Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 00:38

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 15:56 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
Hej !

Hmm...

En tanke jag har...

(Nu ska jag försöka vara lustig...)

Kanske ska man försöka att "kyla ner luften lite mindre"...

Tex inte använda intercoolern...(om man har sådan)...

Flytta in luftfilterburken i det "varma motorrummet"...
istället för att att suga in kall fartvind...från någonstans...

Och att så småningom värmeväxla det flytande bränslet...

Hadet !

Hälsar Etalappen


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-08-14 18:07 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 593
Ort: Frösön nyss uppflytt
Etalappen skrev:
Tex inte använda intercoolern...(om man har sådan)...

Två själar, en tanke. :D

Det blir det vid senare E85-mappningar. Måste bli klar med motor och växellådsbytet först. Därefter körning med originalprogram och spridare på bensin för att få ett facit. :wink: Sedan kanske man klarar sig utan IC om man inte värmer luften alltför mycket i kompressorn.

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 09-07-12 18:20 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
sitter returen i insugsröret lr vid orginal btr? isf hur mkt bränsle kan man räkna med ta sig tillbaka till tanken om man värmer just före spridarna?

Jag funderar på 4 st ptc element just innan varje spridare.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-13 18:16 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 07:14
Inlägg: 188
Ort: Lycksele i Lappland
askilje skrev:
sitter returen i insugsröret lr vid orginal btr? isf hur mkt bränsle kan man räkna med ta sig tillbaka till tanken om man värmer just före spridarna?

Jag funderar på 4 st ptc element just innan varje spridare.


Hej !

Hmm...

Kanske man ska undersöka med lite "handpåläggning"
mao känna hur varmt fuelrail/röret som matar insprutarna,
är när motorn är riktigt genomvarm-körd och är igång...

Sedan stänga av motorn i 5-10 minuter och känna på
samma ställe hur mycket varmare fuelrail blivit...

Normalt borde allt kringom motorn blivit lika varmt (nästan)
som motorn är, alltså ca 80grader Celsius, när all värme
"slagit ut" till allt fastskruvat i motorn...

Normalt är att alla prylar runt insprutningen och även bränslet
har blivit hett, varje gång (eller hetare en varm dag) som
motorn stängts av, utom vid korta körningar då motorn
inte hunnit bli genomvarm...

Det kan vara den maximala temp man kan räkna med om man
tänker förvärma på något sätt...

E85-bränslet (och BF95) verkar klara av den temperaturen
och även starta igen (kort stopp) utan att krångla på
något sätt...

Känt är att etanolen tänder lättare om den är uppvärmd...

På Saabarna verkar det funnits flera varianter med "oller"
(och/eller) utan elektriska element mellan insugningsrör och toppen.
Relä-el-dragningen verkar vara standardiserad oavsett om
elementet (eller andra prylar) är monterade i den aktuella Saaben...

På den Saab jag oftast tittar under huven på, så är trycket matat
in i ena änden av fuelrail och returen sitter i den andra änden under
tryckregulatorn...

Ptc-element är helt OK om tanken är att förvärma före start...
och stödvärma under körning...

Lycka till !

Hälsar Etalappen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-13 19:21 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Har någon mätt temperaturen på olika ställen på fuelrail? Helst före/efter ombyggnad till dead-end så klart.

Som etalappen nämner på Saab, och säkert de flesta andra, så sitter in/ut på varsin sida på fuelrail.

Jag var inne på att koppla om till dead-end så nära tanken som möjligt men någon sa då att man lika gärna kan göra det framme i motorrummet.

En längre banjoskruv vid tryckanslutningen till fuelrail, en adapter till banjo på returen som flyttas till inloppet och en plugg i änden på fuelrail skulle behövas!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-07-13 22:30 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag hade visst missuppfattat detta med fuelrail, det är alltså railen på toppen av spridarna som kallas fuelrail. :oops:

Jag kollade i min, men där gick det in 2 st slangar i fuelrailen(från samma håll), hur vet jag vilken som är retur? den ena var grövre än den andra.

Finns det några risker med att koppla om till dead end? ingen risk att bränna bränslepumpen?

Har jag fattat det rätt?

Montera T-kopplingen på "till" slangen och koppla på returen till T-kopplingen och plugga igen andra delen på returen med lämplig skruv och slangklammer.

Följdfråga: blir 150W för mkt om man vill värma under drift också? totalt en yta på 9x3 cm som elementets yt temp är på 200 grader.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-14 11:15 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
askilje skrev:
Montera T-kopplingen på "till" slangen och koppla på returen till T-kopplingen och plugga igen andra delen på returen med lämplig skruv och slangklammer.

