Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 14:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-23 18:48 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
"Behövs" gör det väl inte men eftersom bränslet cirkulerar hela tiden så kommer du att värma bränslet i tanken med, i onödan.

En sak det kan leda till är väl kondens i bränslet när detta svalnar--->mer vatten i bränslet eftersom etanol och vatten blandas.

Mer info här: http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=379


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-23 19:44 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag tänkte på om man kan få en sådan verkningsgrad på vvx att det inte skulle behövas.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-23 21:07 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Om man har alltför stor värmeväxlare och tillför alltför mycket av motorns kylvattenvärme till bränslet, så blir det ju svårt för motorn att hålla sig varm också. Tanken är ju en utmärkt kylare med en kvadratmeter utsatt för fartvind under bilen.

En värmeväxlare med hög effekt blir ju också både stor, tung och dyr. Man spar mycket resurser på att använda två små värmeväxlare i så fall. En som används för att tillföra värme från kylvattnet till inkommande bränsle, och en annan (som bör vara av motströmstyp) för att förvärma det inkommande bränslet med värme från returbränslet.
Sådana värmeväxlare av motströmstyp finns, som jag har nämnt många gånger förut, i gamla absorptionskylskåp. Jag har också för mig att det har postats en länk här på forumet till en tysk firma som säljer motströmsvärmeväxlare avsedda att förvärma biodiesel med.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-23 21:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag tänkte värma FR elektriskt och använda en liknande vvx för att kyla innan bränslet far tillbaka till tanken. Men jag skulle tippa på att den har för låg verkningsgrad?

http://www.vow2.co.uk/Vow2C.htm

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-15 14:44 
Offline

Blev medlem: mån 08-09-01 22:07
Inlägg: 300
Ort: Ukraine, Donetsk
metal tube to hot output collector.

not very effective - temperature losses is very high. at the end of the tube air is just warm.

later i will replace tube by double-walls or by double-layer (foil and cardboard).

Bild


Senast redigerad av Obormot ons 10-01-27 11:39, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-01-27 11:22 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
askilje skrev:
jag tänkte värma FR elektriskt och använda en liknande vvx för att kyla innan bränslet far tillbaka till tanken. Men jag skulle tippa på att den har för låg verkningsgrad?

http://www.vow2.co.uk/Vow2C.htm


Varför krångla till det så när det bara är att bygga om till returlöst system?
Måste ju bli billigare o enklare.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-01-27 17:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ja jag ska bygga om till returlöst. Är bara lite problem nu på vintern:)

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-29 10:40 
Offline

Blev medlem: tor 07-02-08 00:12
Inlägg: 590
Ort: Dalsland
aryan skrev:
Min BX med 1,4 l motor går nu lika snålt som på bensin tack vara höjd kompression, tidigare tändning och ständig luftförvärmning, den drar 0,8 l/mil vid 5+ grader och långkörning. Jag har blockererat luftförvärmningen så att den altid är öppen (var vakum och temperatur styrd innan), men nog är förbrukningen trots det något högre när det är kallare ute.

Det kan bero på att den inte orkar värme luften lika mkt då men det beror nog även på andra saker, t ex högre luftmotstånd vid kall väder, längre tid innan motorn blir varm osv och det ser man också när man kör på bensin. Men utan luftförvärmingen hade föbrukningen nog stuckit iväg mera på E85 vid kallt väder.

Motorn har alltså blivit mkt effektivare nu på E85 och det märks att jag har mkt mindre "spillvärme" över. Termostaten fungerar som den ska men när det är riktig kallt ute (under 15 grader) så har motorn vid lugn körning och värmen på utan kylarskydd (en bit kartong framför kylaren och andr lufthåll) svårare att få upp tempen och då kan förbrukningen gå upp mycket. Ett vinterskydd så att motorn inte kylls av lika mycket vid riktigt kall väder och kommer upp i temperatur snabbare är kanske fler bilar hjälpta av?

/Aryan


Vad har du för kompression nu, och vad var den innan? Har du EGR på din bil? har du provat öka lite?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-29 11:32 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Även på Ford Focus FFV så märker man att motortemperaturen sjunker vid tomgång eller lätt belastning när det börjar vara -15 eller kallare. Jag har ännu inte försökt skärma av kylaren på den (vilket har varit rutin på BX:ar förr i tiden) men däremot stänger jag av värme och fläkt t ex inför långa utförsbackar.

