vara intressant att räkna på hur varm bränslet skulle behöva vara vid en lufttemp på t ex -15°C.

Enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_capacity har tex vatten 4 ggr mera värmekapacitet per kg men jag hittar inte motsvarande siffrar för E85 men det är säkert intre högre. Vid lambda 1 har 1 massa del bränsle på 9,765 massa del luft.

Vid kallstart är det naturligtvis inte lambda 1 utan en fetare blandning, uppåt 2 ggr så mkt bränsle, säg 1 del bränsle på 5 delar luft
För att uppnå 25°C skulle det alltså bli 25 = (4*T + 5*-15)/9, dvs minst T = 75°C

Om man skulle behöva uppnå 100°C ska etanolen vara minst 94°, vad är kokpunkten av E85 vid 3 bar?

Jag har vid denna snabba beräkning inte räknad med avkyllning i insuget mm.

/Aryan




har hävdat det tidigare och nu har vi fått siffror på det....
men har inte metallen i insuget/cylindern större påverkan på bränslets temperatur än temperaturen på själva bränslet innan det lämnar spridaren?

annars skulle inte motorn gå så bra varm oavsett temperaturen på insugsluften.




och anledningen till att man öht behöver fetare blandning vid kallstart är att bensinen i E85 står för nästan all förbränning de första sekunderna, så ju bättre förångning man kan åstadkomma desto närmare normalblandning kan man starta med.


Senast redigerad av svante fre 07-10-05 14:03, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-05 13:28 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
svante skrev:
har inte metallen i insuget/cylindern större påverkan på bränslets temperatur än temperaturen på själva bränslet innan det lämnar spridaren?

annars skulle inte motorn gå så bra varm oavsett temperaturen på insugsluften.


Givetvis, när motorn blivit ordentligt varm och kan sprida denna värmen till insuget så spelar bränsletemperatur nog inte någon störe roll.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-05 13:46 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag märkte det mycket tydligt under vintern 2005-2006 på BX:en att om det var nedåt -15 °C så var den inte lätt att kallstarta även om den hade stått på motorvärmare någon timme så att motortempen hade kommit upp i kanske 30-40 °C. För att få bra startegenskaper var man tvungen att vänta ett par timmar till så att värmen hann sprida sig till insugningsröret (stor tung aluminiumklump) också.
Den startade lätt efter 20 minuters värmning av insugningsröret med kupévärmare även om man inte hade motorvärmaren inkopplad.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-10-05 14:16 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
är helt övertygad om att en luftförvärmare på kanske 500w inkopplad på slangen från tomgångsmotorn(på min vovlo) gör kallstarterna till sommarlika.
ska försöka ta mig tid till det i vinter.....

nu har jag mindre problem med kallstarter då den startar på andra vid -10.
å så kall bil vill man helst inte sätta sig i, så då åker motor/kupévärmaren in.

eller....

startmotorn borde bli ljummen av arbetet att dra runt en svinkall motor...
varför inte försöka ta förvärmningsluften genom den??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 14:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tomgångsmotorn?
Du menar tomgågnsregleringsmotorn?
Blir det inte begränsade luftmängder som går den vägen?
Sedan kyls det ned igen i det kalla insugningsröret + blandas med resten av den kalla luften som går via spjället..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 18:10 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
på tomgång tar den ALL luft från tomgångsmotorn...eller i varjefall nästan all...
ja, den kyls av insugningsröret men det gör den förvärmda soppan åckså.
men luften väger 9 ggr mera...
och den kan man värma till 500 grader om man vill...
bränslet kokar under 100...

så den sammalagda effekten blir tiofalt större...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-10-06 22:05 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Egentligen är det märkligt att folk i (framför allt) Volvokretsar har börjat kalla tomgångsventilen för tomgångsmotor. Det är ju inte frågan om någon elmotor alls, utan snarare en "analog elektromagnet" som påverkar en ventil. Elektromagnethistorien hade lika väl kunnat vara något mindre och ingått i ett visarinstrument på instrumentbrädan.

Apparater som verkligen gör skäl för namnet tomgångsmotor hittar man på sådana bilar där tomgångsregleringen sker genom att tomgångsstoppet för gasspjället flyttas. T ex Bosch Mono-jetronic och Mono-motronic centralinsprutningssystem samt Chrysler/Dodge TBI, de har en likströmsservomotor och en massa kuggväxlar för ändamålet.
Ford Sierra med förgasare och ESC-II tändsystem har tomgångsreglering med en stegmotor som påverkar gasspjällstoppet via en kuggremstransmission och en kamskiva. Där verkar någon ha velat åstadkomma en provkarta på så många intressanta maskinelement som möjligt :)
Ytterligare en variant är GM TBI, där man har en stegmotor som via en gängad stång påverkar en konisk ventilslid i tomgångsventilen. Där är alltsammans inbyggt i spjällhuset så man ser inte mycket av det mer än kontaktdonet till stegmotorn.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-08 11:37 
Offline

Blev medlem: tis 07-02-06 21:26
Inlägg: 439
Ort: Norrland
intressant kommentar till tråden...?
så du menar att du eller någon annan förstår mitt inlägg p.g.a. ordvalet?

den är konstruerad precis som en elmotor men den inte snurrar mer än ett halvvarv p.g.a. av själva ventilen.

så när blir en elmotor en elektromagnet? är det när den inte tillåts snurra ett helt varv, eller är det när motorn är kopplad till en ventil? eller vad?

sen undrar jag vad "volvokretsar" är? är det volvoägare i allmänhet?
eller medlemmar i någon volvoförening eller vad?

jag ser då mig som en helt vanlig volvoägande svensson, hyfsat bilkunnig, och som åtminstone försöker förstå vad folk menar istf för att lyssna på vad de säger.....


vänligen.
om du inte vore moderator skulle jag ist be dig ta bort ditt eget inlägg som är ovidkommande vad gäller tråden....


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-08 13:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
svante skrev:
på tomgång tar den ALL luft från tomgångsmotorn...eller i varjefall nästan all...
ja, den kyls av insugningsröret men det gör den förvärmda soppan åckså.
men luften väger 9 ggr mera...
och den kan man värma till 500 grader om man vill...
bränslet kokar under 100...

så den sammalagda effekten blir tiofalt större...


Tar den verkligen all luften igenom den där "ventilen"?
Det borde väl räcka om typ 50% gick igenom eftersom det är frågan om att reglera tomgågnen upp och ned?
Hur som helst, 9 ggr högre massa förvisso, men mkt lättare att kyla av eftersom en gas är lättare att ändra tempen på än en vätska.
Dessutom måste du först evakuera den kalla stillastående luftmängden i insugningsröreret. Det är ju 3-4 liter kanske.
Men här skall väl "mäta för att veta" ta vid...inte låta dig hindras av en massa skeptiker..som jag själv :roll:

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-10-08 14:18 
Offline

Blev medlem: fre 06-12-15 16:27
Inlägg: 662
Ort: Skärplinge
Bara lite angående denna omtalade tomgångsventil/motor så har det under alla år den förekommit haft bägge dessa benämningar och inte alls något specifikt volvo snack.

Utan båda varianter förekommer ungefär lika mycket även på verkstads golven i stort, oavsett märkes tillhörigheten, och för att stöka till det än mer så är fords benämning på denna tomgångsstyrnings ventil,,, så kärt barn har många namn. ;-)

_________________
http://www.etanolexperten.se
AutoFFV konverterade Suzuki SX4 4x4 -08, Mazda MX5 Miata -91. Kawasaki KLR 650 Tengai -91, Ford C-Max FFV -06, Seat Alhambra VR6 -04 4x4.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011