Du måste ha en bränsletrycksregulator. Den sitter monterad på fuelrail (i alla fall på min Volvo) och returslangen är kopplad dit. Regulatorn är även kopplad till insuget för att alltid hålla konstant tryck jämfört med undertrycket i insuget.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-14 15:08 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 08-03-24 15:10
Inlägg: 1118
Ort: Närke
erikn skrev:
askilje skrev:
Montera T-kopplingen på "till" slangen och koppla på returen till T-kopplingen och plugga igen andra delen på returen med lämplig skruv och slangklammer.

Du måste ha en bränsletrycksregulator. Den sitter monterad på fuelrail (i alla fall på min Volvo) och returslangen är kopplad dit. Regulatorn är även kopplad till insuget för att alltid hålla konstant tryck jämfört med undertrycket i insuget.

Det beror nog på motorvariant och årsmodell.
Tidiga Volvo 850 hade inte någon vakumkoppling till insuget från tryckregulatorn. Inget jag kommer ihåg i alla fall, och då har jag ändå stått och monterat fuel-rail på ett hundratal såna motorer fram till våren/sommaren -93.

_________________
Tesla Model 3 LR (2022)

"When the going gets tough, the tough get duct-tape." (Dr. Mabuse http://www.skepticfriends.org)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-14 16:31 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
Jag har 2 slangar som går in i FR och en som går från slutet på FR in i gasspjällhuset, på samma sida sitter det också vad jag tror är en BTR precis som erikn säger.

Då blir det inte lika enkelt som det ser ut att vara på sida 3 i denna tråd, hur bär man sig åt på detta system?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-14 18:47 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Om det inte går att flytta orginal BTR måste du ha en ny.

Där orginal BTR sitter ska det pluggas, det går att lämna kvar orginalet om du skaffar en ny.

T-koppling vid inkommande bränsle, där ny eller flyttad BTR monteras med returen ut istället för vid orginal BTR.

(Det går ävern att ha BTR vid tanken, min förra bil hade det orginal, och C5an som jag har nu har BTR integrerad med pumpen i tanken. Man sparar några meter returslang på det viset.)

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-14 21:27 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
om jag skulle koppla en extra btr på returen, kan jag då täppa igen vakuumslangen? Iom att jag har 2 st seriekopplade BTR så kommer den väl att visa fel tryck? blir det då 0 bar som är orginaltryck?

Citat:
Det går ävern att ha BTR vid tanken, min förra bil hade det orginal, och C5an som jag har nu har BTR integrerad med pumpen i tanken. Man sparar några meter returslang på det viset
det sparas väl inte? returen är ju redan dragen ända ut till FR.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Senast redigerad av askilje tis 09-07-14 23:31, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 09-07-14 22:00 
Offline

Blev medlem: tor 09-02-05 23:17
Inlägg: 133
Jag tänkte mig att göra så här:

Citat:
Jag var inne på att koppla om till dead-end så nära tanken som möjligt men någon sa då att man lika gärna kan göra det framme i motorrummet.

En längre banjoskruv vid tryckanslutningen till fuelrail, en adapter till banjo på returen som flyttas till inloppet och en plugg i änden på fuelrail skulle behövas!


Som jag skrev tidigare i tråden.

Alltså flytta returens anslutning, inklusive original btr från slutet till början av fuelrail.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-07-15 19:30 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
askilje skrev:
det sparas väl inte? returen är ju redan dragen ända ut till FR.

Tyckte jag skrev ett tydligt inlägg. Parantesen är just en parantes och eftersom, som jag skrev, det är orginal "dead end" så finns det ingen retur.
Roland skrev:
Alltså flytta returens anslutning, inklusive original btr från slutet till början av fuelrail.

Precis som jag också skrev, funkar utmärkt om det är praktiskt möjligt på ett smidigt sätt.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-16 11:22 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
ok, men visar mätaren rätt om man har 2 st seriekopplade btr?

Samt vad gör man med vakuumslangen? Kan man täppa igen den?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-16 16:16 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
askilje skrev:
ok, men visar mätaren rätt om man har 2 st seriekopplade btr?

Samt vad gör man med vakuumslangen? Kan man täppa igen den?


I det här fallet är det väl inte meningen att du ska ha två regulatorer i serie, utan att du ska låta en ny regulator ta över istället för originalregulatorn. I så fall väljer du lämpligen en ny regulator som arbetar på samma tryck som den gamla, och då är det inga problem.
Om originalregulatorn är tillverkad av Bosch så brukar bränsletrycket stå stämplat eller instansat på den.

Vakuumslangen från insugningsröret ansluter du till den regulator som för tillfället ska vara i drift, alternativt via ett T-stycke så du kan ha båda inkopplade till samma vakuumsignal. Men det är ingen mening i det här fallet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011