Etanol.nu http://www.etanol.nu/forum/ |
|
Förvärmning och flexifuel-bilar http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=423 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | steelhammer [ sön 07-02-25 17:15 ] |
Inläggsrubrik: | Förvärmning och flexifuel-bilar |
Hej Har flexifuel-filar, ex. Saab 9-5 biopower och Ford Focus FFV, någon förvärmning under drift? Är det mer förvärmning då de drivs med E85? |
Författare: | Etalappen [ sön 07-02-25 18:16 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Förvärmning och flexifuel-bilar |
steelhammer skrev: Hej
Har flexifuel-filar, ex. Saab 9-5 biopower och Ford Focus FFV, någon förvärmning under drift? Är det mer förvärmning då de drivs med E85? Hej ! Hmm... Troligen inte...någon förvärmning på någon av de nämnda FFV-modellerna... Som du vet SKA BF95 hellst ha KALL luft och E85 hellst ha VARM luft... Lite svårt att förena båda kraven på samma motor...enkelt... Om du läser lite här på forumet (och på andra ställen)... så är det många som experimenterar med förvärmning av något slag för E85... "Karlmb" och "Aryan" tror mest på, och har byggt vätske-värme- växlare med hjälp av motorns kylsystem, och på det viset förvärmer inkommande E85-bränsle... Med det är förknippat med delvis ombyggnad... till "dead-end" och montering av vätske-värmeväxlare (köpt eller byggd)... Det andra sättet att förvärma är med luften som sugs in i luftrenaren till insuget... Troligen har "Karlmb" en av de bästa experimenten med att ta värme från avgas-grenröret att värma insug-luften... Håller själv på och "labbar" lite eftersom med båda sätten... Idag har jag börjat mäta in-luft-temperaturen på Celican... Lycka till... Hälsar Etalappen |
Författare: | steelhammer [ sön 07-02-25 18:54 ] |
Inläggsrubrik: | |
Jag tänkte om det finns reglerutrustning som reglerar någon förvärmning efter hur kall luften är och hur blandningen i tanken är? Har bilar för E100 någon förvärmning? I Brasilien behövs det nog visserligen inte... Men, när (inte om ) E100-bilar kommer till Sverige så antar jag att det behövs förvärmning? |
Författare: | Etalappen [ sön 07-02-25 19:41 ] |
Inläggsrubrik: | |
steelhammer skrev: Jag tänkte om det finns reglerutrustning som reglerar någon förvärmning efter hur kall luften är och hur blandningen i tanken är?
Har bilar för E100 någon förvärmning? I Brasilien behövs det nog visserligen inte... Men, när (inte om ) E100-bilar kommer till Sverige så antar jag att det behövs förvärmning? Hej ! Hmm... På din Golf borde det finnas luftförvärmning... Eller att du kan kolla med reservdelskatalogen, där borde det finnas orginal utrustning för att luftförvärma Golfens insugningsluft... Jo, det är säkert möjligt att styra med bränslets egenskaper... På den Ford Taurus FFV som undertecknad åker med, så finns det en särskild "burk" på bränsledningen som "känner" vilket av bränslena E85 eller BF95 som kommer genom ledningen och reglerar därefter mängden bränsle fram till insprutarna... Det finns två (2) enkla sätt att få snurr på en motor... oavsett var i världen motorn används... Antingen choka eller förvärma, tills dess motorn når driftstemperatur, som normalt är 80grader Celsius... Och visst har det funnits "förvärmnings-anordningar" även tidigare... Tänker då på VW-1200 bubblans motorer... Där var det en särskild avgasledning fastsvetsad i insugningsröret... Borde ha suttit även på Brassarnas VW-bubblor... Volvos B21:or hade insugningsröret uppvärmt av kylvätskan som cirkulerade i topplocket... Förvärmning behövs upp till driftstemperatur på de flesta bränslen för att optimera motorns verkningsgrad och samtidigt hålla nere förbrukningen av bränsle... Nu har många motorkonstruktörer valt att istället för förvärmning ge motorn MERA bränsle istället... Tror att jag förstår (själv) vad jag menar... Hälsar Etalappen |
Författare: | karlmb [ fre 07-10-05 12:23 ] |
Inläggsrubrik: | |