1,4 l-motorn i BX har ingen EGR, och jag tror inte det förekommer på någon annan variant av de s k TU-motorerna heller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-29 12:22 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
@Henrik: som sagt ingen EGR och den har fått knappt 13:1 kompression. Mera gick inte att ta från toppen eftesom ventilerna sitter lite vinklade.

Bild

Jag skulle annars också behöva en kortare kamrem med en kugg mindre om jag skulle tagit mera. Ventilernas timingen har allså blivit lite senare än oriiginal, vet inte hur bra/dåligt det är.

@Torbörn, ja jag tror att nedkyllningen på vintern kan vara något att titta på, för något år sedan försökte jag köra extremt sålt en strecka på 16 mil i 70-100 km/t med utrullning osv och min sambo körde samma strecka tillbaka i 90-130 km/t och hon fick tom lite lägre förbrukning än vad jag gjorde. Om jag minns rätt var det ung samma utomhustemp och knappt någon vind.

Enda slutsatsen man kan dra är att motorn gick mkt effektivare vid "normalare" belastning, det kan delvis förklaras med mindre pumpförluster men ja tror att det kan bero på att den blev för kallt så att jag fick extra anrikning. Man skulle egentigen bygga en plåt under motorn så att man fick mindre luftmotstånd och mindre nedkyllning av motorn!

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 10-01-29 19:42 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är inte motorrummet på BX diesel mer igensatt nedåt än på bensinarna? I så fall kanske man kan flytta över bukplåt, plastkåpor mm från en diesel.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-03-14 19:16 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Jag håller på att planera ombyggnad av min 850. Under arbetet har jag kollat på problematiken med att värma bränsle eller luft. Då bilen går mycket i norrland känns det vitalt.

Jag satte mig och räknade på värmeutvidgningen i vätskor och insåg att om man kunde värma bränslet 40 grader så skulle värmeutvidgningen i etanolen resultera i 5% lägre bränsleförbrukning, man skulle kunna vinna några % till om man värmde det mer. Detta har jag tänkt att studera på min labb-bil.
(Någon invände att det kostar energi att ta el från generatorn, men rimligen blir det fortfarande en vinst i en vätska som utvidgas såpass kraftigt.)

Finns det några risker för motorn att värma bränslet?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-03-14 22:23 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
rope_pusher skrev:
Finns det några risker för motorn att värma bränslet?


Det tror jag knappast.

Men varför värma elektriskt? Det finns ju motorns värme som man kan använda i stället?

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons 12-03-14 22:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
rope_pusher skrev:
Jag satte mig och räknade på värmeutvidgningen i vätskor och insåg att om man kunde värma bränslet 40 grader så skulle värmeutvidgningen i etanolen resultera i 5% lägre bränsleförbrukning, man skulle kunna vinna några % till om man värmde det mer. Detta har jag tänkt att studera på min labb-bil.
(Någon invände att det kostar energi att ta el från generatorn, men rimligen blir det fortfarande en vinst i en vätska som utvidgas såpass kraftigt.)


Visserligen ökar vätskans volym när den värms, men massan ändras inte (densiteten sjunker istället). Energivärdet per massenhet är konstant men energivärdet per volymsenhet sjunker vid uppvärmning i samma grad som vätskan utvidgas.
Så ur just den synpunkten är det ingen mening att förvärma bränslet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor 12-03-15 07:37 
Offline

Blev medlem: ons 12-03-14 16:09
Inlägg: 85
Men motorn jobbar med volym den matar inte massa. Förvärmning skulle minska effekten i motorn, det borde inte vara ett problem då en konverterad motor får lite högre effekt? Men när jag tänker mer på det så är det som du säger, expansionen i förbränningen som är avgörande och anledningen att vi trycker in mer etanol är att energin i explosionen skall matcha det motorn är byggd för. Förvärmning skulle då lika gärna få effekten att jag måste mata in en större volym i motorn för att den skall gå bra.

Om det skulle ge effekt så skulle det bara vara genom bättre förbränning, vilket inte är relaterat till vätskans densitet och bara marginellt relaterad till vätskans temperatur.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011