Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: fre 24-03-29 12:28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-02-26 22:33 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-01 12:51
Inlägg: 72
Ort: Från
Hej

Fattar inte riktigt hur man kan få dead-end fuelrail enligt beskrivningarna i den här tråden. Någon som kan göra en skiss?
Har bränslepump och filter vid tanken och original BTR sitter på returledningen. (Volvo 460 konverterad med flexitune)

Mvh/Nicklas


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 00:29 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Jag har glott mer på bilen idag, och det är KE3-jetronic. Det är en 88B med motorkod NF. Betyder det att det fortfarande är enkelt att fixa returlöst? Man får väl hoppas, tackar för tipsen iaf!


Det tror jag, endast äldre K-jet har integrerad BTR (i fördelarhuvudet).

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 00:32 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Svanteson skrev:
Hej

Fattar inte riktigt hur man kan få dead-end fuelrail enligt beskrivningarna i den här tråden. Någon som kan göra en skiss?
Har bränslepump och filter vid tanken och original BTR sitter på returledningen. (Volvo 460 konverterad med flexitune)

Mvh/Nicklas


Hittade lite gamla funderingar som jag ritade upp i 2004 innan forumcrashen, första situationen original, andra bilden dead-end fuel rail

Bild

Annan variant med retur (alltså inte dead end) och extra värmeväxlare för att återvinna värmen från returen:
Bild

Annan variant med dead-end avslutare/kran efter orginal BTR så att man engelt kan sänka trycker till original för att köra på bensin,med avslutaren stängd blir det en dead-end fuel-rail:
Bild

Och en super lyx version dead-end med termostatstyrda glödstift
Bild

Här ännu en gammal bild på en koaxial värmeväxlare
Bild

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Senast redigerad av aryan ons 08-02-27 11:58, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 09:40 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
karlmb skrev:
Det tror jag, endast äldre K-jet har integrerad BTR (i fördelarhuvudet).


Mmm, det ger sig nog när jag börjar riva i grejerna. Annars får man väl tänka till, och det är ju inte så dumt det heller :D Ska setill att få stil på bilen så man kan börja konvertera, det är ju det som är roligt! Laga gammalt trasigt är ju mindre skoj... Planen är en dead-end fuelrail och ordentlig förvärming. Får se om jag kan komma under litern på E85 utan att komphöja, det är ju ändå en rätt stor motor (2,3 l).


torbjorn skrev:
Skillnaderna i kemiska egenskaper mellan ATF och LHM är försumbara


Mycket intressant Torbjörn! Det jag fått höra är att blandingen av ATF och Audis gröna LHM gör att packningarna i pumpen smälter. Men det låter ju som båg då. Bil och pump är ju inte direkt nya, och dedär servopumparna på Audi 100 är tydligen ökännda för att de brukar börja läcka.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 10:00 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Vi kanske kan flytta servostyrningen till en egen tråd off-topic Teknik och bilar?

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 11:09 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-01 12:51
Inlägg: 72
Ort: Från
aryan skrev:
Hittade lite gamla funderingar som jag ritade upp i 2004 innan forumcrashen, första situationen original, andra bilden dead-end fuel rail
....


Wow! Snyggt! :)

Nu klarnade det ordentligt i huvudet.

Är det någon som gjort enligt aryan's andra skiss (med värmare)? Vilka problem skulle kunna uppstå?

Tack!/Nicklas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 12:16 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
Svanteson skrev:
aryan skrev:
Hittade lite gamla funderingar som jag ritade upp i 2004 innan forumcrashen, första situationen original, andra bilden dead-end fuel rail
....


Wow! Snyggt! :)

Nu klarnade det ordentligt i huvudet.

Är det någon som gjort enligt aryan's andra skiss (med värmare)? Vilka problem skulle kunna uppstå?

Tack!/Nicklas


En bild säger mer än tusen ord. MB har byggt som andra skissen (med koaxiaal värmare i värmepaketets slang).

