Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 13:10

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Luftförvärmning
InläggPostat: ons 09-08-05 14:09 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Jag har nu monterat luftförvärmning med aluminiumslangen från biltema och tycker mig ha fått lite bättre vrid ändå. Den riktigt vetenskapliga rapporten får ni när jag mätt förbrukningen för att se om det är någon nämndvärd minskning. Aluminiumslangen har jag bara lyckats dra nära grenröret bakom kylaren (pga längden) och ändå är den väldigt varm längst ut. Man kan inte hålla i den för länge för då blir det för varmt. Detta följer en bra bit in vilket är positivt för man vill ju inte ha en nedkylning. Jag ska försöka förlänga slangen så långt jag kan så att jag kanske kan sikta på avgasvärme istället för optimal uppvärmning.

Känner man dock på slangen efter luftfiltret är det inte så varmt längre men ändå så varmt så att man inte skulle vilja lägga sig för att sola på platsen. Nu är det dock en varm sommardag jag känt på slangen så det blir nog bättre om jag återkommer med sådan information vintertid. Det blir en hel del roliga beskrivningar av värmen eftersom jag saknar termometer men jag kanske ska använda mig av det senare för att mäta bättre.

Jag föredrar aliminiumslangen framför den böjliga avgasslangen av tre anledningar: Aluminium leder värme bättre, den är billigare och den är lättare att böja. En annan sak är också att den är tunnare vilket borde hjälpa till att få upp värmen snabbare. Problemet med en tunn slang som leder värme bra kan å andra sidan vara att den leder bort värmen senare...

Detta är hur som helst första rapporten ganska direkt efter montering och dessutom en ytterst dålig dag att ta information från (det är varmt och soligt ute). Kanske kommer jag att försöka mig på bränsleförvärmning senare under året, men det känns något svårare att ge sig på.

Vad skall man förresten sikta på? Att suga in varm luft? Att suga in kall luft som värms (det vill säga man drar slangen längs heta ytor). Helst vill man väl sikta på en kombination av de två men det är inte alltid så lätt med begränsad längd :).


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-06 10:59 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Körde en kvällsresa och kunde efter körning mestadels i 80 km/h konstatera att det inte var något vidare varmt efter luftfiltret och alltså gör förvärmningen inte mycket nytta. Detta är alltså antingen när man kör fortare än 50 km/h eller när det är kallare ute, efter fler körningar kan jag reda ut vilket det är. Vid tomgångskörning och mycket låga hastigheter borde det dock göra mycket mer och det är ju positivt om man ser till minskning av pumpförluster och även förångningen av etanolen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-06 16:20 
Offline

Blev medlem: ons 07-08-15 21:00
Inlägg: 19
Ort: Åstorp
Vad är detför bil?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-08-06 16:42 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
En Mazda 323 med 1,6 l 8v motor. 87 hästar ska det vara i grundutförande. Den ska dra 0,5-0,6 l/mil enligt specifikationerna men den brukar dra runt 0,75 l/mil fast jag kallstartar en hel del och kör korta resor för att handla mat. Den har många år på nacken utan någon motorrenovering (årsmodell 90) så det är kanske inte konstigt om den drar lite extra. Jag försöker i alla fall byta ut delar som är viktiga för förbrukningen (tändstift, luftfilter etc) men har lambdasonden kvar att byta. Den är konverterad med flexitune sedan september förra året och jag har bara kört en tank bensin sedan dess :).


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-14 17:25 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 980
Behöver man oroa sig för galvaniska strömmar om man lindar en aluminiumslang runt en del av avgassystemet?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 09-09-14 18:21 
Offline
Forummoderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 07-01-03 13:14
Inlägg: 676
Ort: Halden/Asker/Trondhe
matsuda skrev:
Behöver man oroa sig för galvaniska strömmar om man lindar en aluminiumslang runt en del av avgassystemet?


Skal man få galvanisk korrosjon forutsetter det både galvanisk spenningsforskjell, elektronisk kontakt og elektrolyttisk kontakt. De to første kriteriene er oppfylt, men det siste har man normalt ikke. Skulle man mot all formodning få en væskeansamling i koblingspunktet, er det aluminium som korroderer, ikke manifolden.

_________________
-Magnus-
"Six months in the lab will save you an afternoon in the library"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011