Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 11:34

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tveksam förbrukningsvinst
InläggPostat: fre 07-02-23 11:40 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
OK, jag har nu kört upp mer än 3 tankar och kan konstatera att förbrukningen inte påverkats alls i princip.
Jag är fortfarande missnöjd över att bilen hela tiden drar nästan exakt 1.05 l/mil varje gång, trots höjd kompression och numera även 5-vxl. låda. (2000 rpm i 95 km/h)
Samma typ av körning i princip. Lite kallare nu sista tanken så nu drog den 1.17...
Fast det kan bero på mer fullgaskörningar (på 5:an).
Tidigare har jag undvikit nästan helt att trampa fullt utan tittat helatiden på econometern (vacuummätare) så att den max gått ned till 3/4 av atm-trycket.
Detta pga urfegningen hela tiden pga risk för knack på bensin via vacuumdosan på fördelaren.
Sista tanken har jag äntligen spärrat passagen via den kylvätsketempberoende ventilen som är spärrad just efter start vilket ger max vacuum och därmed max tändförställning.
Så nu går bilen mkt bättre och borde dra mkt mindre.
(Återkommer under "tändsystem" om det.)

Men, åter till förvärmning. Det hjälper ju inte...!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön 07-02-25 22:57 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
OK, jag har nu kört upp mer än 3 tankar och kan konstatera att förbrukningen inte påverkats alls i princip.
Jag är fortfarande missnöjd över att bilen hela tiden drar nästan exakt 1.05 l/mil varje gång, trots höjd kompression och numera även 5-vxl. låda. (2000 rpm i 95 km/h)
Samma typ av körning i princip. Lite kallare nu sista tanken så nu drog den 1.17...
Fast det kan bero på mer fullgaskörningar (på 5:an).
Tidigare har jag undvikit nästan helt att trampa fullt utan tittat helatiden på econometern (vacuummätare) så att den max gått ned till 3/4 av atm-trycket.
Detta pga urfegningen hela tiden pga risk för knack på bensin via vacuumdosan på fördelaren.
Sista tanken har jag äntligen spärrat passagen via den kylvätsketempberoende ventilen som är spärrad just efter start vilket ger max vacuum och därmed max tändförställning.
Så nu går bilen mkt bättre och borde dra mkt mindre.
(Återkommer under "tändsystem" om det.)

Men, åter till förvärmning. Det hjälper ju inte...!

Jag tror du har för lite statistik för att kunna avgöra om det hjälper eller ej. Hur stor förbättring hade du väntat dig? Har du journalfört din förbrukning över längre tid så man kan se din normala spridning av förbrukningen? Tänk också på att effektenav E75 mot E85 måste tas med i beräkningen. Är det en förgasarmotor? Den kanske inte reagerar som en insprutningsmotor på förvärmning.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-02-26 09:30 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
En förvärmningseffekt jag har märkt är i alla fall att på en bil med termostatreglerad förvärmning är bränsleförbrukningen mindre beroende av utetemperaturen än vad den är på en bil utan förvärmning.

Jag tänkte arrangera mätning av lufttemperaturen på Golfen igår, köpte den billigaste inne/ute-termometer som fanns när jag råkade passera förbi ett Julavaruhus. Tyvärr hade den så kort kabel till utegivaren att den inte når från luftrenaren och in i kupén, jag fick köra med hela termometern i motorrummet och nöja mig med att läsa av vid tomgång (38-40 °C). Vid närmare betraktelse så visar det sig att den också saknar max/min-visning. Det blir kabelskarvning ikväll...

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 07-02-27 18:13 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
GL skrev:
karlmb skrev:
OK, jag har nu kört upp mer än 3 tankar och kan konstatera att förbrukningen inte påverkats alls i princip.
Jag är fortfarande missnöjd över att bilen hela tiden drar nästan exakt 1.05 l/mil varje gång, trots höjd kompression och numera även 5-vxl. låda. (2000 rpm i 95 km/h)
Samma typ av körning i princip. Lite kallare nu sista tanken så nu drog den 1.17...
Fast det kan bero på mer fullgaskörningar (på 5:an).
Tidigare har jag undvikit nästan helt att trampa fullt utan tittat helatiden på econometern (vacuummätare) så att den max gått ned till 3/4 av atm-trycket.
Detta pga urfegningen hela tiden pga risk för knack på bensin via vacuumdosan på fördelaren.
Sista tanken har jag äntligen spärrat passagen via den kylvätsketempberoende ventilen som är spärrad just efter start vilket ger max vacuum och därmed max tändförställning.
Så nu går bilen mkt bättre och borde dra mkt mindre.
(Återkommer under "tändsystem" om det.)

