Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 22:50

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-16 16:52 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
jag tänkte bara på att det är billigare att köpa en begangnad justerbar eftersom de är ganska vanliga, dessutom kan man ju ställa upp trycket lite för att få en finare dusch samt att man kan värma mer.

sen har jag problem att hitta returslangen, det går ut 2 st slangar ur FR, när jag sen kollar under bilen är det helt plötsigt 3 slangar som går ända till tanken? Följer jag dessa slangar så är det bara en som går genom bränslefiltret, hur ska jag då hitta returen? slangarna är inte märkta

Edit: En slang verkar fortsätta längre bak, vad nu den ska ha för funktion.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-16 22:09 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
De här justerbara regulatorerna är inte så pålitliga. Bättre då att skaffa en till "originalregulator" för lämpligt tryck, den behöver ju inte komma från exakt rätt bilmodell, huvudsaken är att trycket är rätt och att regulatorn är av en bra grundkonstruktion.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-07-16 22:15 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
men när man har dom i serie kan väl trycket aldrig bli mindre än 3 bar? lr blir orginal btr obetydlig för trycket då man bygger om till dead end (när inte orginal btr sitter på returen.)?

ang returen. är det vanligt att det är 3 slangar som går tillbaka till tanken?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-17 15:31 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Inget retur på BTR?
Om du lämnar kvar orginal BTR, ska slangen (returslangen), flyttas till den BTR som ska användas.

Ut från orginal BTR ska det pluggas, den blir således inaktiv.

Bränsle in är på andra sidan fuel rail.

De två slangar du ser på orginal BTR är returen och vacum. Bränsletrycksidan sitter skruvad i fuel rail.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-17 17:49 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
nej, går endast vakuumslang från orginal btr, (om det är den som sitter på slutet av FR är ganska säker på det.)

såhär ser orginal btr ut
Bild

jag måste alltså sätta en annan btr på returen, och då är det 2 st slangar som kommer ut från FR och det är att ta reda på vilken som är retur som är problemet.

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-17 19:09 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Ok, ser inte ut som något jag är van med. :lol:

Men du sa att det går in två slangar i fuelrailen. Principen måste ju gälla ändå, att returslangen flyttas och så får du plugga där vid fuelrailen istället.

Bränsle in kapas och ny BTR monteras på en T-koppling.

Returslangen brukar sitta med en enklare klämma eftersom den är trycklös.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-17 20:11 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
hur ska jag förklara detta... Det sticker ut 2 olika stora rör som slangarna är fäst vid. det är dock ändå samma diameter på slangen, jag misstänker att det är slangen som går in i det smalare röret som är returen. Kan det vara rimligt?

Citat:
Men du sa att det går in två slangar i fuelrailen. Principen måste ju gälla ändå, att returslangen flyttas och så får du plugga där vid fuelrailen istället.

Bränsle in kapas och ny BTR monteras på en T-koppling.
alltså jag kapar bränsle slangen sätter in en T- koppling och kapar returen sätter den i T kopplingen och monterar längs returen nya btren och pluggar den andra sidan?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-17 20:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Det enda märkliga med den där originalregulatorn är ju att den tydligen inte har någon slangnippel för returledningen, utan den går förmodligen ut mellan de båda gröna O-ringarna. Returledningens slangnippel sitter alltså integrerad i spridarröret (fuel rail).

I det fallet är det väl bara att plugga igen returledningen som går ut från spridarröret, sätta en avgrening på inkommande bränsleledning dit och där montera en annan regulator för 3,0 bar. Sådana har t ex använts på i stort sett alla Volvo från årsmodell 1988B och framåt, så det finns gott om dem lite överallt bland hemmamekare. Vakuumslangen flyttas naturligtvis över till den nya regulatorn.

