Etanol.nu

Forum för föreningen etanol.nu
Aktuellt datum och tid: mån 17-12-11 18:21

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 10-01-02 17:35 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Efter en kallstart med öppen motorhuv såg jag att det läckte vattenånga förbi tändstiftet tillhörande en cylinder... Det kanske är kompressionsförlusten som legat bakom den höga förbrukningen. Såg också att det var en liten avgasläcka, men jag tror inte att det är något större bekymmer.


Dela på FacebookDela på TwitterDela på TuentiDela på SonicoDela på FriendFeedDela på OrkutDela på DiggDela på MySpaceDela på DeliciousDela på TechnoratiDela på TumblrDela på Google+
Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-16 21:04 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
0.97 liter/milen senaste tankningen. Det är inget vidare det här, men bilen har ju som sagt en avgasläcka, en oljeläcka (som jag kanske fixade igår iofs) och börjar bli rätt kass i sitt skick. Får se om det går att få den besiktad, annars blir det nog skroten förr eller senare.

Dock kan jag inte låta bli att undra, eftersom förvärmingen inte gjort något märkbart positivt (fast jag vet inte hur det hade varit utan den heller), om det kanske är så att det blev sämre bränsletryck efter att jag installerat den...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-16 21:51 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
det ska knappast bli sämre iaf. Har du kollat så det inte läcker vid någon skarv?

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-16 22:17 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
matsuda skrev:
Om den är det har jag fel och då bör anledningen relateras till renligheten. Min teori baseras ju på att avgastemperaturen är högre än vid bensindrift (åtminstone under den kalla körningen). Dock så är detta med utstrålad värme inte någonting som jag har hittat på utan det står som sagt i FAO-rapporten.


Kort sagt brinner det kallare, sett över hela förbränningen, vilket ger även kallare avgaser, ngt som flera noterat. Mao ytterligare en effektivitetsfördel för etanol kontra bensin.
Enda nackdelen blir att en katalysator kommer att värmas upp något långsammare efter en kallstart.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-16 22:20 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
matsuda skrev:
0.97 liter/milen senaste tankningen. Det är inget vidare det här, men bilen har ju som sagt en avgasläcka, en oljeläcka (som jag kanske fixade igår iofs) och börjar bli rätt kass i sitt skick. Får se om det går att få den besiktad, annars blir det nog skroten förr eller senare.

Dock kan jag inte låta bli att undra, eftersom förvärmingen inte gjort något märkbart positivt (fast jag vet inte hur det hade varit utan den heller), om det kanske är så att det blev sämre bränsletryck efter att jag installerat den...


Enligt vad jag tycker mig ha sett, så blir det större effekt om man har 30-40 grader på soppan, om inte ännu mer. Med min snålställning kan jag få en helt annan körbarhet i stan med 50-60 grader på soppan efter lite kökörning, än jag har på landsvägen med bara 35 grader.
Så det kanske inte är så konstigt att du inte tycker det hjälper så mkt.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-16 22:23 
Offline

Blev medlem: tor 08-09-25 23:06
Inlägg: 979
Ok. Med den här utetemperaturen kommer jag upp i kanske 24-28 grader på motorväg men i stadskörning blir det ju betydligt varmare som du påpekade, men över 50 har jag nog aldrig kommit. Det kanske är dags att isolera hela växlaren för att få mer värme till soppan då.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 10-03-16 22:51 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
matsuda skrev:
Ok. Med den här utetemperaturen kommer jag upp i kanske 24-28 grader på motorväg men i stadskörning blir det ju betydligt varmare som du påpekade, men över 50 har jag nog aldrig kommit. Det kanske är dags att isolera hela växlaren för att få mer värme till soppan då.


Gör så!

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-03-17 07:45 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
är det dumt att placera vvx ovanför grenröret? då får man ju lite extra värme

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-03-17 22:15 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
askilje skrev:
är det dumt att placera vvx ovanför grenröret? då får man ju lite extra värme


Dumt med tanke på vad som kan hända vid ev soppaläckage...

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 10-03-17 22:26 
Offline

Blev medlem: tis 08-08-19 15:54
Inlägg: 503
Ort: Umeå, Västerbotten
hehe :P

_________________
Saab 900 2.0t -97 E85 mappad+Steg 1
Volvo 850 Flextek


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-03-18 14:46 
Offline

Blev medlem: tor 06-12-28 03:38
Inlägg: 579
Ort: Frösön nyss uppflytt
karlmb skrev:
Kort sagt brinner det kallare, sett över hela förbränningen, vilket ger även kallare avgaser, ngt som flera noterat. Mao ytterligare en effektivitetsfördel för etanol kontra bensin.
Enda nackdelen blir att en katalysator kommer att värmas upp något långsammare efter en kallstart.

Jag vill inflika att topptemperaturen är högre, det är lättare att smälta tändstift på E85 än på Bensin. :lol:

J.K Nilsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 10-03-18 22:28 
Offline
Forummoderator

Blev medlem: mån 07-01-01 20:57
Inlägg: 5972
Ort: Hindås
J.K Nilsson skrev:
karlmb skrev:
Kort sagt brinner det kallare, sett över hela förbränningen, vilket ger även kallare avgaser, ngt som flera noterat. Mao ytterligare en effektivitetsfördel för etanol kontra bensin.
Enda nackdelen blir att en katalysator kommer att värmas upp något långsammare efter en kallstart.

Jag vill inflika att topptemperaturen är högre, det är lättare att smälta tändstift på E85 än på Bensin. :lol:

J.K Nilsson


Korrekt!
Jag tänkte genomsnittligt, inte "hela tiden".
Men i avgasporten är det kallare med etanol iaf.

_________________
http://direktdemokraterna.se
Myndigförklara dig själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis 13-02-12 21:55 
Offline

Blev medlem: mån 12-12-17 01:05
Inlägg: 43
Ort: Karlskoga
Någon som har hållt på något med förvärmning eller läst/kommit på någon bra idé till förvarning?:)
Tycker det har varit sorgligt tyst i denna del av forumet denna vinter.

/Tobias

_________________
Volvo V70 170hk 1997 25,8 tusen mil, över 2400mil på 100% E85 med Etanoldax *avställd*

Volvo V60 Bi-fuel 2014, drivs av Karlskoga producerad biogas!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011