cossie_martin skrev:
vad tror ni ska man köra med växlarna på sommaren också? finns det
något att vinna på det?
Hej !
Hmm...
Du kan väl alltid prova...
Kanske inte helt fel att ha kran eller annan anordning
så du kan minska värmen från motorn som normalt är ca 80grader...
Kan bli upp till 120grader innnan det börjar pysa i kylarpåfyllningslocket...
var det nu sitter...
Så här har jag det under huven på en Ford...
Provat lite av varje med förvärmning...
nedan bilder fungerar med både överledning av kylvattenvärme
med kopparrör och elstyrda "lampvärmaren"
http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... heater.jpg
http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... left05.jpg
http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... drheat.jpg
Jag upplever det som att förbrukning och gaspådraget är mindre
för samma motorarbete med förvärmning av bränslet, E85 verkar
få "ännu bättre" egenskaper med lite uppvärmning...
Har mätt temperatur och E85 förbrukning noga och bilen
drar mindre med lämplig förvärmning av bränslet.
Lycka till med din värmeväxlare !
Glad Sommar !
Hälsar Etalappen