Etanol.nu http://www.etanol.nu/forum/ |
|
Kylning vintertid http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=4679 |
Sida 1 av 1 |
Författare: | matsuda [ ons 09-02-04 19:37 ] |
Inläggsrubrik: | Kylning vintertid |
Om jag accelerar kraftigt märker jag att motortemperaturmätaren åker nedåt. Det känns inte så bra (givet att den ger korrekt information) ur verkningsgradssynpunkt. Bör jag begränsa luftinträdet till kylaren? |
Författare: | torbjorn [ ons 09-02-04 19:46 ] |
Inläggsrubrik: | |
Märkligt. Märker du också om du kan få motortemperaturen att sjunka genom att dra på värme och fläkt för fullt? Prova i första hand med att byta termostat och se om det hjälper. |
Författare: | askilje [ fre 09-06-19 15:18 ] |
Inläggsrubrik: | |
om kylvattentempen inte överstiger 80grader enligt instrumentpanelen är det då något fel på termostaten? |
Författare: | matsuda [ fre 09-06-19 17:20 ] |
Inläggsrubrik: | |
Kanske skall svara påden här tråden förresten. Felet var att det var glapp i givaren. Accelerationer fick den att skaka och tappa kontakten tillfälligt och således gick nålen ner och upp. |
Författare: | torbjorn [ fre 09-06-19 21:41 ] |
Inläggsrubrik: | |
I det här sammanhanget kanske man ska påpeka att på de gamla brasilienbyggda Ford Escort LX från mitten av 80-talet, är det fullt normalt att tempmätarens utslag minskar när man kör fort. Detta för att tempgivaren inte sitter nerdoppad i kylvatten utan är inskruvad i en pågjuten ansats längst ut i änden av topplocket. När man kör fort så kyls givaren av fartvinden och mäter därmed en lägre temperatur än den verkliga motortemperaturen. Samma grundtyp av motor användes också i bl a Volvo 340, men där är den monterad på längden så att tempgivaren kommer i lä närmast torpedväggen, och då märks aldrig tendensen till mätfel. |
Sida 1 av 1 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |