Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: ons 17-12-13 08:24

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-06-24 22:30 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 20:14
Inlägg: 26
Ort: sollefteå
vad tror ni ska man köra med växlarna på sommaren också? finns det
något att vinna på det?


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 18:45 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 20:14
Inlägg: 26
Ort: sollefteå
nu kommer lite bilder

http://www.ladda-upp.com/bilder/5971/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare2

http://www.ladda-upp.com/bilder/5974/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare5

http://www.ladda-upp.com/bilder/5972/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare3

http://www.ladda-upp.com/bilder/5973/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare4


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 19:02 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 20:14
Inlägg: 26
Ort: sollefteå
lite halvtaskiga kort (mobil) men men, det är växlaren som skall kyla
returbränslet, den som ska värma ser likadan ut så.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 20:43 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
cossie_martin skrev:
vad tror ni ska man köra med växlarna på sommaren också? finns det
något att vinna på det?


Hej !

Hmm...

Du kan väl alltid prova...

Kanske inte helt fel att ha kran eller annan anordning
så du kan minska värmen från motorn som normalt är ca 80grader...
Kan bli upp till 120grader innnan det börjar pysa i kylarpåfyllningslocket...
var det nu sitter...

Så här har jag det under huven på en Ford...
Provat lite av varje med förvärmning...
nedan bilder fungerar med både överledning av kylvattenvärme
med kopparrör och elstyrda "lampvärmaren"
http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... heater.jpg
http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... left05.jpg
http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... drheat.jpg

Jag upplever det som att förbrukning och gaspådraget är mindre
för samma motorarbete med förvärmning av bränslet, E85 verkar
få "ännu bättre" egenskaper med lite uppvärmning...
Har mätt temperatur och E85 förbrukning noga och bilen
drar mindre med lämplig förvärmning av bränslet.

Lycka till med din värmeväxlare !

Glad Sommar !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Bränslevärmare
InläggPostat: fre 08-06-27 20:59 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:04
Inlägg: 1831
Ort: 08- och Småland
Det finns "motortermostater" på 60 grader, om du skulle behöva göra någon sorts shunt eller bypassledning av kylvatten, för att inte värma bränslet för mycket.
Termostaterna är avsedda för sjövattenkylda (direktkylda) båtmotorer, och dom har samma mått m.m. som vanliga biltermostater.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-06-27 22:30 
Offline

Blev medlem: lör 08-06-21 20:14
Inlägg: 26
Ort: sollefteå
hm jag tror inte bränslet hinner bli 80c på den tiden det passerar genom
förvärmaren, jag skall montera en tempgivare i fulerailen så ser jag vart
det leder.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 15:25 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
skulle det räcka med att löda ihop 2 st kopparrör som vvx? hur lång behöver rören va?

det mest effektiva skulle väl vara att leda bränsleröret inuti det stora kopparröret för kylvattnet men då blir det väl svårt att få in och ut hålen täta.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 15:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
skulle det räcka med att löda ihop 2 st kopparrör som vvx? hur lång behöver rören va?

det mest effektiva skulle väl vara att leda bränsleröret inuti det stora kopparröret för kylvattnet men då blir det väl svårt att få in och ut hålen täta.


Om både inre och yttre rör är av samma material (t ex koppar eller mässing) och genomföringarna löds, helst hårdlöds, så är nog tätheten inget problem.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 16:13 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
hur lång slinga torde det behövas då?

är det bara tillsatsmetallen som är av ett annat material vid hårdlödning?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-09-11 19:31 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4478
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
hur lång slinga torde det behövas då?

Jag vet inte på rak arm, men det är ju ganska lätt att räkna på. Tumregler för värmeväxlare hittar man i vilken lärobok eller handbok som helst i t ex energiteknik eller termodynamik.

askilje skrev:
är det bara tillsatsmetallen som är av ett annat material vid hårdlödning?

Jämfört med mjuklödning? Ja, vid hårdlödning använder man s k mässings- eller silverlod, det är legeringar av bl a koppar, zink och silver i olika proportioner. Det är mer svårsmält än lödtenn så det krävs gassvets för uppvärmningen men lodet har mycket bättre hållfasthet, framför allt mot utmattning och i samband med värme, än mjuklod.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011