Men, åter till förvärmning. Det hjälper ju inte...!

Jag tror du har för lite statistik för att kunna avgöra om det hjälper eller ej. Hur stor förbättring hade du väntat dig? Har du journalfört din förbrukning över längre tid så man kan se din normala spridning av förbrukningen? Tänk också på att effektenav E75 mot E85 måste tas med i beräkningen. Är det en förgasarmotor? Den kanske inte reagerar som en insprutningsmotor på förvärmning.


Statistiken är det nog inget fel på, har säkert kört upp 10 tankar där bilen dragit 1.05 hela tiden med få undantag. (Kallt väder eller fler "lunchstarter" mest). Detta pga nästan samma sträcka hela tiden mellan jobbet och hemma. (normalt =1 motorvärmarstart + en kallstart på em vid jobbet)
Jag hade väntat mig minst en dl efter vad jag läst i detta forum.
Det är en insprutare, kanske det bara hjälper på förgasare och singlepointare?
Isåfall kan man inte kalla alla de insprutningsmotorer som saknar förvärmning för felkonstruerade iallafall då..
Eller så beror det på att man måste ha temperaturkompensering om det skall fungera med dessa höga temperaturer.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-02 17:34 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Update:
Nu har jag tagit bort "proppen" där kalluften normalt kommer in.
Så nu blandas det 50% varm luft från slangen och 50% från motorrummet.
Temperaturen på ingående luft pendlar nu istället mellan 15 och 20 grader i landsvägs-motorvägsfart och aldrig över 35 grader i stan.
(mellan 0 och +3 grader ute)
Misstänker att bilen nu kommer att dra mindre...
Helt klart går den bättre på fullgas. Momentet på 5:an i 2000 rpm är så mkt högre att det klart märks i ökade vibrationer/ljud (pga lite hårdare hardyskiva än std)
Att mäta förbrukningen är att veta..

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 07-03-02 22:12 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Jag har fortfarande inte skarvat kabeln till termometern - det blev till att åka bort på jobb hela veckan.
Men det slog mig att lufttemperaturkorrektionen troligtvis "slår i botten" någonstans vid 30-40 °C om insprutningssystemet inte är tänkt för att ha luftförvärmning. Jag mätte och simulerade en del på lufttempmätkretsarna i några gamla L-jetronic-styrdon i höstas och kom fram till den saken då.
Man kanske ska ta en titt på hur de kretsarna ser ut i analog KE-jetronic också, jag har ju ett sådant styrdon från en Ford Escort liggande.

I nyare L-jetronic (och LU och LE) är allt det där inbyggt i en hybridkrets och svårt att komma åt att mäta på. Enda sättet är att göra en provrigg "motorsimulator", simulera lämpliga driftförhållanden och mäta hur spridaröppningstiden ändras med lufttemperaturen. Och att rigga upp för en sådan mätning är rätt bökigt, speciellt om styrdonet har lambdareglering som också blandar sig i.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-05 23:02 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Nu har jag fått dit en bättre termometer och hållit uppsikt på den under dagens körningar. När väl allt är genomvarmt så håller sig lufttemperaturen omkring 50 °C , men eftersom förvärmningsspjället är vakuumstyrt sjunker den vid större gaspådrag, speciellt segdragning då det inte alls finns något användbart undertryck.
Det tar förvånansvärt lång tid efter start innan temperaturen stabiliserar sig, man får räkna med en mil i blandad körning.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-06 09:57 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Senaste förbrukning: 1.1 l/mil.
Kankse skulle varit 1.05 igen nu om jag inte utnyttjat så mkt av det ökade vridet.
Fortfarande missnöjd med denna höga förbrukning så jag skall nu pröva att magra ut då motorn nu är mkt starkare, går jämnare och startar raltivt lätt med bara lite användande av kallstartmotståndet.
Eftersom den nu matas med ca +20gr luft mest hela tiden så har jag ju i praktiken fått en fetare blandning än när det var minusgrader in i motorn.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-06 10:31 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-21 19:36
Inlägg: 144
Ort: Sundsvall
torbjorn skrev:
Nu har jag fått dit en bättre termometer och hållit uppsikt på den under dagens körningar. När väl allt är genomvarmt så håller sig lufttemperaturen omkring 50 °C , men eftersom förvärmningsspjället är vakuumstyrt sjunker den vid större gaspådrag, speciellt segdragning då det inte alls finns något användbart undertryck.
Det tar förvånansvärt lång tid efter start innan temperaturen stabiliserar sig, man får räkna med en mil i blandad körning.