Jag tror det är ren snålhet som gjort att man inte har vare sig bränsleuppvärmning eller insugningsuppvärmning via kylvätskan eller el redan på bensinbilar. Det blir bättre och säkrare varmkörning som lättare kan hållas nära lambda 1 innan katten tänt. Dock kan man tänka sig att de flesta idag använder fet-varmkörningsstrategin och då behöver man extrasoppan i grenröret för att få eld på katten. Ytterligare ett skäl till att se över avgaslagstiftningen som ju sedan kattarnas tillkomst fokuserat till 98% på hur lång TID det tar innan katten tänder. Men det skulle säkert kunna bidra till att sänka förbrukningen några procent vintertid, precis som man märker på bilar med varmluftsystem. (Sådana kan ju även tänkas sänka pumpförlusterna något iofs, men är både rätt dyra och svåra att få att fungera i längden) Med E85 eller E100 blir det nästan självklart att ökad temperatur på bränslet/blandningen måste till om man vill få bra och energieffektiv funktion. |
Författare: | J.K Nilsson [ lör 07-10-06 08:53 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Förvärmning och flexifuel-bilar |
steelhammer skrev: Hej
Har flexifuel-filar, ex. Saab 9-5 biopower och Ford Focus FFV, någon förvärmning under drift? Är det mer förvärmning då de drivs med E85? Du tror inte att turbon värmer luft på ett bra sätt? En AC-kondensor längst fram som hindarar fartvinden att effektivt kyla IC. Bakom IC en varm motorkylare. Enligt OBD blir det en fin förvärming. J.K Nilsson |
Författare: | Etalappen [ lör 07-10-06 11:23 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Förvärmning och flexifuel-bilar |
J.K Nilsson skrev: steelhammer skrev: Hej Har flexifuel-filar, ex. Saab 9-5 biopower och Ford Focus FFV, någon förvärmning under drift? Är det mer förvärmning då de drivs med E85? Du tror inte att turbon värmer luft på ett bra sätt? En AC-kondensor längst fram som hindarar fartvinden att effektivt kyla IC. Bakom IC en varm motorkylare. Enligt OBD blir det en fin förvärming. J.K Nilsson Hej ! Hmm... Men om det ser ut så här... Eller på liknande sätt vid spjällhuset... Kanske att det är något som värms upp...(kanske)... Hej hopp för nu ! Hälsar Etalappen |
Författare: | torbjorn [ lör 07-10-06 12:18 ] |
Inläggsrubrik: | |
En liten varmvattenslinga i spjällhuset gör inte mycket för att förvärma luften, den är snarare till för att hindra isbildning och fastfrysning av gasspjället. Sådant händer ju faktiskt då och då på bilar som varken har luftförvärmning eller värmning av spjällhuset (t ex tidiga Volvo 850, Citroën CX IE, Opel Rekord m fl med LE-jetronic). |
Författare: | Etalappen [ lör 07-10-06 12:21 ] |
Inläggsrubrik: | |
Hej ! Hmm... Blir hett på vissa ställen även med E85... Hej för nu ! Hälsar Etalappen |
Författare: | karlmb [ lör 07-10-06 13:49 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Förvärmning och flexifuel-bilar |
J.K Nilsson skrev: steelhammer skrev: Hej Har flexifuel-filar, ex. Saab 9-5 biopower och Ford Focus FFV, någon förvärmning under drift? Är det mer förvärmning då de drivs med E85? Du tror inte att turbon värmer luft på ett bra sätt? En AC-kondensor längst fram som hindarar fartvinden att effektivt kyla IC. Bakom IC en varm motorkylare. Enligt OBD blir det en fin förvärming. J.K Nilsson Ja på turbomotorer tror jag man kan anse det onödigt med extra värme i ngn form vintertid. |
Författare: | J.K Nilsson [ lör 07-10-06 14:45 ] |
Inläggsrubrik: | Re: Förvärmning och flexifuel-bilar |
karlmb skrev: J.K Nilsson skrev: steelhammer skrev: Hej Har flexifuel-filar, ex. Saab 9-5 biopower och Ford Focus FFV, någon förvärmning under drift? Är det mer förvärmning då de drivs med E85? Du tror inte att turbon värmer luft på ett bra sätt? En AC-kondensor längst fram som hindarar fartvinden att effektivt kyla IC. Bakom IC en varm motorkylare. Enligt OBD blir det en fin förvärming. J.K Nilsson Ja på turbomotorer tror jag man kan anse det onödigt med extra värme i ngn form vintertid. Tror jag mätte +40 grader C i vintras genom OBD och då med lättryckarn. Tycker det är varmt. J.K Nilsson |
Författare: | karlmb [ lör 07-10-06 14:47 ] |
Inläggsrubrik: | |
Tillräckligt helt klart! Var det som lägst? Motorvägsfart? Tomgång? |
Författare: | J.K Nilsson [ lör 07-10-06 14:52 ] |
Inläggsrubrik: | |
karlmb skrev: Tillräckligt helt klart!
Var det som lägst? Motorvägsfart? Tomgång? Skall fixa bättre mätningar i vinter. Minnet..... J.K Nilsson |
Författare: | karlmb [ lör 07-10-06 14:53 ] |
Inläggsrubrik: | |
Släng in en billig yttertempmätare bara och kör en repa. |
Författare: | J.K Nilsson [ lör 07-10-06 15:32 ] |
Inläggsrubrik: | |
karlmb skrev: Släng in en billig yttertempmätare bara och kör en repa.
OBD är enklare, bara att jack in i färdigt uttag. J.K Nilsson |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |