Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Kylning vintertid
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=4679
Sida 1 av 1

Författare:  matsuda [ ons 09-02-04 19:37 ]
Inläggsrubrik:  Kylning vintertid

Om jag accelerar kraftigt märker jag att motortemperaturmätaren åker nedåt. Det känns inte så bra (givet att den ger korrekt information) ur verkningsgradssynpunkt. Bör jag begränsa luftinträdet till kylaren?

Författare:  torbjorn [ ons 09-02-04 19:46 ]
Inläggsrubrik: 

Märkligt. Märker du också om du kan få motortemperaturen att sjunka genom att dra på värme och fläkt för fullt?
Prova i första hand med att byta termostat och se om det hjälper.

Författare:  askilje [ fre 09-06-19 15:18 ]
Inläggsrubrik: 

om kylvattentempen inte överstiger 80grader enligt instrumentpanelen är det då något fel på termostaten?

Författare:  matsuda [ fre 09-06-19 17:20 ]
Inläggsrubrik: 

Kanske skall svara påden här tråden förresten. Felet var att det var glapp i givaren. Accelerationer fick den att skaka och tappa kontakten tillfälligt och således gick nålen ner och upp.

Författare:  torbjorn [ fre 09-06-19 21:41 ]
Inläggsrubrik: 

I det här sammanhanget kanske man ska påpeka att på de gamla brasilienbyggda Ford Escort LX från mitten av 80-talet, är det fullt normalt att tempmätarens utslag minskar när man kör fort. Detta för att tempgivaren inte sitter nerdoppad i kylvatten utan är inskruvad i en pågjuten ansats längst ut i änden av topplocket. När man kör fort så kyls givaren av fartvinden och mäter därmed en lägre temperatur än den verkliga motortemperaturen.

Samma grundtyp av motor användes också i bl a Volvo 340, men där är den monterad på längden så att tempgivaren kommer i lä närmast torpedväggen, och då märks aldrig tendensen till mätfel.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/