Om motorn är anpassad för etanol/E85 (d.v.s. högt komp m.m.), då är det bara är bra att luften/bränslet inte är så varmt när man kör med mycket gaspådrag.
Tanken med höjd kompression, höjd tändning, höjd temperatur (på bränsleblandningen) o.s.v. är ju att maxtrycket i cylindern skall nås vi rätt tillfälle. När man kör med full gas (eller nära full) då liknar etanolens förbränningshastighet bensinens, under förutsättning att kompressionen och temperaturen (på bränsleblandningen) utnyttjar etanolens fina kompressionstålighet.

_________________
740 -88 B230F planad 3.0 mm och Flexitune
940 94- B230FD och Flexitune


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 07-03-06 22:12 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
karlmb skrev:
-------Eftersom den nu matas med ca +20gr luft mest hela tiden så har jag ju i praktiken fått en fetare blandning än när det var minusgrader in i motorn.

Är inte motorn lambdasondreglerad? Då anpassas ju den insprutade bränslemängden till den värmda/utvidgade luften så att lambda blir ca 1 då också.

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 07-03-12 00:01 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
GL skrev:
karlmb skrev:
-------Eftersom den nu matas med ca +20gr luft mest hela tiden så har jag ju i praktiken fått en fetare blandning än när det var minusgrader in i motorn.

Är inte motorn lambdasondreglerad? Då anpassas ju den insprutade bränslemängden till den värmda/utvidgade luften så att lambda blir ca 1 då också.


Nej, den är ju inte det..har en -86:a.
Annars är det inget problem. Ändå har Mercedes valt att dessutom införa en tempgivare när man introducerade lambdastyrning.
Kanske för att få bättre kontroll innan katten tänt?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 07-03-24 15:10 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Update:
Nu börjar det likna ngt:
Varmluften tar jag till häften (ca) från grenröret, resten från motorrummet som innan.
Med enbart detta drar bilen ca 1.1 l/mil, alltås ca 5 cl bättre än med enbart kall luft. Så lite gör det ju.

När jag ställde ned CO-halten (magrade ut) kom jag ner till 1.05.
Och när jag slutligen genomförde den enkla operationen att med blockering av den passage i en kylvätskevärmekännande vacummventil (som alltså normalt öppnas så att låga tryck i insugninsgröret kan nå vacuumdosan och ställa ned tändningen, när motorn når 60 gr för att inte ge för höga tryck i cylindern vilket med bensin ger för stora NOx-emmissioner samt risk för knack varma dagar), så att motorn hela tiden går med den tändinställning som jag funnit vara den bästa för att kallstarta på etanol. (Snabbaste tomgången strax efter start i -20 gr C), ja då kommer jag ner på en förbrukning på stadiga 0.95l/mil!

Vridet när motorn är varm är klart bättre än tidigare dessutom.

Denna låga förbrukningen har jag haft nu i 3 tankar trots att jag numera ofta håller fullgas i alla uppförsbackar och tills önskad fart är uppnådd (minimerar pumpförlusterna). Så jag har definitift plockat ut mer effekt/vrid ur motorn än med den tidigare 2 dl högre förbruknignen!

Slutsatsen blir att det gör betydligt mer att ha rätt tändinställning, göra den oberoende av lasten via vacuumdosa edyl, magra ut så mkt som man kan med etanol, än att förvärma luften.
Nästa steg på denna bil (MB 190 E -86) blir att ta bort det stora åbäket till luftförvärmningsslang för att istället igen montera en större vatten-etnanol-vvx som ger bättre effekt än den jag hade förut samt inte kommer att ha några problem att skapa tillräckliga förhållanden för etanolen att förångas, ens i sträng kyla med höga effektuttag.

Med en konstant, hög temperatur på etanolen på säg 50-60 grader (utom just alldeles vid starten där jag får förlita mig på glödstiftsvärmning och stor uppfetning) kommer bränslesystemet att få jobba under mer likartade förhålladen (inte så stora variationer i lufttempen som det inte kan kompensera för), och jag kommer att kunna förånga tillräckligt så snart vattentempen kommit upp till säg 40 grader.

(Med luftförvärmning skulle man vara tvungen att ha termostatspjäll samt en effektivitet på uppvärmningen som är helt orealistisk i förhållande till behovet.)

