Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Förvärmning och flexifuel-bilar
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=423
Sida 1 av 1

Författare:  steelhammer [ sön 07-02-25 17:15 ]
Inläggsrubrik:  Förvärmning och flexifuel-bilar

Hej

Har flexifuel-filar, ex. Saab 9-5 biopower och Ford Focus FFV, någon förvärmning under drift? Är det mer förvärmning då de drivs med E85? :?

Författare:  Etalappen [ sön 07-02-25 18:16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärmning och flexifuel-bilar

steelhammer skrev:
Hej

Har flexifuel-filar, ex. Saab 9-5 biopower och Ford Focus FFV, någon förvärmning under drift? Är det mer förvärmning då de drivs med E85? :?


Hej !

Hmm...

Troligen inte...någon förvärmning på någon
av de nämnda FFV-modellerna...

Som du vet SKA BF95 hellst ha KALL luft och
E85 hellst ha VARM luft...

Lite svårt att förena båda kraven på samma motor...enkelt...

Om du läser lite här på forumet (och på andra ställen)...
så är det många som experimenterar med förvärmning
av något slag för E85...

"Karlmb" och "Aryan" tror mest på, och har byggt vätske-värme-
växlare med hjälp av motorns kylsystem, och på det
viset förvärmer inkommande E85-bränsle...

Med det är förknippat med delvis ombyggnad... till "dead-end"
och montering av vätske-värmeväxlare (köpt eller byggd)...

Det andra sättet att förvärma är med luften som sugs in
i luftrenaren till insuget...

Troligen har "Karlmb" en av de bästa experimenten med att
ta värme från avgas-grenröret att värma insug-luften...

Håller själv på och "labbar" lite eftersom med båda sätten...

Idag har jag börjat mäta in-luft-temperaturen på Celican...

Lycka till...

Hälsar Etalappen

Författare:  steelhammer [ sön 07-02-25 18:54 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tänkte om det finns reglerutrustning som reglerar någon förvärmning efter hur kall luften är och hur blandningen i tanken är?

Har bilar för E100 någon förvärmning? I Brasilien behövs det nog visserligen inte... Men, när (inte om :) ) E100-bilar kommer till Sverige så antar jag att det behövs förvärmning?

Författare:  Etalappen [ sön 07-02-25 19:41 ]
Inläggsrubrik: 

steelhammer skrev:
Jag tänkte om det finns reglerutrustning som reglerar någon förvärmning efter hur kall luften är och hur blandningen i tanken är?

Har bilar för E100 någon förvärmning? I Brasilien behövs det nog visserligen inte... Men, när (inte om :) ) E100-bilar kommer till Sverige så antar jag att det behövs förvärmning?


Hej !

Hmm...

På din Golf borde det finnas luftförvärmning...
Eller att du kan kolla med reservdelskatalogen,
där borde det finnas orginal utrustning för att
luftförvärma Golfens insugningsluft...

Jo, det är säkert möjligt att styra med bränslets egenskaper...
På den Ford Taurus FFV som undertecknad åker med, så finns det
en särskild "burk" på bränsledningen som "känner" vilket av
bränslena E85 eller BF95 som kommer genom ledningen och
reglerar därefter mängden bränsle fram till insprutarna...

Det finns två (2) enkla sätt att få snurr på en motor...
oavsett var i världen motorn används...

Antingen choka eller förvärma, tills dess motorn når driftstemperatur,
som normalt är 80grader Celsius...

Och visst har det funnits "förvärmnings-anordningar" även tidigare...
Tänker då på VW-1200 bubblans motorer...
Där var det en särskild avgasledning fastsvetsad i insugningsröret...
Borde ha suttit även på Brassarnas VW-bubblor...

Volvos B21:or hade insugningsröret uppvärmt av kylvätskan
som cirkulerade i topplocket...

Förvärmning behövs upp till driftstemperatur på de flesta bränslen
för att optimera motorns verkningsgrad och samtidigt hålla nere
förbrukningen av bränsle...

Nu har många motorkonstruktörer valt att istället för förvärmning
ge motorn MERA bränsle istället...

Tror att jag förstår (själv) vad jag menar...

Hälsar Etalappen

Författare:  karlmb [ fre 07-10-05 12:23 ]
Inläggsrubrik: 

Jag tror det är ren snålhet som gjort att man inte har vare sig bränsleuppvärmning eller insugningsuppvärmning via kylvätskan eller el redan på bensinbilar.
Det blir bättre och säkrare varmkörning som lättare kan hållas nära lambda 1 innan katten tänt.
Dock kan man tänka sig att de flesta idag använder fet-varmkörningsstrategin och då behöver man extrasoppan i grenröret för att få eld på katten.
Ytterligare ett skäl till att se över avgaslagstiftningen som ju sedan kattarnas tillkomst fokuserat till 98% på hur lång TID det tar innan katten tänder. :roll:

Men det skulle säkert kunna bidra till att sänka förbrukningen några procent vintertid, precis som man märker på bilar med varmluftsystem. (Sådana kan ju även tänkas sänka pumpförlusterna något iofs, men är både rätt dyra och svåra att få att fungera i längden)

Med E85 eller E100 blir det nästan självklart att ökad temperatur på bränslet/blandningen måste till om man vill få bra och energieffektiv funktion.

