askilje skrev:
sitter returen i insugsröret lr vid orginal btr? isf hur mkt bränsle kan man räkna med ta sig tillbaka till tanken om man värmer just före spridarna?
Jag funderar på 4 st ptc element just innan varje spridare.
Hej !
Hmm...
Kanske man ska undersöka med lite "handpåläggning"
mao känna hur varmt fuelrail/röret som matar insprutarna,
är när motorn är riktigt genomvarm-körd och är igång...
Sedan stänga av motorn i 5-10 minuter och känna på
samma ställe hur mycket varmare fuelrail blivit...
Normalt borde allt kringom motorn blivit lika varmt (nästan)
som motorn är, alltså ca 80grader Celsius, när all värme
"slagit ut" till allt fastskruvat i motorn...
Normalt är att alla prylar runt insprutningen och även bränslet
har blivit hett, varje gång (eller hetare en varm dag) som
motorn stängts av, utom vid korta körningar då motorn
inte hunnit bli genomvarm...
Det kan vara den maximala temp man kan räkna med om man
tänker förvärma på något sätt...
E85-bränslet (och BF95) verkar klara av den temperaturen
och även starta igen (kort stopp) utan att krångla på
något sätt...
Känt är att etanolen tänder lättare om den är uppvärmd...
På Saabarna verkar det funnits flera varianter med "oller"
(och/eller) utan elektriska element mellan insugningsrör och toppen.
Relä-el-dragningen verkar vara standardiserad oavsett om
elementet (eller andra prylar) är monterade i den aktuella Saaben...
På den Saab jag oftast tittar under huven på, så är trycket matat
in i ena änden av fuelrail och returen sitter i den andra änden under
tryckregulatorn...
Ptc-element är helt OK om tanken är att förvärma före start...
och stödvärma under körning...
Lycka till !
Hälsar Etalappen