De problem som teoretiskt skulle kunna uppstå är att bränslet i fuelrailen börjar koka, det är inte farligt eftersom övertrycket bara skulle kunna försvinna ur BTR men om det uppstår bubblor så börjar bilen naturligtvis hacka.

Vid atmosfäriskt tryck är kokpunkten av bensin rätt låg, 25(!) - 220°C, ren etanol har en kokpunkt på 78.5°C, E85's kokpunkt lär ligga över >35 – 205°C. I min bil som har en insprutningstryck som är bara 0,9 bar så började E85 koka strax under 50 grader men i en bil med 4 - 5 bar borde kokningen vara ett mindre problem. Risken är väl störst efter en snabb körning en het sommardag att bilen inte vill starta efter en kort paus pga vapour lock. Risken beror väl på motorns konstruktion osv. "Karlmb" har inte haft såna problem men jag vet ingen annan som har byggt detta.

Kanske att gasbublor försvinner snabbt genom spridarena men jag kunde få bilen att hacka på tomgång när jag hettade upp bränslet så mkt med glödstift att det hördes att det började koka (vid 50 grader).

I värsta fall får man då väl lägga en fuktig trasa i fuelrailen so i gamla tider när en förgasare fick vapour lock. Tredje ritningen, "Med värmare och avslutare" skulle lösa problemet om man inför starten skulle öppna avslutaren en kort stund så att överhettad etanol skulle bli bortpumpad.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 14:50 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag ser det som mkt osannolikt att man skulle störas av kokning.
Vid avställning av varm motor kan ju lätt en FR komma upp i 50-60 grader, så systemet är ju designat för dessa temperaturer utan att få ånglås.
Jag har som sagt inte märkt några problem vare sig med KE-jet eller VDO-Siemens sekventiellt med 5.2 bars tryck (i båda då jag använt en KE-jet BTR för att höja trycket lite grann från original 4 barpå E220:n med VDO-S).
Enda effekten vid riktigt varm motor och sprit som återstartas är en ännu jämnare gång och ännu piggare motor vintertid.
KE-jeten har körts även sommartid utan några problem då heller.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 15:56 
Offline
Forumadministratör
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 06-12-23 09:31
Inlägg: 7134
Ort: Älvsjö
karlmb skrev:
Jag ser det som mkt osannolikt att man skulle störas av kokning.
Vid avställning av varm motor kan ju lätt en FR komma upp i 50-60 grader, så systemet är ju designat för dessa temperaturer utan att få ånglås.


Ja men ångbublan pumpas då bort i retur ledningen, har man ingen retur måstå ångan försvinna genom spriderna.

karlmb skrev:
Jag har som sagt inte märkt några problem vare sig med KE-jet eller VDO-Siemens sekventiellt med 5.2 bars tryck (i båda då jag använt en KE-jet BTR för att höja trycket lite grann från original 4 barpå E220:n med VDO-S).
Enda effekten vid riktigt varm motor och sprit som återstartas är en ännu jämnare gång och ännu piggare motor vintertid.
KE-jeten har körts även sommartid utan några problem då heller.


Det höga trycket hjälper förstås till att motverka ångbildning, kollar man på denna graf

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Vapo ... _Chart.png

så ser man att trycket lätt kan höja kokpunkten med 60-70 grader och då försvinner ju riskerna helt med ett kylarvätska värmd bränsle Vid spriderna förångas bränslet då direkt, snacka om fin förbränning det ska bli :-)

Jag kunde som sagt få lite hackande motor med glödstift och motorn på tomgång redan vid ca 50 gradigt bränsle med det var vid låga 0,9 bar.

/Aryan

_________________
Komplettera gärna data om dit piggybacksystem här: http://www.editgrid.com/user/aryan/E85_piggyback_system och här viewtopic.php?f=10&t=6352


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 08-02-27 17:38 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Citat:
Vid spriderna förångas bränslet då direkt, snacka om fin förbränning det ska bli


Det är precis det man märker! 8)

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 08-08-01 22:40 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
När ni skriver om glödstift här, har ni dem direkt i kontakt med bränslet då? För mig är glödstift något som glöder, känns läskigt att ha i direktkontakt med bränslet.

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-04 08:56 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Glödstiftet glöder om man har det spänningssatt i fria luften, men nedsänkt i en vätska leds värmen bort mer effektivt från det, så att yttemperaturen aldrig blir särskilt mycket högre än vätskans temperatur.

Jämför med t ex ett motorvärmarelement eller värmespiralen i en vattenkokare, den blir ju glödande och förstörs på några sekunder om man kopplar in spänning till den när den befinner sig i luft, men nersänkt i vatten är det en helt annan sak.

Det intressanta ur den här synpunkten är effekttätheten, alltså värmeelementets effekt delat med dess area, man kan uttrycka den i t ex W/cm² .

_________________
Att mäta är att veta


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-04 10:18 
Offline

Blev medlem: sön 08-07-20 23:22
Inlägg: 521
Ort: Tumba
Jag har funderingar över att göra något sånt här, men erfarenheten saknar man ju. Jag funderar på att ha kombinerat glödstift och att värma från kylvattnet efter btr. En sak jag funderar på är om det är dumt att värma med kylvattnet även på sommaren. Kan det bli för varmt? Då tänker jag mig alltså att bara värma efter btr i ett dead end kopplat system.

En annn fundering är hur fungerar det som jag läst om i någon tråd, plastslangen som är krympt på matningsändan på fulerail och gummislang ovanpå. Hur hanterar man en sån?

_________________
/Erik

Volvo V70 -98 140 hk blandtankas ca 50/50
Volvo V70 -98 170 hk blandtankas ca 50/50
VW Polo -95 blandtankas
VW Polo -98 blandtankas
VW Polo -04 blandtankas
Yamaha XJ 900 -85


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 08-08-04 17:37 
Offline
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07-01-08 02:25
Inlägg: 644
Ort: Linköping
erikn skrev:
En sak jag funderar på är om det är dumt att värma med kylvattnet även på sommaren. Kan det bli för varmt? Då tänker jag mig alltså att bara värma efter btr i ett dead end kopplat system.


Jag tror inte det skulle vara nåt större problem. Jag har på min förgasarbil ständig bränsleförvärmining för att jag är för lat för att plocka bort den, och då kör jag helt utan luftförvärming på sommaren. Min förvärmare är en enkel sak, ett grövre kopparrör som jag leder kylvätska igenom och ett tunnare lindat utanpå som bränslet går i. Rätt lik den på den bild Aryan postade nyligen. Sitter på övre kylarslangen vilket inte är optimalt iofs, men det duger. Bilen drar under litern på landsväg iaf, det får duga tillsvidare.

Jag har inte märkt någonting ens när det var riktigt varmt ute. Förra året var jag lite paranoid och kopplade ur bränsleförvärmningen på sommaren, men i år lät jag den va. Inga problem med motorvägsfart i +25 iaf.

Med en dead-end fuel rail skulle det ju teoretiskt kunna bli för varmt, men det beror ju på hur mycke man värmer också. Bäst vore ju nåt termostartstyrt så bränslet håller sig precis under kokpunkten. Andra har nog praktiska erfarenheter, karlmb?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 08-08-05 14:21 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
Jag har kopplat MB E220:n på vattnet till kupevärmen som ju normalt är avstängd så här års. Men jag provade att koppla på värmen nu på sommarn och det märktes ingen skillnad på några km iaf.
Ställer man man motorn efter en körning en varm dag så blir ju FR rätt varm också, säkert uppåt en 50-60 grader iaf.
Så den är ju gjord för att klara det.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011