Etanol.nu http://www.etanol.nu/forum/ |
|
Tvåstegs värmeväxlare för att värma bränslet http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=3354 |
Sida 1 av 2 |
Författare: | cossie_martin [ lör 08-06-21 21:59 ] |
Inläggsrubrik: | Tvåstegs värmeväxlare för att värma bränslet |
Hej mitt namn är martin, jag är ny här på forumet, jag har brukat sprit nu i 12-13 år men ej i bilar då . nä jag fick upp ögonen för e85 när hjälpte en kompis att bygga en bmw motor, den vart rolig 1045 hk på bakhjulen på pumpsoppa det är riktig bra det. jag har ritat och börjat att bygga en tvåstegs värmeväxlare som även kommer att kyla returbränslet, denna pryl kommer jag att bygga av syrafast rostfritt, nu är säket inte detta något nytt men jag tycker att det skulle vara roligt med lite feedback på hur ni tror det skulle funka samt gör det något om bränslet håller typ 60 c vilket jag hoppas att den kommer värma till http://www.ladda-upp.com/bilder/5729/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare |
Författare: | cossie_martin [ lör 08-06-21 23:09 ] |
Inläggsrubrik: | |
nästa värdelöst inlägg utan bild, ber om ursäkt för det |
Författare: | cossie_martin [ sön 08-06-22 10:45 ] |
Inläggsrubrik: | |
största anledningen till att det är två värmeväxlare är att jag vill kyla returbränslet med bränslet som kommer från tanken för att slippa dom problem som kan uppstå med varm bränsle som kommer i kontakt med kall i ett öppet utrymme, som en bränsletank |
Författare: | cossie_martin [ sön 08-06-22 12:30 ] |
Inläggsrubrik: | |
tack för hjälpen med bilden, som ni ser är det bara en grovskiss men det är funktionen jag vill visa, jag har börjat att tillverka den jag ska lägga upp fler bilder sedan , en oljetempgivare ska installeras i fulerailen så bränsletemp kan avläsas, och förhoppningvis skall även denna burk få upp cirkulationen så den värms av motorvärmaren, förmodligen kommer jag att koppla in den på matarslangen till värmepaketet |
Författare: | karlmb [ mån 08-06-23 16:56 ] |
Inläggsrubrik: | |
Ambitiöst! Men varför inte bygga om till returlöst system, så slipper du ju den ena vvx? |
Författare: | cossie_martin [ mån 08-06-23 19:34 ] |
Inläggsrubrik: | |
hur var det tänkt att trycket skulle justeras på en returlöst system? tror inte att pumpen mår så bra utav att jämt arbeta med maxtryck, sen tänkte jag använda en bosch 984 som jag har liggandes, det är en ganska stor pump och jag tror att det blir knas med konstant 7 bar. jag gjorde spiralerna till växlarna idag, dom vart lite större än vad jag räknade med, det var svårare än vad jag trodde att kröka ett rostfritt rör till en spiral,men det gick tillslut. jag ska lägga upp mer bilder sedan, glömde kameran |
Författare: | torbjorn [ mån 08-06-23 23:34 ] |
Inläggsrubrik: | |
cossie_martin skrev: hur var det tänkt att trycket skulle justeras på en returlöst system?
tror inte att pumpen mår så bra utav att jämt arbeta med maxtryck, sen tänkte jag använda en bosch 984 som jag har liggandes, det är en ganska stor pump och jag tror att det blir knas med konstant 7 bar. Antingen har man en vanlig bränsletryckregulator, men har den monterad nära bränslepump/tank i stället för i motorrummet. Eller också reglerar man bränsletrycket på elektrisk väg - en tryckgivare får via en servoförstärkare styra bränslepumpen så att man hela tiden håller önskat tryck. Men den lösningen kan nog ge problem om man använder en pump som är avsedd att gå med konstant flöde, har stor svängmassa osv. Det är möjligt att man behöver en relativt stor tryckackumulator någonstans i systemet för att få en sådan reglering att fungera stabilt med enkla medel. |
Författare: | karlmb [ tis 08-06-24 12:56 ] |
Inläggsrubrik: | |
cossie_martin skrev: hur var det tänkt att trycket skulle justeras på en returlöst system?