Min prognos är att spara ytterligare 5 cl/mil på detta sätt och nå drömgränsen 0.9 l/mil vintertid.
Isåfall endast ca 5 cl mer än vad bilen drar på bensin.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 13:16 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-12 12:58
Inlägg: 20
Ort: Kungälv / Ytterby
karlmb skrev:
Update:
Nu börjar det likna ngt:
Varmluften tar jag till häften (ca) från grenröret, resten från motorrummet som innan.
Med enbart detta drar bilen ca 1.1 l/mil, alltås ca 5 cl bättre än med enbart kall luft. Så lite gör det ju.

När jag ställde ned CO-halten (magrade ut) kom jag ner till 1.05.
Och när jag slutligen genomförde den enkla operationen att med blockering av den passage i en kylvätskevärmekännande vacummventil (som alltså normalt öppnas så att låga tryck i insugninsgröret kan nå vacuumdosan och ställa ned tändningen, när motorn når 60 gr för att inte ge för höga tryck i cylindern vilket med bensin ger för stora NOx-emmissioner samt risk för knack varma dagar), så att motorn hela tiden går med den tändinställning som jag funnit vara den bästa för att kallstarta på etanol. (Snabbaste tomgången strax efter start i -20 gr C), ja då kommer jag ner på en förbrukning på stadiga 0.95l/mil!

Vridet när motorn är varm är klart bättre än tidigare dessutom.

Denna låga förbrukningen har jag haft nu i 3 tankar trots att jag numera ofta håller fullgas i alla uppförsbackar och tills önskad fart är uppnådd (minimerar pumpförlusterna). Så jag har definitift plockat ut mer effekt/vrid ur motorn än med den tidigare 2 dl högre förbruknignen!

Slutsatsen blir att det gör betydligt mer att ha rätt tändinställning, göra den oberoende av lasten via vacuumdosa edyl, magra ut så mkt som man kan med etanol, än att förvärma luften.
Nästa steg på denna bil (MB 190 E -86) blir att ta bort det stora åbäket till luftförvärmningsslang för att istället igen montera en större vatten-etnanol-vvx som ger bättre effekt än den jag hade förut samt inte kommer att ha några problem att skapa tillräckliga förhållanden för etanolen att förångas, ens i sträng kyla med höga effektuttag.

Med en konstant, hög temperatur på etanolen på säg 50-60 grader (utom just alldeles vid starten där jag får förlita mig på glödstiftsvärmning och stor uppfetning) kommer bränslesystemet att få jobba under mer likartade förhålladen (inte så stora variationer i lufttempen som det inte kan kompensera för), och jag kommer att kunna förånga tillräckligt så snart vattentempen kommit upp till säg 40 grader.

(Med luftförvärmning skulle man vara tvungen att ha termostatspjäll samt en effektivitet på uppvärmningen som är helt orealistisk i förhållande till behovet.)

Min prognos är att spara ytterligare 5 cl/mil på detta sätt och nå drömgränsen 0.9 l/mil vintertid.
Isåfall endast ca 5 cl mer än vad bilen drar på bensin.


Har du koll på hur tändkurvan ligger ?

Ingen vacuumstyrning alls ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 13:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Tjena, Snillet!

Nej, bara att den ligger på det ställe som ger snabbast tomgång.
Jag kan mäta med stroboskop om ngn är intresserad just av denna motor.
Nu på sommaren är det AMG:n som gäller.
Den börjar nu gå riktigt bra, trots att den egentligen behöver höjt bränsletryck pga för små spridare enbart.
Snart så...

Hur gick det med dina utrredningar mha MS och tändkurvan?

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 07-09-13 14:54 
Offline

Blev medlem: fre 07-01-12 12:58
Inlägg: 20
Ort: Kungälv / Ytterby
karlmb skrev:
Tjena, Snillet!

Nej, bara att den ligger på det ställe som ger snabbast tomgång.
Jag kan mäta med stroboskop om ngn är intresserad just av denna motor.
Nu på sommaren är det AMG:n som gäller.
Den börjar nu gå riktigt bra, trots att den egentligen behöver höjt bränsletryck pga för små spridare enbart.
Snart så...

Hur gick det med dina utrredningar mha MS och tändkurvan?


Oj, testar fortfarande, bytte ju motor :roll: :twisted:

Men, över lag verkar det vara mindre behov av tändpunktavancering på höga vacuum än på bensin, så det där med "oberoende av vacuum" skriver jag "nästan" under på iaf. Så småningom skall jag upp i komp förh över 12:1, då kanske det blir HELT sant.

Utredning pågår kan man säga.

_________________
Peugeot 106XR -92 1124cc räserbil, än så länge på bensin men snart får hon gå på bolaget !
Peugeot 309, räserbil på E85 med megasquirt m.m. , död.... utskrotad, må den vila i frid.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011