Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Tvåstegs värmeväxlare för att värma bränslet
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=3354
Sida 2 av 2

Författare:  cossie_martin [ tis 08-06-24 22:30 ]
Inläggsrubrik: 

vad tror ni ska man köra med växlarna på sommaren också? finns det
något att vinna på det?

Författare:  cossie_martin [ fre 08-06-27 18:45 ]
Inläggsrubrik: 

nu kommer lite bilder

http://www.ladda-upp.com/bilder/5971/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare2

http://www.ladda-upp.com/bilder/5974/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare5

http://www.ladda-upp.com/bilder/5972/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare3

http://www.ladda-upp.com/bilder/5973/v-C3-A4rmev-C3-A4xlare4

Författare:  cossie_martin [ fre 08-06-27 19:02 ]
Inläggsrubrik: 

lite halvtaskiga kort (mobil) men men, det är växlaren som skall kyla
returbränslet, den som ska värma ser likadan ut så.

Författare:  Etalappen [ fre 08-06-27 20:43 ]
Inläggsrubrik: 

cossie_martin skrev:
vad tror ni ska man köra med växlarna på sommaren också? finns det
något att vinna på det?


Hej !

Hmm...

Du kan väl alltid prova...

Kanske inte helt fel att ha kran eller annan anordning
så du kan minska värmen från motorn som normalt är ca 80grader...
Kan bli upp till 120grader innnan det börjar pysa i kylarpåfyllningslocket...
var det nu sitter...

Så här har jag det under huven på en Ford...
Provat lite av varje med förvärmning...
nedan bilder fungerar med både överledning av kylvattenvärme
med kopparrör och elstyrda "lampvärmaren"
http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... heater.jpg
http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... left05.jpg
http://www.geocities.com/stellan_gustaf ... drheat.jpg

Jag upplever det som att förbrukning och gaspådraget är mindre
för samma motorarbete med förvärmning av bränslet, E85 verkar
få "ännu bättre" egenskaper med lite uppvärmning...
Har mätt temperatur och E85 förbrukning noga och bilen
drar mindre med lämplig förvärmning av bränslet.

Lycka till med din värmeväxlare !

Glad Sommar !

Hälsar Etalappen

Författare:  nyfiken [ fre 08-06-27 20:59 ]
Inläggsrubrik:  Bränslevärmare

Det finns "motortermostater" på 60 grader, om du skulle behöva göra någon sorts shunt eller bypassledning av kylvatten, för att inte värma bränslet för mycket.
Termostaterna är avsedda för sjövattenkylda (direktkylda) båtmotorer, och dom har samma mått m.m. som vanliga biltermostater.

Författare:  cossie_martin [ fre 08-06-27 22:30 ]
Inläggsrubrik: 

hm jag tror inte bränslet hinner bli 80c på den tiden det passerar genom
förvärmaren, jag skall montera en tempgivare i fulerailen så ser jag vart
det leder.

Författare:  askilje [ fre 09-09-11 15:25 ]
Inläggsrubrik: 

skulle det räcka med att löda ihop 2 st kopparrör som vvx? hur lång behöver rören va?

det mest effektiva skulle väl vara att leda bränsleröret inuti det stora kopparröret för kylvattnet men då blir det väl svårt att få in och ut hålen täta.

Författare:  torbjorn [ fre 09-09-11 15:33 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
skulle det räcka med att löda ihop 2 st kopparrör som vvx? hur lång behöver rören va?

det mest effektiva skulle väl vara att leda bränsleröret inuti det stora kopparröret för kylvattnet men då blir det väl svårt att få in och ut hålen täta.


Om både inre och yttre rör är av samma material (t ex koppar eller mässing) och genomföringarna löds, helst hårdlöds, så är nog tätheten inget problem.

Författare:  askilje [ fre 09-09-11 16:13 ]
Inläggsrubrik: 

hur lång slinga torde det behövas då?

är det bara tillsatsmetallen som är av ett annat material vid hårdlödning?

Författare:  torbjorn [ fre 09-09-11 19:31 ]
Inläggsrubrik: 

askilje skrev:
hur lång slinga torde det behövas då?

Jag vet inte på rak arm, men det är ju ganska lätt att räkna på. Tumregler för värmeväxlare hittar man i vilken lärobok eller handbok som helst i t ex energiteknik eller termodynamik.

askilje skrev:
är det bara tillsatsmetallen som är av ett annat material vid hårdlödning?

Jämfört med mjuklödning? Ja, vid hårdlödning använder man s k mässings- eller silverlod, det är legeringar av bl a koppar, zink och silver i olika proportioner. Det är mer svårsmält än lödtenn så det krävs gassvets för uppvärmningen men lodet har mycket bättre hållfasthet, framför allt mot utmattning och i samband med värme, än mjuklod.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/