Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-04-18 17:13

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-13 19:21 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 06-12-19 15:54
Inlägg: 1244
Ort: Nyköping
Ta en lååång slang. Men hur har du tänkt dig det hela?

_________________
Lufttryckskonvertering
http://gunnarlysell.se/


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-13 21:58 
Offline

Blev medlem: ons 06-12-20 11:34
Inlägg: 526
Ort: Västerås
Eller använd den gamla returledningen eftersom den kommer att bli oanvänd.

_________________
Chrysler Town & Country 3,6 flexifuel -13 15000 mil
Volvo S40 2,0F -10 5000 mil
Acura Legend -92 16000 mil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 08-02-14 12:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
EyEr0n skrev:
Om man flyttar BTR till strax efter bränslefiltret vid pumpen, hur gör man då med vakumanslutningen till BTR?

Jag har bränslefilter och pump under vänster baksäte.


Varför inte sätta den nya BTR i motorrummet, strax före inloppet i FR istället? Returen har du ju redan där idag.
LÄttare också att meka o justera den justerbara BTR jfrt med under bilen.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 12:31 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Anders skrev:
Själv funderade jag på en sådan här:

http://www.oiltech.se/pwo.asp?Lang=sv

Det jag funderar på är ΔP över växlaren när det är e85 och inte olja i den.


Dedär såg ju proffsiga ut. Undra var de kan tänkas gå att köpa.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 12:59 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
widmark skrev:
Anders skrev:
Själv funderade jag på en sådan här:

http://www.oiltech.se/pwo.asp?Lang=sv

Det jag funderar på är ΔP över växlaren när det är e85 och inte olja i den.


Dedär såg ju proffsiga ut. Undra var de kan tänkas gå att köpa.


Här http://sfinxsolar.e-butik.se/?artnr=plattvvx

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 13:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Tack för länken Aryan. Klart sånt finns ibland solfångarprylar :)

800 spänn, så vet man vad en proffsgrej kostar. Har funderat på att bygga ny förvärmare till bilen, är också numera med en Audi 100 som jag planerar att konvertera. Den har ju KE-jetronik av nån version, det är en 88: så jag tror det är KE3. Kan kanske bli lite speciellt att bygga returlöst på den, men jag är inte 100 på hur systmet funkar ännu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 13:52 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Det verkar väl vansinnigt att kyla redan uppvärmt returbränsle och sedan flytta värmen till det som går till FR???
Måste ju bli vvx-förluster som hamnar i tanken för att inte tänka på kostnaden för (den helt onödiga) vvx??

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 14:17 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Jag håller med MB men det är en fin vvxl att värma soppan med från kylarvätskan om man inte har plats för-, eller kan/orkar löda ihopp en koaxial vvxl.

Om man räknar med dagens kopparpris och lite arbetslön är 800 kr för en plattvvxl ett helt ok pris.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 15:33 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
Min tanke var att använda växlaren för att värma bränslet med kylvätskan och klura ut hur jag bygger om KE-jetronik till returlöst. Finns väl ingen BTR där om jag förstått rätt, men jag ska grotta mer i exakt hur systemet funkar sen. Just nu har bilen andra mer akuta problem, som en läckande servopump o ch lite annat smått o gott.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 15:54 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
widmark skrev:
Min tanke var att använda växlaren för att värma bränslet med kylvätskan


Ja det borde gå.

widmark skrev:
Just nu har bilen andra mer akuta problem, som en läckande servopump o ch lite annat smått o gott.


En Volvo 245 servopump passar inte antar jag? Annars kan jag plocka en ur en bil om du vill.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 16:13 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
aryan skrev:
En Volvo 245 servopump passar inte antar jag? Annars kan jag plocka en ur en bil om du vill.


Ingen aning, men troligen inte. Pumpen har tre anslutningar, den använts till bromsservot också nämligen. Jag tror jag kommer kunna renovera den pump jag har med lite tur.

Men apropå kocentrisk värmare...

Karlmb, du har inga bilder på den större värmare du byggt? Jag tror jag fattar hur du gjort, men en bild hjälper hjärnan att kommaigång om du förstår vad jag menar :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 17:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Är det runt drivsidans gavel som pumpen läcker? Det lär vara vanligt på vissa servopumpar till Audi och VW, där gaveln bara sitter fast med två skruvar och den gärna blir skev med tiden (förmodligen som följd av för hårt spänd rem).
Senare utföranden av samma pump har fyra skruvar och lider inte av det där problemet.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 17:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
widmark skrev:
aryan skrev:
En Volvo 245 servopump passar inte antar jag? Annars kan jag plocka en ur en bil om du vill.