Författare:  J.K Nilsson [ lör 07-10-06 08:53 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärmning och flexifuel-bilar

steelhammer skrev:
Hej

Har flexifuel-filar, ex. Saab 9-5 biopower och Ford Focus FFV, någon förvärmning under drift? Är det mer förvärmning då de drivs med E85? :?

Du tror inte att turbon värmer luft på ett bra sätt? En AC-kondensor längst fram som hindarar fartvinden att effektivt kyla IC. Bakom IC en varm motorkylare. Enligt OBD blir det en fin förvärming.

J.K Nilsson

Författare:  Etalappen [ lör 07-10-06 11:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärmning och flexifuel-bilar

J.K Nilsson skrev:
steelhammer skrev:
Hej

Har flexifuel-filar, ex. Saab 9-5 biopower och Ford Focus FFV, någon förvärmning under drift? Är det mer förvärmning då de drivs med E85? :?

Du tror inte att turbon värmer luft på ett bra sätt? En AC-kondensor längst fram som hindarar fartvinden att effektivt kyla IC. Bakom IC en varm motorkylare. Enligt OBD blir det en fin förvärming.

J.K Nilsson


Hej !

Hmm...

Men om det ser ut så här...
Eller på liknande sätt vid spjällhuset...
Kanske att det är något som värms upp...(kanske)...

Bild

Hej hopp för nu !

Hälsar Etalappen

Författare:  torbjorn [ lör 07-10-06 12:18 ]
Inläggsrubrik: 

En liten varmvattenslinga i spjällhuset gör inte mycket för att förvärma luften, den är snarare till för att hindra isbildning och fastfrysning av gasspjället. Sådant händer ju faktiskt då och då på bilar som varken har luftförvärmning eller värmning av spjällhuset (t ex tidiga Volvo 850, Citroën CX IE, Opel Rekord m fl med LE-jetronic).

Författare:  Etalappen [ lör 07-10-06 12:21 ]
Inläggsrubrik: 

Hej !

Hmm...

Blir hett på vissa ställen även med E85...

Bild

Hej för nu !

Hälsar Etalappen

Författare:  karlmb [ lör 07-10-06 13:49 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärmning och flexifuel-bilar

J.K Nilsson skrev:
steelhammer skrev:
Hej

Har flexifuel-filar, ex. Saab 9-5 biopower och Ford Focus FFV, någon förvärmning under drift? Är det mer förvärmning då de drivs med E85? :?

Du tror inte att turbon värmer luft på ett bra sätt? En AC-kondensor längst fram som hindarar fartvinden att effektivt kyla IC. Bakom IC en varm motorkylare. Enligt OBD blir det en fin förvärming.

J.K Nilsson


Ja på turbomotorer tror jag man kan anse det onödigt med extra värme i ngn form vintertid.

Författare:  J.K Nilsson [ lör 07-10-06 14:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förvärmning och flexifuel-bilar

karlmb skrev:
J.K Nilsson skrev:
steelhammer skrev:
Hej

Har flexifuel-filar, ex. Saab 9-5 biopower och Ford Focus FFV, någon förvärmning under drift? Är det mer förvärmning då de drivs med E85? :?

Du tror inte att turbon värmer luft på ett bra sätt? En AC-kondensor längst fram som hindarar fartvinden att effektivt kyla IC. Bakom IC en varm motorkylare. Enligt OBD blir det en fin förvärming.

J.K Nilsson


Ja på turbomotorer tror jag man kan anse det onödigt med extra värme i ngn form vintertid.

Tror jag mätte +40 grader C i vintras genom OBD och då med lättryckarn.

Tycker det är varmt.

J.K Nilsson

Författare:  karlmb [ lör 07-10-06 14:47 ]
Inläggsrubrik: 

Tillräckligt helt klart!
Var det som lägst?
Motorvägsfart? Tomgång?

Författare:  J.K Nilsson [ lör 07-10-06 14:52 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Tillräckligt helt klart!
Var det som lägst?
Motorvägsfart? Tomgång?

Skall fixa bättre mätningar i vinter. Minnet.....

J.K Nilsson

Författare:  karlmb [ lör 07-10-06 14:53 ]
Inläggsrubrik: 

Släng in en billig yttertempmätare bara och kör en repa.

Författare:  J.K Nilsson [ lör 07-10-06 15:32 ]
Inläggsrubrik: 

karlmb skrev:
Släng in en billig yttertempmätare bara och kör en repa.

OBD är enklare, bara att jack in i färdigt uttag.

J.K Nilsson

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/