Etanol.nu http://www.etanol.nu/forum/ |
|
Tvåstegs värmeväxlare för att värma bränslet http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=3354 |
Sida 2 av 2 |
Författare: | cossie_martin [ tis 08-06-24 22:30 ] |
Inläggsrubrik: | |
vad tror ni ska man köra med växlarna på sommaren också? finns det något att vinna på det? |
Författare: | cossie_martin [ fre 08-06-27 18:45 ] |
Inläggsrubrik: | |
nu kommer lite bilder http://www.ladda-upp.com/bilder/5971/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare2 http://www.ladda-upp.com/bilder/5974/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare5 http://www.ladda-upp.com/bilder/5972/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare3 http://www.ladda-upp.com/bilder/5973/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare4 |
Författare: | cossie_martin [ fre 08-06-27 19:02 ] |
Inläggsrubrik: | |
lite halvtaskiga kort (mobil) men men, det är växlaren som skall kyla returbränslet, den som ska värma ser likadan ut så. |
Författare: | Etalappen [ fre 08-06-27 20:43 ] |
Inläggsrubrik: | |
cossie_martin skrev: vad tror ni ska man köra med växlarna på sommaren också? finns det
något att vinna på det? Hej ! Hmm... Du kan väl alltid prova... Kanske inte helt fel att ha kran eller annan anordning så du kan minska värmen från motorn som normalt är ca 80grader... Kan bli upp till 120grader innnan det börjar pysa i kylarpåfyllningslocket... var det nu sitter... Så här har jag det under huven på en Ford... Provat lite av varje med förvärmning... nedan bilder fungerar med både överledning av kylvattenvärme med kopparrör och elstyrda "lampvärmaren" http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... heater.jpg http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... left05.jpg http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... drheat.jpg Jag upplever det som att förbrukning och gaspådraget är mindre för samma motorarbete med förvärmning av bränslet, E85 verkar få "ännu bättre" egenskaper med lite uppvärmning... Har mätt temperatur och E85 förbrukning noga och bilen drar mindre med lämplig förvärmning av bränslet. Lycka till med din värmeväxlare ! Glad Sommar ! Hälsar Etalappen |
Författare: | nyfiken [ fre 08-06-27 20:59 ] |
Inläggsrubrik: | Bränslevärmare |
Det finns "motortermostater" på 60 grader, om du skulle behöva göra någon sorts shunt eller bypassledning av kylvatten, för att inte värma bränslet för mycket. Termostaterna är avsedda för sjövattenkylda (direktkylda) båtmotorer, och dom har samma mått m.m. som vanliga biltermostater. |
Författare: | cossie_martin [ fre 08-06-27 22:30 ] |
Inläggsrubrik: | |
hm jag tror inte bränslet hinner bli 80c på den tiden det passerar genom förvärmaren, jag skall montera en tempgivare i fulerailen så ser jag vart det leder. |
Författare: | askilje [ fre 09-09-11 15:25 ] |
Inläggsrubrik: | |
skulle det räcka med att löda ihop 2 st kopparrör som vvx? hur lång behöver rören va? det mest effektiva skulle väl vara att leda bränsleröret inuti det stora kopparröret för kylvattnet men då blir det väl svårt att få in och ut hålen täta. |
Författare: | torbjorn [ fre 09-09-11 15:33 ] |
Inläggsrubrik: | |
askilje skrev: skulle det räcka med att löda ihop 2 st kopparrör som vvx? hur lång behöver rören va?
det mest effektiva skulle väl vara att leda bränsleröret inuti det stora kopparröret för kylvattnet men då blir det väl svårt att få in och ut hålen täta. Om både inre och yttre rör är av samma material (t ex koppar eller mässing) och genomföringarna löds, helst hårdlöds, så är nog tätheten inget problem. |
Författare: | askilje [ fre 09-09-11 16:13 ] |
Inläggsrubrik: | |
hur lång slinga torde det behövas då? är det bara tillsatsmetallen som är av ett annat material vid hårdlödning? |
Författare: | torbjorn [ fre 09-09-11 19:31 ] |
Inläggsrubrik: | |
askilje skrev: hur lång slinga torde det behövas då? Jag vet inte på rak arm, men det är ju ganska lätt att räkna på. Tumregler för värmeväxlare hittar man i vilken lärobok eller handbok som helst i t ex energiteknik eller termodynamik. askilje skrev: är det bara tillsatsmetallen som är av ett annat material vid hårdlödning?
Jämfört med mjuklödning? Ja, vid hårdlödning använder man s k mässings- eller silverlod, det är legeringar av bl a koppar, zink och silver i olika proportioner. Det är mer svårsmält än lödtenn så det krävs gassvets för uppvärmningen men lodet har mycket bättre hållfasthet, framför allt mot utmattning och i samband med värme, än mjuklod. |
Sida 2 av 2 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |