Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: tor 24-03-28 17:05

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 22:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: tis 06-12-19 18:42
Inlägg: 4822
Ort: Sundsvall
Å andra sidan så är ju den befintliga bilparken som den är, den som bestämmer sig för att börja köra en gammal bil på E85 utgår nog från den bil han redan har och får då finna sig i att motor och motorstyrsystem är som de är. Det är nog mindre vanligt att man köper en begagnad bil enbart för att motor och motorstyrsystem är tekniskt intressant och/eller lämpligt för etanolkonvertering.

_________________
Att mäta är att veta


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 09-11-05 23:40 
Offline

Blev medlem: tis 09-11-03 22:58
Inlägg: 13
Aye aye kapten...! = )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 09-11-07 22:18 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 6015
Ort: Hindås
aryan skrev:
Men Audi A4 kommer nu med en direktinsprutad etanolbil och ett startstop system. http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ss-1.14583
Med direktinsprutning (=extra högt bränsle tryck) finns det alla förutsättningar till högt temperatur av bränsle och direkt förångning efter spriderna + magerkörning.




Nja, tyvärr har nog inte Audi gjort speciellt mkt mer än andra etanolkonverterare...de uppges forrtfarande 40% extra förbrukning på etanol.
Och något speciellt högt tryck har man inte i FSI-motorerna så vitt jag vet, till skillnad från Mitsu GDI, har man inte annat än insprutning under insugningsfasen, och därmed också en längre tid för preparation av blandningen.
Man tappar möjligheten till riktig stratifiering, och därmed ngn magerkörning att tala om på bensin, men motorn går å andra sidan lättare att få effekt ur.
Men för etanoldrift borde motorrn vara bättre vid kallstart, eftersom mindre väggvätnnig kan förväntas eftersom man sprutar dirket in i cylinderns som dessutom är varmare än en insugningskanal.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011