Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Vaför värma bränsle eller luft ?
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=238
Sida 4 av 6

Författare:  picko [ mån 08-08-18 21:46 ]
Inläggsrubrik: 

kallstarter är inga större problem kör med flexitune den fungerar rätt bra även på vintern :)

ska kika o se o jag kan få in ett motstånd eller om jag har den möjligheter på ett LH2,2 system

Författare:  karlmb [ tis 08-08-19 09:12 ]
Inläggsrubrik: 

Det är inte för kallstarterna man skall värma kontinuerligt på vintern.

Författare:  askilje [ ons 09-07-22 15:14 ]
Inläggsrubrik: 

efter en inspektion under huven så ser jag att det går en luftslang som inte går genom turbon och är ansluten direkt efter intercoolern, i änden sitter det en vakuumslang som går till insuget. Det betyder ju att kall luft blandas med varmare luft som gått genom turbon.

vad uppfyller detta för funktion? sitter det någon slags termostat som blandar ut luften om den blir för varm?

kan jag proppa igen ena änden och stoppa in ett ptc element som värmer luften?

Författare:  torbjorn [ ons 09-07-22 20:04 ]
Inläggsrubrik: 

Hur grov är den där luftslangen och var är den ansluten i andra änden?

Författare:  BioPower [ ons 09-07-22 20:05 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
efter en inspektion under huven så ser jag att det går en luftslang som inte går genom turbon och är ansluten direkt efter intercoolern, i änden sitter det en vakuumslang som går till insuget. Det betyder ju att kall luft blandas med varmare luft som gått genom turbon.

vad uppfyller detta för funktion? sitter det någon slags termostat som blandar ut luften om den blir för varm?

kan jag proppa igen ena änden och stoppa in ett ptc element som värmer luften?


Ta en bild och visa!

Författare:  askilje [ ons 09-07-22 22:10 ]
Inläggsrubrik: 

torbjorn skrev:
Hur grov är den där luftslangen och var är den ansluten i andra änden?
skulle gissa på 2" och den är inkopplad i ett rör som kommer från intercoolern.

Författare:  askilje [ ons 09-07-22 22:36 ]
Inläggsrubrik: 

lånar en bild som ser ungefär ut som min, hade inte tillgång till kamera.

alltså det går på min bil en ca 2" slang mellan de röda pilarna, och bevisligen går den att ta bort (dock utan biverkningar?), men då återstår det ändå frågan vad den har för funktion?

Bild

Författare:  torbjorn [ tor 09-07-23 08:55 ]
Inläggsrubrik: 

Kan inte den där slangen ha något med dumpventilen att göra?

I varje fall, att förvärma luften under drift med elektriskt värmeelement är lönlöst, eftersom det går åt orimligt hög effekt för att få någon större nytta. Då är det bättre att ta värme från t ex avgaser eller kylvatten.

Det enda fall där elektrisk förvärmning kan vara "lönsam" är för att ordna en varm yta som bränsledroppar från spridarna kan förångas mot (s k hot spot).

Författare:  askilje [ tor 09-07-23 09:16 ]
Inläggsrubrik: 

dump från turbon menar du? den går ju aldrig ner till turbon så det tror jag inte. Jag skulle tro att det sitter någon slags termostat i änden mot alu röret som öppnar när insugsluften blir för varm?

Tror du inte man kan eliminera den förhöjda bränsleförbrukningen på vintern med luftförvärmning? Du sa att det märktes på bilar som har luftförvärmning och inte.

EDIT: var ute och kollade, det måste vara någon tryckregulator så att kall luften är under samma tryck som den komprimerade. Den var i princip tät på båda sidor. Isf borde den inte vara några konstigheter med att ta bort den?

Lr kanske det är bättre att göra den längre och dra slangen runt grenröret ett par varv?

Författare:  torbjorn [ tor 09-07-23 14:06 ]
Inläggsrubrik: 

Dumpventilen ska ju släppa luft förbi kompressordelen av turbon vid behov. Den behöver alltså inte alls vara hopbyggd med turbon, det räcker med att den är inkopplad någonstans var som helst i luftvägen före respektive efter turbon. Om nu slangen används för dumpventilen så passerar ju ingen luft alls genom den under normal körning, och i så fall är det ingen mening att använda just den för förvärmning.

En bättre lösning är väl att bygga en plåtkåpa runt grenröret (och/eller turbons turbindel, främre avgasrör osv) och ta inkommande luft till luftrenaren via den. Alltså precis som förvärmningen brukar vara gjord på bilar med fabriksmonterad luftförvärmning.

Författare:  askilje [ tor 09-07-23 15:36 ]
Inläggsrubrik: 

Ja det kommer att bli någon sådan konstruktion.

hur varm kan grenröret bli 4-500 C?? finns det slangar som kan vara i direktkontakt? lr måste man köra med böjbara alu rör?

Författare:  BioPower [ tor 09-07-23 17:35 ]
Inläggsrubrik: 

På bilden har de ersatt original dumpventil med en öppen dumpventil.
Anslutningen till vänster är pluggad pga detta.

Original har ett rör/slang mellan röret på trycksidan (till höger) och inloppsslangen till turbon (till vänster).

Citat:
Tror du inte man kan eliminera den förhöjda bränsleförbrukningen på vintern med luftförvärmning? Du sa att det märktes på bilar som har luftförvärmning och inte.

EDIT: var ute och kollade, det måste vara någon tryckregulator så att kall luften är under samma tryck som den komprimerade. Den var i princip tät på båda sidor. Isf borde den inte vara några konstigheter med att ta bort den?


Det är en ventil som påverkas av trycket som uppstår när gasspjället stängs och då öppnar en passage så att tryckstöten som bildas går över till inloppssidan på turbon i stället för att slå tillbaka mot utloppet på turbon och eventuellt orsaka skador. Detta ger också snabbare turborespons då turbon frirullar i detta läge i stället för att bromsas ner av mottrycket.

Jag håller nog med de som, med KarlMB i spetsen, förespråkar att värma bränslet i stället för luften!

På din Saab med Trionic(?) mäts väl både tryck och temperatur på inloppsluften, och om det skulle komma riktigt varm luft där kommer det nog inte att fungera så bra.

Författare:  askilje [ tor 09-07-23 17:55 ]
Inläggsrubrik: 

T5 ja, joo det gör det.

Jag har funderat länge på bränslevärmning men detta blir lite komplicerat, bygga om osv.

Det är alltså inte lönt att försöka värma luften? inte ens att ta vara på värmen från grenröret?

Författare:  BioPower [ tor 09-07-23 18:21 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tror inte det.. Det har ju diskuterats i andra trådar om att börja med att koppla förbi intercoolern för att få varmare luft.

Annars är väl "dead-end fuelrail" första steget på att höja bränsletemperaturen. Efter det så gäller väl uppvärmning av spridare eller fuelrail så som diskuteras i olika trådar.

Finns minst en tråd med med vattenvärmd värmeväxlare som värmer bränslet. Det tror jag inte behöver bli så krångligt.

"Bara" att koppla bort tryckledningen från fuelrail och koppla in värmeväxlaren på vägen. Problemet är väl att man om man gör detta helst skall ha "dead-end fuelrail" för att slippa skicka varmt bränsle till tanken i onödan..

Författare:  askilje [ tor 09-07-23 18:33 ]
Inläggsrubrik: 

behövs "dead end" även om man använder vvx?

Sida 4 av 6 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/