En annan möjlighet är ju att kapa av den del av spridarröret där regulatorn är monterad, plugga igen hålet i kvarvarande del av spridarröret och montera en slangnippel på den lösa delen. Vad är det för material i spridarröret? Jag gissar på antingen stål (fyrkantprofil med hårdlödda eller punktsvetsade detaljer), strängpressad aluminium eller plast.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-17 21:30 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
torbjorn skrev:
Det enda märkliga med den där originalregulatorn är ju att den tydligen inte har någon slangnippel för returledningen, utan den går förmodligen ut mellan de båda gröna O-ringarna. Returledningens slangnippel sitter alltså integrerad i spridarröret (fuel rail).

I det fallet är det väl bara att plugga igen returledningen som går ut från spridarröret, sätta en avgrening på inkommande bränsleledning dit och där montera en annan regulator för 3,0 bar. Sådana har t ex använts på i stort sett alla Volvo från årsmodell 1988B och framåt, så det finns gott om dem lite överallt bland hemmamekare. Vakuumslangen flyttas naturligtvis över till den nya regulatorn.

japp det är så jag tänkt göra.

Det löser dock inte problemet med returslangen. Kan man dra den slutsatsen att det smala röret är returen? om slangarna går parralellt med varandra hela vägen så går den direkt in i tanken och den andra genom bränslefiltret. Däremot gör den 3:e slangen mig fundersam

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-17 22:33 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är inte den tredje slangen som kommer från tanken avsedd för tankventilation? Den bör passera en kolkanister och en ventil (magnet- eller vakuumstyrd) och sedan ansluta till insugningsröret. Om kolkanistern sitter vid tanken eller i motorrummet kan variera mellan olika bilmodeller.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 09-07-17 22:53 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
kolkanistern verkar sitta i höger framskärm.

btw är det idioti att använda en sån här regulator?

http://www.streetside.se/index.php?main ... cts_id=130

jag vet att justerbara inte är helt 100, men går det utan allvarliga driftsproblem?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-18 09:04 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Man kan ha tur med justerbara regulatorer, fast oftast inte. Dock verkar det som om de har större chans att fungera bra, ju mindre reglerområdet är. Om du hittar en som är inställbar t ex mellan 2 och 4 bar så bör den kunna vara mer pålitlig än en som är inställbar mellan 1 och 6 bar.

När det nu finns så gott om bra regulatorer fast inställda på 3,0 bar i olika skrotlådor, så är det ju lätt gjort att skaffa fram och montera en sådan.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-07-18 12:34 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
askilje skrev:
Kan man dra den slutsatsen att det smala röret är returen? om slangarna går parralellt med varandra hela vägen så går den direkt in i tanken och den andra genom bränslefiltret.

Låter som du tänker helt rätt, bränslefiltret sitter på inkommande bränsleledning.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-30 11:45 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Vad är lämpligt att plugga fuelrailen i returänden med? Det är ju ganska högt tryck och bränslet är ju ett rätt bra lösningsmedel också :). Jag har köpt en likadan bränsletrycksregulator så jag tänkte att den gamla kan sitta kvar där den är. Hur ser en bränsletrycksregulator ut inuti, eller det jag egentligen undrar är om jag även behöver plugga vakuumledningen på den gamla bränsletrycksregulatorn som sitter kvar?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 09-09-30 12:08 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
matsuda skrev:
Vad är lämpligt att plugga fuelrailen i returänden med? Det är ju ganska högt tryck och bränslet är ju ett rätt bra lösningsmedel också :).


En slangstump med en 8 mm skruv och slangklämmor borde väl funka t ex? Annars en kran och ett T-stycke tillbaka till returen, då kan du enkelt öppna den om du t ex måste köra som vanligt eller lufta systemet efter soppatorsk:!:

matsuda skrev:
Jag har köpt en likadan bränsletrycksregulator så jag tänkte att den gamla kan sitta kvar där den är. Hur ser en bränsletrycksregulator ut inuti, eller det jag egentligen undrar är om jag även behöver plugga vakuumledningen på den gamla bränsletrycksregulatorn som sitter kvar?


Det är ett membran och fjäder och en venitil i den. Vacuumanslutningen sitter på "torra" (fjäder) sidan om membranet. Du behöver alltså inte plugga vakuumanslutningen.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011