tror inte att pumpen mår så bra utav att jämt arbeta med maxtryck, sen tänkte jag använda en bosch 984 som jag har liggandes, det är en ganska stor pump och jag tror att det blir knas med konstant 7 bar. jag gjorde spiralerna till växlarna idag, dom vart lite större än vad jag räknade med, det var svårare än vad jag trodde att kröka ett rostfritt rör till en spiral,men det gick tillslut. jag ska lägga upp mer bilder sedan, glömde kameran Varför inte använda koppar? Lättare att löda ihop också. tryckregleringen sker som vanligt, med returlöst menas bara den sista delen av systemet, strax före fuelrailen. |
Författare: | Dr. Mabuse [ tis 08-06-24 14:41 ] |
Inläggsrubrik: | |
karlmb skrev: cossie_martin skrev: hur var det tänkt att trycket skulle justeras på en returlöst system? tror inte att pumpen mår så bra utav att jämt arbeta med maxtryck, sen tänkte jag använda en bosch 984 som jag har liggandes, det är en ganska stor pump och jag tror att det blir knas med konstant 7 bar. jag gjorde spiralerna till växlarna idag, dom vart lite större än vad jag räknade med, det var svårare än vad jag trodde att kröka ett rostfritt rör till en spiral,men det gick tillslut. jag ska lägga upp mer bilder sedan, glömde kameran Varför inte använda koppar? Lättare att löda ihop också. tryckregleringen sker som vanligt, med returlöst menas bara den sista delen av systemet, strax före fuelrailen. Aha... Du menar att man sätter värmeväxlaren efter returen. Koppar har mer än tre gånger så hög värmeledningsförmåga, och kommer att öka effektiviteten i värmeväxlaren. |
Författare: | torbjorn [ tis 08-06-24 15:19 ] |
Inläggsrubrik: | |
Vad man än använder för metall i värmeväxlaren så har den, vid de godstjocklekar man kan vänta sig, så god värmeledningsförmåga att eventuellt temperaturfall inom metallen inte spelar någon som helst roll jämfört med "övergångsmotståndet" mellan värmeväxlarens ytor och mediet. Det blir helt enkelt en fråga om vad man har tillgång till för material, och vilket material man har bäst resurser för att bearbeta. |
Författare: | cossie_martin [ tis 08-06-24 17:36 ] |
Inläggsrubrik: | |
Största anledningen till att jag använder rostfritt är för att jag jobbar på ett bryggeri och har tillgång till mycket av det +tig. det här med returlöst får ni nog förklara mer ingående, för i min värld fungerar inte en btr utan retur, har man ingen retur till tanken kan man styra och ställa btr:en hur mycket man vill och trycket kommer vara det pumpen orkar ge iallafall, om btr sitter innan fulerailen så kommer trycket att byggas upp ändå, p.g.a att en btr är igentligen bara en strypventil, som man ställer flödet med (minskar man flödet ökar man trycket). även om man lyckas justera precis så mycket som spridarna tar undan, så kommer pumpen får slita hund. tryckgivare och förstärkare funkar säkert men det känns jobbigt nu är kylardelen klar iallafall, den vart skaplig men tyvärr så kan jag fortfarande inte lägga upp bilder på detta forum |
Författare: | GL [ tis 08-06-24 21:31 ] |
Inläggsrubrik: | |
cossie_martin skrev: ----
det här med returlöst får ni nog förklara mer ingående, för i min värld fungerar inte en btr utan retur, ---- Här finns en hel tråd om dead end fuelrail. http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic ... 8227#18227 |
Författare: | cossie_martin [ tis 08-06-24 21:58 ] |
Inläggsrubrik: | |
aha ok då fattar jag. och somsakt man är aldrig först |
Sida 1 av 2 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |