Etanol.nu
http://www.etanol.nu/forum/

Reda ut begreppen
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=27&t=5455
Sida 2 av 2

Författare:  torbjorn [ tor 09-11-05 22:17 ]
Inläggsrubrik: 

Å andra sidan så är ju den befintliga bilparken som den är, den som bestämmer sig för att börja köra en gammal bil på E85 utgår nog från den bil han redan har och får då finna sig i att motor och motorstyrsystem är som de är. Det är nog mindre vanligt att man köper en begagnad bil enbart för att motor och motorstyrsystem är tekniskt intressant och/eller lämpligt för etanolkonvertering.

Författare:  hankypanky [ tor 09-11-05 23:40 ]
Inläggsrubrik: 

Aye aye kapten...! = )

Författare:  karlmb [ lör 09-11-07 22:18 ]
Inläggsrubrik: 

aryan skrev:
Men Audi A4 kommer nu med en direktinsprutad etanolbil och ett startstop system. http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ss-1.14583
Med direktinsprutning (=extra högt bränsle tryck) finns det alla förutsättningar till högt temperatur av bränsle och direkt förångning efter spriderna + magerkörning.




Nja, tyvärr har nog inte Audi gjort speciellt mkt mer än andra etanolkonverterare...de uppges forrtfarande 40% extra förbrukning på etanol.
Och något speciellt högt tryck har man inte i FSI-motorerna så vitt jag vet, till skillnad från Mitsu GDI, har man inte annat än insprutning under insugningsfasen, och därmed också en längre tid för preparation av blandningen.
Man tappar möjligheten till riktig stratifiering, och därmed ngn magerkörning att tala om på bensin, men motorn går å andra sidan lättare att få effekt ur.
Men för etanoldrift borde motorrn vara bättre vid kallstart, eftersom mindre väggvätnnig kan förväntas eftersom man sprutar dirket in i cylinderns som dessutom är varmare än en insugningskanal.

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/