Ingen aning, men troligen inte. Pumpen har tre anslutningar, den använts till bromsservot också nämligen. Jag tror jag kommer kunna renovera den pump jag har med lite tur.

Men apropå kocentrisk värmare...

Karlmb, du har inga bilder på den större värmare du byggt? Jag tror jag fattar hur du gjort, men en bild hjälper hjärnan att kommaigång om du förstår vad jag menar :D


Skall se om jag kan lägga upp några bilder. Påminn mig o jag gkömmer av det!
Min senaste version har rostfri ståltråd lindad som turbulator inuti och utanpå bränsleröret... Verkar ännu effektivare.
KE-jet är enkel att göra returlös då den har en extern BTR. Du kan låta den sitta kvar där den sitter och endast plugga utloppet från fördelarhuvudet. Istället sätter du ett T-stycke innan BTR med ena änden mot pumpen, andra mot inloppet på fördelarhuvudet. På den ledningen monteras sedan en bränslevärmare.
Jag har även 2 glödstift i anslutningen i fördelarhuvudet så jag kan värma innan vattnet kommit upp i temp.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 20:19 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
karlmb skrev:
KE-jet är enkel att göra returlös då den har en extern BTR. Du kan låta den sitta kvar där den sitter och endast plugga utloppet från fördelarhuvudet. Istället sätter du ett T-stycke innan BTR med ena änden mot pumpen, andra mot inloppet på fördelarhuvudet. På den ledningen monteras sedan en bränslevärmare.
Jag har även 2 glödstift i anslutningen i fördelarhuvudet så jag kan värma innan vattnet kommit upp i temp.


Jag har glott mer på bilen idag, och det är KE3-jetronic. Det är en 88B med motorkod NF. Betyder det att det fortfarande är enkelt att fixa returlöst? Man får väl hoppas, tackar för tipsen iaf!

Glödstift låter som en typiskt bra grej om det är rejält kallt när man ska starta. Det finns ju iofs en kallstartsventil som troligen går att tvångssköra, men med varmt bränsle startar det nog utan nåt sånt.

Torbjörn:
Vad jag vet så läcker pumpen i en av de sk krysspluggarna. Det ska tydligen vara bytbara med packning och allt. Jag tänker iaf plocka bort pumpen så jag kan se om en läcker på nåt mer ställe. Enligt uppgift så finns det packningssatser att köpa och det ska inte vara alltför komplicerat att byta dem. Jag är rädd för att jag åker på att byta alla packningar, efersom det har fyllts på med ATF-olja. Packningarna i pumpen tål tydligen inte sån olja, det ska vara grön LHM.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 21:26 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Skillnaderna i kemiska egenskaper mellan ATF och LHM är försumbara, förutom att det är olika färgämnen i oljorna är de så pass lika att en och samma olja mycket väl skulle kunna provas och godkännas enligt båda specifikationerna. Båda två är ju mineraloljor med ungefär samma viskositet och som är anpassade för att fungera bra i hydraulsystem (låg tendens att skumma, bildar inte mycket slam osv). På ATF ställs det en del krav på smörjegenskaper och kompatibilitet med friktionsbelägg också.

Ett bra exempel på likheterna är ju att exakt samma slags servostyrningar används både med ATF-olja på Peugeot och med LHM på t ex Citroën BX.

De enda gånger man riskerar att förstöra gummidelar pga olämplig hydraulvätska är om man råkar förväxla en mineraloljebaserad (som t ex LHM, ATF eller "grävmaskinshydraulolja") med en syntetisk eller vegetabilisk vätska (t ex bromsvätska eller LHS2 som Citroën använde fram till slutet av 60-talet). Men förväxlingar inom mineraloljegruppen kan knappast ställa till med någon större skada, möjligen tillfälliga driftstörningar om t ex oljan har alldeles fel viskositet.

Den vanligaste orsaken till problem med servostyrningar är att bilföraren ofta och länge har hållit styrningen i ändläge, så att oljan pumpas förbi en överströmningsventil och värms upp kraftigt. Den höga temperaturen förstör naturligtvis både gummidelar och oljan själv med tiden.

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011