Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-18 21:46 
Offline

Blev medlem: ons 08-07-09 17:43
Inlägg: 62
kallstarter är inga större problem kör med flexitune den fungerar rätt bra även på vintern :)

ska kika o se o jag kan få in ett motstånd eller om jag har den möjligheter på ett LH2,2 system


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-19 09:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det är inte för kallstarterna man skall värma kontinuerligt på vintern.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 15:14 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
efter en inspektion under huven så ser jag att det går en luftslang som inte går genom turbon och är ansluten direkt efter intercoolern, i änden sitter det en vakuumslang som går till insuget. Det betyder ju att kall luft blandas med varmare luft som gått genom turbon.

vad uppfyller detta för funktion? sitter det någon slags termostat som blandar ut luften om den blir för varm?

kan jag proppa igen ena änden och stoppa in ett ptc element som värmer luften?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 20:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Hur grov är den där luftslangen och var är den ansluten i andra änden?

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 20:05 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
askilje skrev:
efter en inspektion under huven så ser jag att det går en luftslang som inte går genom turbon och är ansluten direkt efter intercoolern, i änden sitter det en vakuumslang som går till insuget. Det betyder ju att kall luft blandas med varmare luft som gått genom turbon.

vad uppfyller detta för funktion? sitter det någon slags termostat som blandar ut luften om den blir för varm?

kan jag proppa igen ena änden och stoppa in ett ptc element som värmer luften?


Ta en bild och visa!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 22:10 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
torbjorn skrev:
Hur grov är den där luftslangen och var är den ansluten i andra änden?
skulle gissa på 2" och den är inkopplad i ett rör som kommer från intercoolern.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-22 22:36 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
lånar en bild som ser ungefär ut som min, hade inte tillgång till kamera.

alltså det går på min bil en ca 2" slang mellan de röda pilarna, och bevisligen går den att ta bort (dock utan biverkningar?), men då återstår det ändå frågan vad den har för funktion?

Bild

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-23 08:55 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Kan inte den där slangen ha något med dumpventilen att göra?

I varje fall, att förvärma luften under drift med elektriskt värmeelement är lönlöst, eftersom det går åt orimligt hög effekt för att få någon större nytta. Då är det bättre att ta värme från t ex avgaser eller kylvatten.

Det enda fall där elektrisk förvärmning kan vara "lönsam" är för att ordna en varm yta som bränsledroppar från spridarna kan förångas mot (s k hot spot).

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-23 09:16 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
dump från turbon menar du? den går ju aldrig ner till turbon så det tror jag inte. Jag skulle tro att det sitter någon slags termostat i änden mot alu röret som öppnar när insugsluften blir för varm?

Tror du inte man kan eliminera den förhöjda bränsleförbrukningen på vintern med luftförvärmning? Du sa att det märktes på bilar som har luftförvärmning och inte.

EDIT: var ute och kollade, det måste vara någon tryckregulator så att kall luften är under samma tryck som den komprimerade. Den var i princip tät på båda sidor. Isf borde den inte vara några konstigheter med att ta bort den?

Lr kanske det är bättre att göra den längre och dra slangen runt grenröret ett par varv?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-23 14:06 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Dumpventilen ska ju släppa luft förbi kompressordelen av turbon vid behov. Den behöver alltså inte alls vara hopbyggd med turbon, det räcker med att den är inkopplad någonstans var som helst i luftvägen före respektive efter turbon. Om nu slangen används för dumpventilen så passerar ju ingen luft alls genom den under normal körning, och i så fall är det ingen mening att använda just den för förvärmning.

En bättre lösning är väl att bygga en plåtkåpa runt grenröret (och/eller turbons turbindel, främre avgasrör osv) och ta inkommande luft till luftrenaren via den. Alltså precis som förvärmningen brukar vara gjord på bilar med fabriksmonterad luftförvärmning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-23 15:36 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
Ja det kommer att bli någon sådan konstruktion.

hur varm kan grenröret bli 4-500 C?? finns det slangar som kan vara i direktkontakt? lr måste man köra med böjbara alu rör?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-23 17:35 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
På bilden har de ersatt original dumpventil med en öppen dumpventil.
Anslutningen till vänster är pluggad pga detta.

Original har ett rör/slang mellan röret på trycksidan (till höger) och inloppsslangen till turbon (till vänster).

Citat:
Tror du inte man kan eliminera den förhöjda bränsleförbrukningen på vintern med luftförvärmning? Du sa att det märktes på bilar som har luftförvärmning och inte.

EDIT: var ute och kollade, det måste vara någon tryckregulator så att kall luften är under samma tryck som den komprimerade. Den var i princip tät på båda sidor. Isf borde den inte vara några konstigheter med att ta bort den?


Det är en ventil som påverkas av trycket som uppstår när gasspjället stängs och då öppnar en passage så att tryckstöten som bildas går över till inloppssidan på turbon i stället för att slå tillbaka mot utloppet på turbon och eventuellt orsaka skador. Detta ger också snabbare turborespons då turbon frirullar i detta läge i stället för att bromsas ner av mottrycket.

Jag håller nog med de som, med KarlMB i spetsen, förespråkar att värma bränslet i stället för luften!

På din Saab med Trionic(?) mäts väl både tryck och temperatur på inloppsluften, och om det skulle komma riktigt varm luft där kommer det nog inte att fungera så bra.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-23 17:55 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
T5 ja, joo det gör det.

Jag har funderat länge på bränslevärmning men detta blir lite komplicerat, bygga om osv.

Det är alltså inte lönt att försöka värma luften? inte ens att ta vara på värmen från grenröret?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-23 18:21 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Jag tror inte det.. Det har ju diskuterats i andra trådar om att börja med att koppla förbi intercoolern för att få varmare luft.

Annars är väl "dead-end fuelrail" första steget på att höja bränsletemperaturen. Efter det så gäller väl uppvärmning av spridare eller fuelrail så som diskuteras i olika trådar.

Finns minst en tråd med med vattenvärmd värmeväxlare som värmer bränslet. Det tror jag inte behöver bli så krångligt.

"Bara" att koppla bort tryckledningen från fuelrail och koppla in värmeväxlaren på vägen. Problemet är väl att man om man gör detta helst skall ha "dead-end fuelrail" för att slippa skicka varmt bränsle till tanken i onödan..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-23 18:33 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
behövs "dead end" även om man använder vvx?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 85 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011