Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Hård plastslang
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=3702
Sida 1 av 1

Författare:  erikn [ fre 08-08-08 00:58 ]
Inläggsrubrik:  Hård plastslang

(Moderatorn flyttade frågan till en egen tråd)

Jag har en Volvo 240, och på den är det något slags plastslang med gummiöverdrag som kommer in på matningssidan på FR.

Om man ska bygga om till dead end så måste man ju ta loss den slangen, men hur hanterar man den så att man kan ansluta den till BTR? Måste man byta den ner till (antaget, jag har inte krupit under bilen, det regnar) bränsleröret som går under bilen. Eller är det slang hela vägen bak till filtret?

Slangen verkar ju vara krympt på, hur gör man sånt själv?

Författare:  torbjorn [ fre 08-08-08 08:52 ]
Inläggsrubrik: 

Man kan montera på sådan slang själv genom att värma den lagom mycket (kokande vatten eller varmluftpistol) och sedan trycka på den snabbt på nippeln, som också bör vara uppvärmd. Det är bra att skaffa skräpbitar av styv plastslang från en skrotbil först för att öva med. Var noga med att nippeln är oskadad, om det finns längsgående repor t ex från knivar och andra verktyg är det stor risk för läckage.

Om man ska gå över från styv plastslang till gummislang så är det bara att trä gummislangen utanpå och dra åt med slangklammer. Om plastslangen verkar sladdrig eller om det kommer att vara varmt vid skarvstället så bör man stoppa in en stödhylsa i den (tunnväggigt metallrör, ungefär som de stödhylsor som används för klämringskopplingar i VVS-branschen).

Jag tror det är samma slang hela vägen från bränslefiltrets banjokoppling till motorn på Volvo 240/740.

Författare:  erikn [ fre 08-08-08 09:33 ]
Inläggsrubrik: 

OK, så även när man ska ha loss den så ska man värma den? Tricket måste alltså vara att man ska få den mjuk genom värme, om jag förstått dig rätt. Men det är nog klokt som sagt att skaffa en slang att träna på.

Författare:  aryan [ fre 08-08-08 10:02 ]
Inläggsrubrik: 

Jag skulle nog bara skarva den med en stödhylsa i och bränsleslang utanpå.

/Aryan

Författare:  torbjorn [ fre 08-08-08 10:32 ]
Inläggsrubrik: 

erikn skrev:
OK, så även när man ska ha loss den så ska man värma den? Tricket måste alltså vara att man ska få den mjuk genom värme, om jag förstått dig rätt. Men det är nog klokt som sagt att skaffa en slang att träna på.


Jag har sett en rekommendation någonstans (kanske ett gammalt Bosch-servicemeddelande) att man skulle klippa av slangen för att ta bort den från en nippel, sedan tar man en lödkolv och smälter ett spår längs med slangen på nippeln för att kunna ta bort resterna. Då riskerar man inte att få märken i nippeln som det lätt blir om man ger sig på slangen med kniv och avbitartång.

Författare:  erikn [ fre 08-08-08 12:22 ]
Inläggsrubrik: 

Men var hittar man en stödhylsa för 8 mm? Jag hittar bara som minst till 10 mm bland VVS-grejor hos Biltema och Clasohlson.

Författare:  karlmb [ fre 08-08-08 12:24 ]
Inläggsrubrik: 

AHA, är det så lätt att jobba med de där slangarna!
Kräver dock bra nipplar för att bli tätt, funkar troligen inte med t.ex ett slätt 8mm koppar-rör.

Författare:  torbjorn [ fre 08-08-08 12:27 ]
Inläggsrubrik: 

erikn skrev:
Men var hittar man en stödhylsa för 8 mm? Jag hittar bara som minst till 10 mm bland VVS-grejor hos Biltema och Clasohlson.


Ta vilken tunnväggig rörstump som helst med lagom ytterdiameter och kapa av en bit. T ex metallrör som har använts som bränsleledning i någon bil, aluminiumrör från gamla tv-antenner eller kylskåp, osv osv.

Författare:  aryan [ fre 08-08-08 21:24 ]
Inläggsrubrik: 

erikn skrev:
Men var hittar man en stödhylsa för 8 mm? Jag hittar bara som minst till 10 mm bland VVS-grejor hos Biltema och Clasohlson.


10 mm kopparrör är utvändiga måttet, stödnipplar för 10 mm kopparrör kan vara ganska lagom om kopparrör har 1 mm väggtjocklek ( 10 - 2x1 = 8 ).

/Aryan

Författare:  erikn [ fre 08-08-08 23:17 ]
Inläggsrubrik: 

Det blir nog till att skaffa det där övningsröret från skroten, återkommer när jag gjort lite tester.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/